کد خبر: ۲۷۰۴۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۲۵ آبان ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598؛ سید مسعود شجاعی‌طباطبایی در گفت‌وگو با فارس در خصوص جشنواره بین‌المللی کاریکاتور و کارتون غزه، اظهار داشت: در جنگ اخیر غزه، شاهد اتفاقات بسیار تلخی بودیم که متأسفانه با سکوت مجامع بین‌المللی همراه بود. به همین دلیل، در مجموعه روایت فتح و به طور خاص در انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، تصمیم گرفته شد که نسبت به آن فجایع و همچنین سکوت ناگوار، در عرصه جهانی واکنشی هنرمندانه نشان داده شود.

وی با اشاره به استقبال قابل توجه کاریکاتوریست‌های سراسر جهان از این فراخوان، بیان داشت: تا پایان مهلت شرکت در این جشنواره در پایان ماه مهر، هزار و ۱۰۰ اثر از کاریکاتوریست‌های ۵۱ کشور به این جشنواره ارسال شد. البته شرکت در این مسابقه بحث انگیزه مالی نبود، تعداد زیادی از هنرمندان حرفه‌ای، برای همدلی وارد کار شدند که حضور هنرمندان ۵۱ کشور مؤید این کار بود.

دبیر جشنواره کاریکاتور و کارتون غزه، بیان داشت: ۱۱۳ اثر از کاریکاتورها را در موزه هنرهای معاصر فلسطین و فرهنگسرای بهمن در دو بخش کارتون و کاریکاتور به نمایش گذاشتیم. مهمان ویژه ما هم «کارلوس لاتوف» بود که حضور وی مغتنم بود.

وی افزود: روز اول آذر ماه، مراسم اختتامیه و اهدای جوایز را داریم که در این مراسم، هنرمندان برجسته کاریکاتور و «محی‌الدین کوراوغلو» از ترکیه و «رائد خلیل» از سوریه به عنوان داوران این جشنواره در آیین اختتامیه حضور خواهند داشت. ضمن اینکه جوایز این جشنواره به نام شهیدان «محمد الدوره» و «ناجی العلی» نامگذاری شده است و به آثار برگزیده تقدیم می‌شود.

* برخی مخالفت‌ها فشار سیاسی است تا برخورد فرهنگی

شجاعی‌ طباطبایی در خصوص آخرین وضعیت خانه کاریکاتور و تحولات در تغییر مدیریت خانه کاریکاتور، گفت: در زمینه تغییر مدیریت، انتخاب مجددی در کار نبود. اولین بار که آقای منصور واعظی مرا به مدیریت خانه کاریکاتور ایران منصوب کرد، تاکنون تغییر یا انتخابی انجام نگرفته است. در دوره‌های بعد هر رئیسی که می‌آمد، به سوابق کارم نگاه می‌کرد. در دوره ریاست آقای شهاب مرادی هم با مشکل مواجه نشدیم. البته بعضی از جریانات بعد از برگزاری برنامه‌هایی همچون جشنواره هولوکاست، می‌خواهند تصویر ناخوشایندی در اذهان عمومی ایجاد کنند و نهایتا بگویند چون با خط فکری ما موافق نیستید، عمر کاری شما هم به پایان رسیده است.

وی یادآور شد: این کار مسئولیت بسیار سنگینی است؛ از سویی دیگر ما همیشه در معرض اتفاقات بین‌المللی اساسی بودیم، فکر می‌کنم برخی مخالفت‌ها، یک نوع فشار سیاسی است تا برخورد فرهنگی. لذا برای برطرف شدن این مسائل از معاونت هنری سازمان شهرداری تهران درخواست داریم که یک شورای هنری متشکل از نیروهای معترض و کسانی که سابقه طولانی در بحث کاریکاتور، تشکیل شود و باهم کارهای خوبی ارائه دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها