کد خبر: ۲۷۲۴۱۸
زمان انتشار: ۱۰:۰۶     ۰۲ آذر ۱۳۹۳
در ساعات پایانی مذاکرات ۱۲ ماهه؛
روزنامه ی صهیونیستی هاآرتص با مقصر دانستن طرف ایرانی در عدم نتیجه دهی گفتگوها در مطلب امروز خود نوشت: ”برغم تمام تلاش های جان کری(!) و با وجود اینکه ساعتی تا آخرین مهلت برای توافق هسته ای زمان باقی است اما امیدی به رسیدن به توافق نیست."/ ایران چه یک سانتریفیوژ داشته باشد و چه صدها هزار، نمی تواند از سوخت تولیدی آنان برای نیروگاه بوشهر استفاده کند!

در حالیکه روزهای پایانی مذاکرات هسته ای رسیده است اما هیئت های مذاکره کننده هنوز به نتیجه ی امیدبخشی که ضامن موفقیت آمیز بودن ماحصل گفتگوها باشد دست نیافته اند. رسانه های غربی که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 را پوشش لحظه به لحظه می دهند متفق القول از عدم ثمردهی گفتگوها تاکنون و ناامیدی از رضایت بخش بودن نتیجه ی نهایی آن خبر دادند.

بی بی سی که دیروز به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ی کشورمان اعلام کرده بود ایران هیچ ایده ی جدیدی از سوی طرف غربی  در مذاکرات ندیده است، در مطلب امروز خود نوشت: ”با اینکه گفتگوها درخصوص برنامه هسته ای ایران به حساس ترین هفته در وین وارد شده اند اما هیچ علامتی از نتیجه دهی در آنان تا روز دوشنبه به چشم نمی خورد." در ادامه ی این مطلب به نقل از مقامات امریکایی آمده است: ”هنوز هم شکاف های عمیقی بین ایران و امریکا در نقطه نظرات مربوط به برنامه ی هسته ای وجود دارد و گذر زمان و ادامه ی مذاکرات نتوانسته آنها را برطرف نماید." با این وجود جان کری، وزیر امور خارجه ی امریکا برنامه های دیگر خود را لغو نمود تا در وین بماند و گفتگوها را ادامه دهد.

روزنامه ی صهیونیستی هاآرتص با مقصر دانستن طرف ایرانی در عدم نتیجه دهی گفتگوها در مطلب امروز خود نوشت: ”برغم تمام تلاش های جان کری(!) و با وجود اینکه فقط سه روز تا آخرین مهلت برای توافق هسته ای زمان باقی است اما امیدی به رسیدن به توافق نیست." هاآرتص البته به چگونگی تلاش های ادعایی خود اشاره ای نمی کند. این در حالی است که امریکا جز پایفشاری بر خواسته های ناحق خود در محروم نمودن ایران از حقوق قانونی خویش و حتی انجام اعمالی نظیر تشدید تحریم ها که مخالف با روح توافق موقت بودند کاری دیگر انجام نداده است.

اما سایت بریتانیایی تلگراف در مطلبی جالب، توجه خوانندگان خود را به بازی کلمات دیپلمات های غربی در خصوص ایده های خود برای برنامه هسته ای ایران جلب کرد. در بخشی از این مطلب آمده است: ”مذاکره کنندگان کارکشته و ماهر بلدند چگونه شکاف های غیرقابل پیوند را برطرف نمایند. به عنوان مثال ایران هیچگاه خلع سلاح نخواهد شد اما می توان انتظار داشت برنامه ی استفاده از سلاح های خود را تغییر دهد!" این بازی با کلمات از نظر تلگراف، برای متقاعد نمودن هر دو طرف کافی است.

اما موضوع جدیدی که تلگراف به آن پرداخته است نگاه به مسئله ی هسته ای از منظری جدید است. تحلیلگر این سایت معتقد است ایران اصولا نیازی به سوخت تولیدی داخلی خود ندارد! در ادامه ی مطلب آمده است: ”از لحاظ فنی، هر کشوری که نیروگاه را ساخته است قادر است سوخت متناسب با آن را تهیه کند و ایران حتی اگر خود بتواند به راحتی سوخت تولید کند، این کار فایده ای برای او نخواهد داشت. پس دعوا بر سر تعداد سانتریفیوژها یک دعوای ظاهری است. ایران چه یک سانتریفیوژ داشته باشد و چه صدها هزار، نمی تواند از سوخت تولیدی آنان برای نیروگاه بوشهر استفاده کند!" مقامات کشورمان تا کنون به چنین ادعاهایی پاسخ نداده اند اما حتی اگر این مسئله صحت داشته باشد در درجه ی اول به ضرر غرب تمام می شود زیرا برای هگان اثبات می کند لجاجت غرب و در رأس آنها امریکا با ایرانیک دعوای غیرمنطقی و فقط برای شکستن هیمنه ی ایران به عنوان سرسخت ترین مخالف استکبار در جهان است.

نیویورک تایمز نیز به نقل از یک مقام ارشد امریکایی ایران را مقصر عدم توافق تا کنون دانست و در این راستا نوشت: ”هدف نهایی امریکا از مذاکرات این است که برنامه هسته ای ایران را تا حدی کند کند که اگر زمانی ایران تصمیم گرفت از توافق خود سرباز بزند، حداقل یک سال تا ساهت بمب اتم فاصله داشته باشد." به نظر می رسد اصلی ترین علت عدم توافق ایران و غرب تا کنون، همین بی اعتمادی غیرمنصفانه ی امریکا در مواجه با ایران باشد که هیچ دلیل منطقی نیز برای آن ندارد.

برای ایمان به بی منطقی و عدم شفافیت طرف امریکایی همین بس که رسانه های ایالات متحده امروز به طور گسترده خبر مصوبه ی پنهانی دولت امریکا در خصوص مسائل افغانستان را پوشش دادند. اوباما در آخرین مصوبه ی دولت خود در چند ماه پیش نیروهای ارتش را موظف نموده بود از افغانستان خارج گردند و تعداد اندک باقی مانده در افغانستان نیز فقط مسئولیت آموزش نیروهای ارتش عراق را برعهده داشته و به هیچ عنوان مجوز شرکت در درگیری ها و جنگ با طالبان و القاعده را نخواهند داشت. اما امروز رسانه ها و خبرگزاری های مختلف امریکایی به طور گسترده از لو رفتن یک مصوبه ی پنهانی دولت امریکا خبر دادند که ارتش امریکا را موظف می کند علاوه بر حضور طولانی تر در کشور جنگ زده ی افغانستان، در جنگ های مختلف این کشور حضور فعال داشته باشد. رسانه های امریکایی این طرح دولت را مصداق بارز فریب مردم اعلام کردند.

بوستون گلوب در اینباره نوشت: ”پرزیدنت اوباما در هفته های اخیر در یک دستور محرمانه نیروهای خود را موظف نمود حداقل تا یک سال آینده در هر جنگی که در افغانستان رخ می دهد دخالت مستقیم و فعال داشته باشند. این برخلاف مصوبه ی علنی پیشین دولت اوباما است." رویترز، تلگراف، و نیویورک تایمز از اولین سایت ها و خبرگزاری هایی بودند که این مصوبه ی محرمانه را فاش ساختند.

از دولتی که به همین راحتی با ملت خویش دروغ می گوید و از در فریب و خدعه وارد می شود نمی توان انتظار داشت با دشمن خود منسفانه و منطقی برخورد کند. این نکته ای است که توجه به آن، برخی از اشخاص خوشبین به امریکا در مذاکرات را با واقعیت تلخ غیرقابل اعتماد بودن این کشور مواجه خواهد ساخت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها