کد خبر: ۲۷۲۶۰
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۲۹ آبان ۱۳۹۰

سرویس فرهنگی نقد رسانه پایگاه 598/ به نقل از خبرگزاری سینمای ایران:

پس از اعتراض برخي از هموطنان جيرفتي به پخش سريال «شهر دقيانوس» اين بار نوبت برخي از هموطنان دزفولي بود که نسبت به برخي از قسمت هاي پخش شده سريال «شوق پرواز» واکنش نشان دهند. واکنش هايي که با گذشت چندين هفته همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار تلويزيون خبرگزاري سينماي ايران، در قسمت دهم اين سريال تلويزيوني که دو هفته قبل يعني سيزدهم آبان ماه از شبکه يک سيما پخش شد، زماني که عباس بابايي و همسرش به دزفول مي روند، در کنار پُل قديمي اين شهر براي چند ثانيه تصاوير دو مرد ميانسال که لباس لُري به تن کرده اند نمايش داده مي شود. نمايش اين تصاوير با اعتراض گروهي از مخاطبان اين سريال مواجه مي شود و آنها با مراجعه به سايت رسمي اين سريال، اقدام به اعتراض به اين مسئله مي کنند. برخي از اعتراض هاي اين مخاطبان به شرح زير است:

«من يک جوان دزفولي هستم و از اينکه قسمتي از فيلم برداري سريال قشنگتونو تو شهر ما آورديد خيلي خوشحاليم. ولي يک گله از شما داشتم چرا وقتي ودزفول رو نشان ميدين چند تا لر و عرب نشون دادين؟ با تمام احترامي که براي لرها و عرب هاي عزيز قائليم ولي ما دزفولي ها نه لر هستيم و نه عرب ما پارسي هستيم و دزفولي و به دزفولي بودنمان هم افتخار ميکنيم چون شهر ما پايتخت مقاومت ايران است».

در اظهار نظر ديگري يکي از مخاطبان عنوان مي کند:« با سلام و خسته نباشيد. خيلي بهتر بود قبل از ساختن فيلمي با اين محتوا اندکي هم درمورد مکان ها و شهرهاي مورد فيلم
برداري تحقيق به عمل مي آمد.مردم دزفول نه عرب هستند و نه بختياري بلکه فقط فارس هستند».

مخاطب ديگري هم با ابراز گلايه از اينکه «با وجود دزفولي بودن عزت الله ضرغامي اين صحنه ها نمايش داده مي شود» نوشته است:«من يک شهروند دزفولي هستم.اي کاش در به تصوير کشيدن شهر دزفول در اون زمان بيشتر دقت مي کرديد.دزفول نه لر داره نه عرب.نه اينکه خداي نکرده بخوام به لر ها و عرب هاي عزيز بي احترامي کنم ،ولي خوبه که واقعيت ها نمايش داده بشه.من به عنوان يک دزفولي و کسي که پدر و مادرم بارها آواره شدند و چند نفرمون شهيد شدند و سختي موشک بارون رو بجون خريدند و استوار موندند انتظار داشتم که به اين نکته بيشتر دقت مي فرموديد».

نکته جالب توجه اين است که تمامي اين اعتراض ها بدون سانسور و حذف بر روي سايت اين سريال به نشاني www.shogheparvaz.tv منعکس شده است و ظاهرا روابط عمومي اين سريال تلويزيوني برخلاف موارد مشابه که سازندگان سريال ها يا نسبت به اعتراض ها «بي تفاوت» هستند و يا در مقابل از رضايت بسيار زياد مخاطبان سخن مي گويند، رويه ديگري را در پيش گرفته و با انتشار و تاييد اين نظرها فضايي را فراهم کرده تا ديگر مخاطبان سريال نسبت به اين اظهار نظرها واکنش نشان داده و با اين دسته از هموطنان دزفولي وارد بحث و مذاکره شوند.

بر اساس نظرهاي منتشر شده در اين سايت، يکي از مخاطبان در پاسخ به هموطنان دزفولي مي گويد:«اي کاش تمام اين دوستاني که فکرشون رو متمرکز کردن روي لهجه عباس و مردم دزفول و طلاهاي مليحه و مايه داري مسعود و ... يه مقدار با بصيرت اين سريال رو تماشا ميکردن و به اصل موضوع توجه ميکردن.اصل موضوع منش و رفتار و ايمان و کردار عباس هستش نه لهجه و مردم دزفول و غيره.چرا يه عده اصل موضوع رو کنار گذاشتن و چسبيدن به حواشي فيلم.تخصص ما شده حاشيه سازي.چرا هيچ کس به مردم داري عباس و محبت و عاطفه اون دقت نميکنه و خيلي نکات مثبت ديگه اي که زيبا به تصوير کشيده شده.قراره توس اين سريال زندپي عباس به روايت کشيده بشه نه از زندگيش فيلمبرداري بشه».

مخاطب ديگري هم با اشاره به اينکه همه ما ايراني ها از يک خاک و ريشه هستيم خطاب به اين گروه از معترضان مي گويد: «بهت نمياد از مردم دزفول باشي ! مردم دزفول دلشون مثل دريا بزرگ . مدير سايت هفته گذشته توضيح دادند که اون کساني که نشون داده شدن از توريست هايي بودن که براي ديدن دزفول به اون شهر اومده بودن . اين هفته هم که کلي آدم خوش تيپ و غير عرب تو رستوران دزفول ديديم،ديگه مشکلت چيه ؟ ضمنا مگه لرها چه مشکلي دارن که تو خودت رو اينقدر برتر از اونا مي دوني؟؟؟!!! ما همه ايراني هستيم و به تمام شهرهاي ايران تعلق داريم» .

*** دست اندرکاران سريال چه مي گويند؟

بر اساس اظهار نظري که از سوي مدير سايت در بخش نظرها قرار گرفته، منطقه اي که در فيلم نشان داده شده يکي از مناطقي است که افراد مختلف براي گشت و گذار به آن مي آيند. در چنين شرايطي طبيعي است که دو هموطن لُر هم به اين منطقه آمده باشند و به همين دليل و بر اساس اين استدلال، قضاوت مخاطبان دزفولي صحيح نيست.

«اصغر نژاد ايماني» طراح صحنه و لباس اين سريال نيز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اين مطلب که «دزفول در ميان شهرهاي استان خوزستان بيشترين ميزان افراد با سواد را دارد» مي گويد: «بيشتر مسوولان خوزستان دزفولي هستند و اين شهروندان خوزستاني در اداره هاي اين استان بيشتر از ديگر شهروندان خرمشهري حضور داشته و دارند. اين ها واقعيت هايي است که ما حتي براي به تصوير کشيدن چند صحنه کوتاه از آن مطلع هستيم و درخصوص آن تحقيق مفصل کرده ايم اما به همان ميزان که در شهري مانند تهران، افرادي از قوميت هاي مختلف و با لباس هاي گوناگون ديده مي شوند، در دزفول و يا هر شهر ديگري هم ممکن است شما افرادي با پوشش هاي متنوع را ببينيد که اين موضوع نمي تواند باعث اعتراض شود. ضمن آنکه براي تصويربرداري همين صحنه کوتاه با مشکلات متعددي مواجه بوديم و به هيچ وجه مردم با ما همکاري نکردند و با سختي فراواني اين تصاوير چند ثانيه اي ثبت و ضبط شد که اي کاش در آن زمان دزفولي هاي عزيز و متعرض امروز حضور داشتند و به ما کمک مي کردند».

«شوق پرواز» محصول مشترک بنياد شهيد و امور ايثارگران و شبکه يک سيما است و در شرايطي که مخاطب تلويزيوني براي تماشاي يک سريال با اما و اگرهاي متفاوت و متعددي مواجه است، اين سريال توانسته با محتواي جذاب و ساختار خوب و هنرمندانه اش که محصول کارگرداني «يدالله صمدي» است مخاطبان فراواني را جذب کند. اما نکته قابل توجه «کنترل حاشيه هايي» است که متاسفانه در سال هاي اخير گريبان بسياري از سريال هاي تلويزيوني را گرفته و عملا فضايي منفي را عليه آنها شکل داده که يا به سانسور و قلع و قمع اين آثار منجر شده و يا در سايه اين فضاي منفي، مفاهيم و پيام هاي اصلي سريال ديده نشده است. در مسير زاينده رود و شهر دقيانوس دو نمونه مشخص از اين آثار بود اما «شوق پرواز» اين دست انداز را به خوبي پشت سر گذاشت و حالا مخاطبان آن روز به روز با تصويري جالب تر و جذاب تر از عباس بابايي قهرمان آشنا مي شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها