کد خبر: ۲۷۱۷۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۲۹ آبان ۱۳۹۳
بلغم چيست؟
بلغم خلطي است سرد و تر مطابق فصل زمستان و آب در طبيعت است که در اثر خوردن برخي غذاها از جمله سردي بخش‌ها و همچنين افعال از جمله خواب زياد افزايش مي‌يابد که موجب چاقي و سستي و روشني پوست و ضعف حافظه و بي ميلي و ناتواني جنسي و خواب زياد و ضعف هاضمه و پرخوري و محافظه کار بودن و عمق انديشه و ... مي‌شوند. بيماري‌هاي آن معمولاً مغزي از جمله: آلزايمر و سکته و صرع و پارکينسون و بيماري‌هاي استخواني و گوارشي است که تدبير آن حرکت و ورزش و کم خوري و تعريق است و روزه گرفتن خاصّه است. البته بلغم خوراک مغز است و حيات مغز به آن بستگي دارد که آن بلغم طبيعي است. بلغم از پخته شدن شايسته غذا حاصل مي‌شود؛¬ که همين خوراک بودن براي مغز است که باعث شده بلغمي را از نظر اعصاب و روان آرام‌ترين افراد کند و به علت رطوبت زيادي که دارند از عوارض پوستي کمي برخوردار مي‌شود.
خلط، رطوبتي است روان در بدن و جايگاه طبيعي آن در رگ‌ها و اندام‌ها است که از آن اندام‌ها معده و جگر ( کبد ) سپرز ( طحال ) و زهره ( کيسه صفرا ) است. و اخلاط از غذا برميخيزد و بعضي خلط‌ها طبيعي و مفيد و بعضي بد است.  بلغم مادّه اي است که وارد شدنش به بافت‌ها باعث چاقي و سفيدي پوست با موهاي کم پشت مي‌شود.
براي حفظ سلامتي بايد در بدن اخلاط را به تعادل نگه داشت , يعني براي نگهداري آنها بايد اخلاط را تقويت کرد . براي تقويت هر کدام لازم است غذاي مخصوص همان ماده يا خلط را به بدن رساند. از اين رو به اين کار (تقويت به عين) مي گويند.

هر گاه يک يا چند ماده در بدن افزايش پيدا کند موجب بروز بيماري مي شود . براي درمان آن بيماري بايد آن ماده را کاهش داد و براي کاهش ماده اضافي بايد از ضد آن استفاده کرد . مثلا براي کاهش حرارت (صفرا) بايد رطوبت را افزايش داد (از صفرا زدا بهره گرفت) و براي کاهش سردي و خشکي بايد از حرارت و رطوبت استفاده کرد ( سودا زدا) .
از اين رو به اين قاعده درمان به ضد و تقويت به عين مي گويند .

رنج هاي مزاج بلغم

اين گونه افراد خيلي کم تشنه مي‌شوند و تمايل به گرمي جات مثل شيريني و ادويه دارند و فصل زمستان فصل بدي برايشان مي‌باشد. همچنين اين افراد، افرادي کم انرژي و کند هستند. معمولاً صبور و آرام هستند و کم‌تر عصباني مي‌شوند.
افزايش بلغم سفيدي و نرمي و سردي پوست و بدن، خواب رفتن دست و پا حالت گيز گيز شدن جاي خواب رفته ميل به خواب، خماري، آب دهان در بالشت بي حالي سستي ، بي حس بودن، ترش شدن دهان، تپش قلب موقع بيداري ناگهاني را به دنبال دارد.

اصلاح طبع افراد بلغمي مزاج
اين افراد بايد براي مدتي از خوردن لبنيات و خوردن ترشي جات و مصرف غذاهاي سردي بخش بدون حضور مصلح خودداري کنند و بيشتر از غذاهاي گرمي بخش مانند : ارده , عسل , شيره انگور يا خرما و يا ارده و خرما استفاده نمايند.
همچنين به جاي چاي از نوشيدني هاي گرمي بخش , دم کرده ي دارچين و مقدار کمي زنجبيل استفاده کنند و هنگام خوردن برنج از ادويه جاتي مانند :هل , دارچين و زيره و شويد و نيز از ميوه جات شيرين و رسيده مصرف نمايند.
روزانه مقداري نرمش و ورزش انجام دهند , و يک روز در ميان به حمام بروند.
از تمام غذاهاي گرمي بخش مانند گوشت شتر , گوسفند . کبوتر , سار , بوقلمون کباب شده مصرف کنند و از ميوه جات رسيده و شيرين مصرف کنند و از ادويجاتي مانن هل , دارچين , زنجبيل , زعفران , جوز هندي , فلفل سياه و سفيد , دانه خردل و سير و موسير استفاده کنند و چغندر , شلغم , هويج , کلم قمري , ترب سياه و سفيد و کلم و ساقه کرفس , نعناع , ريحان , جعفري , مرزه ترخون , تره و شويد نيز کنار غذاها حتما استفاده کنند .
افراد بلغمي حتي الامکان از مواد لبني مانند شير , ماست , دوغ و... بدون استفاده از ادويه جات گرم پرهيز کنند.
ترشي جات , سرکه , شوري. برنج سفيد , عدس , سيب زميني , آب يخ , انواع نوشابه هاي گاز دار , چاي , قهوه , نسکافه , سوپ جو , آش جو , ميوه هاي ترش و کال , نارنگي ع کيوي , گرمک , خيار پوست کنده , قارچ , ماش , جو , گوشت گاو و گوساله , انواع گوشت سفيد , سس , رب , گوجه فرنگي , پرخوري , غذاهاي فريز شده , کدو خورشتي , غذاهاي فريز شده , آش رشته , ماکاروني , پفک , ادامس , بيسکويت , چيپس بپرهيزد زيرا مصرف اين نوع مواد غذايي بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعال نموده و آن را افزايش مي دهد .
بلغم در واقع همان سيستم ايمني بدن است که با اين نوع تغذيه ضعيف تر مي شود و در نتيجه بدن ادمي در مقابل انواع پارازيت ها آسيب پذير تر مي شود در واقع سيستم ايمني بدن عليه خود وارد عمل مي شود که در اصطلاح پزشکي ان را اتوايميون مي نامند بهترين درمان براي بيمارن بلغمي پرهيز از غذاهاي نام برده شده مي باشد.
با رعايت مسائل فوق به زودي طبع آنان اصلاح و از کسالت و بيماري نجات خواهند يافت . چنين اشخاصي حتي مي توانند از مواد بلغم زا که برايشان مضر است ميل کنند! ولي با کمي تغيير , تبديل يا همراهي مصلح آن. مثلا خوردن آب يخ براي اين افراد بسيار مضر است و کبد چرب ايجاد مي کند لذا بهتر است که همواره از آب ولرم و يا حتي آب جوش کمي سرد شده ميل نمايند .
يا اينکه هنگام استفاده از ماست که مقادير کم آن بلغم زا و مقادير زيادش سودا زاست , بهترين کار آن است که از مصلح مزاجي ماست مثل پونه , نعناع , آويشن , زيره و ... و يا حتي از مصلح تخصصي ماست يعني زنيان استفاده شود . پس در مجموع بهترين کار آن است که شما از خوردن مولد توليد کننده بلغم (مثل ماست , دوغ , شير , سر شير , خامه , آب يخ دار , شيريني , مرکبات , جو , آب دم کرده جو و ... ) يا به کلي صرف نظر کنيد که اين امکان تقريبا وجود ندارد و يا اينکه حتي الامکان اين گونه مواد را کم تر خورده و هر بار همراه با مصلح ان ميل شود ( مصلح ماده ايست خوراکي يا غير خوراکي که از آن به منظور مرتفع کردن عوارض ساير مواد مصرف شده استفاده مي شود ) .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها