کد خبر: ۲۷۱۴۶۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۲۸ آبان ۱۳۹۳
تردیدها درباره احتمال توافق نهایی در مذاکرات وین افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه 598، روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: مذاکرات سه روزه هفته گذشته در عمان بین ایران و گروه پنج به علاوه یک، پیشرفتی نداشت و این امر باعث شده که مذاکره کنندگان و کارشناسان هسته‌ای درباره امکان دستیابی به توافق در مهلت تعیین شده در 24 نوامبر (سوم آذر) ابراز تردید کنند.
 
براساس این گزارش «مارک فیتز پاتریک» دیپلمات سابق آمریکایی و مدیر برنامه خلع سلاح و منع گسترش تسلیحاتی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی گفت: کاملاً مشخص است که توافق جامع در کار نخواهد بود. اختلافات دو طرف بسیار است و مسائلی که برای رسیدن به توافق لازم است بسیار پیچیده هستند و حتی اگر دوطرف خواستار حل و فصل این موضوعات باشند، رسیدگی به همه آنها به صورت یکجا امکان‌پذیر نیست.
 
این روزنامه آمریکایی، بهترین سناریو را توافق دو طرف برای ادامه مذاکرات دانست.
 
این روزنامه می‌نویسد: ایران ظاهراً بر لغو فوری همه تحریم‌هایش تأکید دارد، اما دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی به دنبال اقداماتی برای لغو تدریجی تحریم‌ها پس از نشان دادن همکاری ایران هستند.
 
روزنامه فایننشال تایمز در گزارش مشابهی خاطرنشان کرد: با گذشت تقریباً یک سال از مذاکرات هسته‌ای و پایان رسمی مهلت مذاکرات در 24 نوامبر (3 آذر) احتمال موفقیت مذاکرات و دستیابی به توافق اندک است و بسیاری از اختلافات اساسی هنوز رفع نشده است.
 
این روزنامه با بیان اینکه ایران خواستار لغو تحریم‌هاست گفت اما غرب نمی‌پذیرد، «کلیف کوپچان» مدیر گروه اروسیا نوشت: مقامات ایرانی باید بتوانند این توافق هسته‌ای اسف‌بار را به عنوان یک پیروزی نزدملت خود جلوه دهند(!)
 
فایننشال تایمز با اشاره به ابراز تردید کارشناسان درباره امکان دستیابی به توافق تا دوشنبه آینده (پایان مهلت مذاکرات) به نقل از «مارک فیتز پاتریک» مدیر مطالعات منع گسترش تسلیحاتی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی ادامه داد: احتمال توافق 30 درصد است.
 
از سوی دیگر آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که «غرب بدون توضیح روشن درباره پایان تحریم‌ها خواستار حذف حدود 5500 سانتریفیوژ ایران از مجموع 10 هزار سانتریفیوژ فعال است،(!) غرب می‌خواهد این محدودیت غنی‌سازی و حجم آن بیش از یک دهه طول بکشد.
 
وزیران خارجه انگلیس و آمریکا نیز پیش از مذاکرات وین از موضع متکبرانه سخن گفتند. این دو در کنفرانس خبری مشترک بدون اشاره به مطالبات مشروع ایران، از موضع طلبکاری اظهار نظر کردند. کری در این زمینه گفت: مشخص است که ضروری است ایران با ما همکاری کند و همه تلاشهای ممکن را صورت بدهد تا به جهانیان ثابت کند برنامه‌اش صلح‌آمیز است.
 
فیلیپ هاموند همتای انگلیسی کری نیز در کنفرانس خبری مشترک گفت: با آنکه ما امیدواریم بهترین نتیجه به دست آید و توافقی حاصل شود، اما توافق بد را با ایران امضا نخواهیم کرد. باید انعطاف‌پذیری بیشتری از جانب ایران را شاهد باشیم تا ما را متقاعد کنند که انگیزه‌های آنها در برنامه هسته‌ای‌شان کاملاً صلح‌آمیز است.
 
در این میان روزنامه گاردین جزئیات طرح آمریکا در مذاکرات مسقط را فاش کرد که گفته می‌شود موجب ناراحتی روحانی شده است. به نوشته گاردین «طی مذاکرات عمان در ماه جاری اختلافات درباره نکات اصلی پس از اینکه طرح مکتوبی از سوی 5+1 به ایران ارائه شد، تشدید شد. چرا که آمریکا پیشنهاد داد تحریم‌ها در یک دوره کوتاه مدت و به شکل محدود تخفیف می‌یابد.» در مقابل آمریکا خواستار رساندن غنی‌سازی ایران به ظرفیت صفر یا کاریکاتوری است.
 
به نوشته روزنامه دولتی شهروند، ناخن‌خشکی آمریکا در مسقط موجب عصبانیت روحانی شده است. در مقابل این گزارش، شبکه خبری بلومبرگ نوشت: برخی مقامات ایرانی نسبت به مذاکره‌کنندگان غربی دید خوش‌بینانه‌تری در زمینه دستیابی به توافق نهایی دارند(!) و می‌گویند توافق امکانپذیر است.
 
محمد جواد ظریف وزیر خارجه به هنگام ورود به وین گفت: «آنچه برای این هفته لازم است این است که با اعتماد به نفس، همه گروه‌ها و افراد کاری کنند که با نشان دادن همدلی و وحدت ملی نتیجه هر چه باشد چه توافق باشد و چه ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی، روز سوم آذر انشاء‌الله پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم.
 
گفته می‌شود برخی محافل افراطی که سهم اصلی را در طلبکار کردن آمریکا ظرف یک سال اخیر داشته‌اند. در محافل داخلی گفته‌اند باید به هر طریق شده و مذاکرات به هر سمتی که برود نمایش جشن پیروزی ترتیب بدهیم!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها