کد خبر: ۲۷۱۵۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۰     ۲۹ آبان ۱۳۹۰
در بی بی سی مطرح شد؛
سلطانیه: مدیرکل آژانس مسئول هرگونه تهدید امنیتی علیه جان مردم کشور من و خانواده‌هایشان و نیز اقدامات خرابکارانه علیه مکان‌های اشاره شده در گزارش است.

به گزارش جام نیوز، سایت بی بی سی 18 نوامبر (27آبان) نوشت: «خبرگزاری های ایرانی خبر دادند که "علی اصغر سلطانیه" نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، با ارسال نامه ای به "یوکیا آمانو" (مدیرکل آژانس)، از گزارش او درباره برنامه های اتمی ایران انتقاد کرده است.


بر اساس این گزارش، آقای سلطانیه در این نامه گفته است که آژانس با انتشار اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی، آنان را در معرض ترور گروه‌های تروریستی و نیز سرویس‌های جاسوسی رژیم "اسرائیل" و "آمریکا" قرار داده است.


در نامه آقای سلطانیه آمده است که اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی که طی بازرسی ها و مصاحبه ها، همکاری متعهدانه ای با آژانس داشته اند، از طریق آژانس به بیرون درز کرده و در فهرست غیرقانونی تحریم اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی این فهرست ها را منبع اطلاعات نهادهای اطلاعاتی خارجی برای برنامه ریزی ترور پژوهشگران هسته ای ایرانی دانسته و گفته است: جامعه بین الملل شاهد پدیده زشت و جدید ترور دانشمندان و متخصصان هسته ای ایران به دست گروه های تروریستی تحت حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل است.


علی اصغر سلطانیه در اثبات ارتباط ترور دانشمندان هسته ای با اسرائیل و آمریکا، به فیلم ضبط شده اعترافات تروریست های دستگیر شده استناد کرده و گفته است که این فیلم ها، مؤید ادعای اوست.


نماینده ایران گفته است در گزارش اخیر آقای "آمانو" اسامی متخصصان و مکان های هسته ای ایران ذکر شده و گفته است که این امر مغایر با قانون و توافقنامه جامع پادمان آژانس انرژی اتمی است.


وی خطاب به مدیرکل آژانس افزوده است که بیش از یکصد کشور درخواست کردند که ضمیمه را منتشر نکنید و به شما در خصوص عواقب آن هشدار دادند اما شما با بی اعتنایی به اکثریت کشورهای عضو، اقدام به انتشار آن کردید و باید تاکید کنم که از سوی شورای حکام یا مجمع عمومی، نسبت به انتشار این ضمیمه تکلیفی نشده بود.
نماینده ایران در این نامه آورده است که مدیرکل آژانس مسئول هرگونه تهدید امنیتی علیه جان مردم کشور من و خانواده هایشان و نیز اقدامات خرابکارانه علیه مکان های اشاره شده در گزارش است.
وی هشدار داده است که: این حق را برای خود محفوظ می دانیم که اقدامات قانونی شایسته و به جا در این خصوص انجام گیرد.

چند هفته پیش، "فریدون عباسی" (رئیس سازمان انرژی اتمی ایران)، در سخنانی در اجلاس مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: کشور او در اکثر زمینه های علمی به خودکفایی رسیده و افزود به همین دلیل، تلاش جدید چند کشور و سرویس های امنیتی- تروریستی بر حذف فیزیکی متخصصان ما متمرکز شده است.
آقای عباسی در این زمینه، از ترور سه پژوهشگر و استاد دانشگاه های ایران نام برد و افزود که سرویس های امنیتی- تروریستی، تعداد دیگری را نیز در فهرست ترورهای آتی خود گذاشته اند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد چگونگی شناسایی و انتخاب قربانیان ترور در ایران نیز گفت: نام و مشخصات آن ها در فهرست تحریم اعلام شده توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا و یا اطلاعاتی که سرویس های جاسوسی در اختیار آژانس قرار می دهند ذکر شده است.
پیش از آن هم "محمود احمدی نژاد" در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین که در ماه اکتبر در تهران برگزار شد، اسرائیل را به ترور کارشناسان اتمی ایران متهم کرد و گفت که اسرائیل اطلاعات مربوط به این افراد را از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی به دست آورده است.

در دی ماه سال 1388 "مسعود علیمحمدی"، استاد فیزیک دانشگاه تهران، که زمانی نمایندگی ایران در یک انجمن علمی منطقه ای با عضویت اسرائیل و چند کشور دیگر را برعهده داشت، هنگام خروج از خانه خود در تهران در اثر انفجار یک بمب نیرومند کشته شد.
چند ماه پیش، تلویزیون ایران برنامه اعترافات شخصی را که مسئول ترور این فیزیکدان ایرانی بود پخش کرد. این فرد اعتراف کرد که در اسرائیل آموزش دیده و برای قتل مسعود علیمحمدی به تهران آمده بود.


پائیز سال گذشته نیز مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در اثر انفجار در نزدیکی دانشگاه کشته شد و در همان روز فریدون عباسی استاد فیزیک و رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی از یک سوء قصد در نزدیکی همین محل جان سالم به در برد.
مورد دیگری که در همین ارتباط مطرح شده، ترور داریوش رضایی نژاد، دانشجوی رشته برق و الکترونیک بوده است که تابستان سال جاری در اثر تیراندازی چند موتور سوار کشته شد.
مقامات جمهوری اسلامی انگیزه سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی خارجی در قتل پژوهشگران و استادان فیزیک را تلاش برای متوقف کردن پیشرفت علمی در ایران توصیف کرده و گفته اند که این سازمان ها، برای انتخاب هدف های مورد نظر، به فهرست اسامی ایرانیان مشمول تحریم شورای امنیت و اتحادیه اروپا مراجعه می کنند.


شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا تا کنون تحریم هایی را علیه ایران به اجرا گذاشته اند تا جمهوری اسلامی را به توقف برنامه های اتمی خود وادار سازند و در برخی از این مصوبات، اسامی سازمان ها و افرادی دیده می شود که در پیشبرد این برنامه ها فعالیت دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
آيا نمي شود بر عليه آمانو به دادگاه لاهه شكايت كرد با در اختيار گذاشتن اطلاعات و اسامي افراد، باعث خطرات جاني و مالي براي يك كشور گرديده؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها