کد خبر: ۲۷۲۶۴۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۰۲ آذر ۱۳۹۳
نویسنده «جنگ پابرهنه» گفت: زمانی که کتاب منتشر شد هنوز ادبیات دفاع مقدس رونق نگرفته بود. از دفتر آقا اطلاع دادند که ایشان این کتاب‌ها را خوانده و جلسه‌ای گذاشته‌اند که نویسندگان‌ را ببینند. برایمان خیلی غیرمنتظره بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس؛ کتاب «جنگ پابرهنه‌‌» اثر رحیم مخدومی چندی است که به چاپ پانزدهم رسیده است. وی به همین منظور در گفت‌وگو با فارس به تشریح برخی خاطرات مربوط به چاپ این اثر پرداخت.

مخدومی با بیان اینکه این کتاب به نوعی اولین کتاب ما به شمار می رفت، گفت: این کتاب در فضایی تالیف شد که هنوز تالیف ادبیات دفاع مقدس رونق نگرفته بود. «جنگ پابرهنه» یادگار همان سالهای کانکس دفتر ادبیات هنر و مقاومتِ حوزه هنری است که آقایان سرهنگی و بهبودی با هم کار می کردند. برای ما هم اصلا بحث نویسندگی هم برای ما اصلا مطرح نبود. نه ادبیات دفاع مقدس به جریان افتاده بود و نه قرار بر نویسنده شدن ما بود.

مخدومی با بیان اینکه ما قرار بود خاطرات خودمان را بنویسیم و آقایان سرهنگی و بهبودی هم آن را ببینند و نظر بدهند، افزود: این کار از ابتدا با این نیت نوشته شد که این دوستان بخوانند و بعد نظر بدهند که آیا قابلیت چاپ دارد یا نه. با توجه به نزدیکی ان زمان به سالهای دفاع مقدس هم خیلی متاثر از حال و هوای حاکم بر آن دوره بود. به ویژه حس خاصی که رزمنده ها با جدایی از جبهه به آنها دست داده بود. ورود به شهر منجر به قرار گرفتن در تنگنای خفقانی خاصی شده بود که مقایسه آن با حال و هوای حاکم بر جبهه را سال های اول برای رزمنده ها سخت می کرد. به ویزه که با تفکر بعد از جنگ و بردن جامعه به سمت فاصله طبقاتی و بی توجهی به محرومین . همه اینها در روحیه و نگارش ما تاثیرگذار بود و اینها را می شود به وضوح در جمله به جمله «جنگ پابرهنه ها» دید.

نویسنده «جنگ پا برهنه» در ادامه با اشاره به تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب گفت: این اتفاق خیلی غیرمنتظره بود. الان وقتی که فرد به نوشتن شروع می کند می داند یکی از خوانندگان پر و پا قرص اثر، حضرت آقا هستند. فرد می داند که ایشان نسبت به این  امر اهتمام دارند و این فضا را دنبال و تشویق می کند. به تبع همین هم خیلی از نهادهای دیگر نگاه مثبت به ادبیات دفاع مقدس دارند و در توزیع و نشر کمک می کنند و نویسنده دفاع مقدس جایگاهی برای خودش کسب کرده است.

مخدومی ادامه داد: برایمان خیلی غیرمنتظره بود. دوستان دفتر اشاره کردند که حضرت آقا این کتابها را می خوانند و از آن مهم تر اینکه تقریظ هایی نوشته اند و حتی از این هم مهم تر اینکه جلسه ای  گذاشته و می خواهد این نویسنده ها را ببیند. این دیدار برای اولین بار صورت گرفت. یک اتفاق خیلی غریب دیگر این بود که غالبا هدیه ها و تشویق های حضرت آقا معنوی است و همه هم چنین انتظاری داشتند اما در این نشست آقا گفتند می خواهند حق التالیف بدهند. من خاطرم هست که حق التالیف های بچه ها آن زمان چیزی در حد یک ششم مبلغی بود که آقا دادند.

مخدومی با بیان اینکه این کار این پیام داشت، افزود: بحث مادی این موضوع شاید از مناظر مختلف قابل ارزیابی باشد و آن اینکه در امور فرهنگی نباید این قناعت ها باعث ضربه خوردن به کار فرهنگی شود. در فضای حاکم آن زمان این بحث بود که شاید این نکته را قبیح می دانستند که ارگان یا ناشر یا شخصیتی فرهنگی در این زمینه هزینه کند. در هر حال فضا بازتر شد و اتفاقی که افتاد این بود که تعداد قابل توجهی نویسنده دفاع مقدس پرورش پیدا کرد و در شاخه های مختلف کار می کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها