کد خبر: ۲۷۴۱۲۴
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۰۸ آذر ۱۳۹۳
امام جمعه موقت قزوین با تاکید بر لزوم رفتار عقلانی مبتنی بر معارف الهی، گفت: خداوند جنود و لشکریانی را برای عقل قرار داده تا انسان را در انجام فعالیت های عقلانی یاری کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، در جلسه تفسیر هفتگی قرآن کریم در امام زاده اسماعیل قزوین، گفت: عقل از جمله نعمت هایی است که خداوند آن را دراختیار انسان قرار داده و از این طریق شناخت و شعوری به انسان داد که به وسیله آن بین حق و باطل جدایی اندازد.
وی افزود: خداوند جنود و لشکریانی را برای عقل قرار داده تا انسان را در انجام فعالیت های عقلانی یاری کنند.
امام جمعه موقت قزوین ادامه داد: امید و امیدواری  از لشکریان عقل است و اگر امید در کسی بمیرد، این فرد تبدیل به آدم ورشکسته ای  می شود که توانایی انجام هیچ کاری را در خود نمی بیند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: در دوران انقلاب  بیشتر پیروزی هایی که به رهبری امام راحل (ره) بدست آمد، به خاطر زنده کردن روح امید و امیدواری در میان مردم بود، به طوری که اگر می فرمودند "می توانیم انجام بدهیم"، عمل مورد نظر در پرتوامید انجام می شد.
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های قزوین، رضایت و تسلیم در برابر امر خداوند را از جمله نیروهای عقل معرفی کرد و گفت: داشتن مقام رضایت و تسلیم در برابر اوامر الهی از جمله نیروها و لشکریان عقل است که این عامل در انبیاء و ائمه معصومین(ع) به شکل بارزتری وجود داشت. به عنوان نمونه امام حسین(ع) در آغاز حرکت خویش وقتی به زیارت مرقد مطهر پیامبر اکرم(ص) می رود، یکی از دعاها و درخواست هایشان از خداوند این بود که خدایا آنچه را که مورد رضای تو و پیامبر است برای من اختیار کن.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: البته رضا و خشنودی دارای درجات و مراتبی است که هرکس به اندازه ظرفیت خود به آن دست پیدا می کند.
وی، شکر و سپاسگزاری  در برابر نعمت ها را از نیروهای دیگر عقل عنوان کرد و گفت: شکر و حالت شاکرانه داشتن در مقابل نعمت های الهی از جمله نیروهای عقل است و انسان با به جا آوردن شکر الهی به مقام عظمت و بزرگی می رسد.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: شکرگزاری انسان در برابر نعمت ها نباید فقط محدود به زبان باشد، چرا که شکر انسان باید از مرحله شعار و لفظ عبور کرده و به مرحله عمل هم برسد .
این پژوهشگر قرآنی اظهار کرد: انسان مومن اگر بخواهد شکر ایمان خود را به جا بیاورد، باید بعد از مرحله شکر زبانی، آن را عملیاتی کند و اگر این چنین شود شکرگزاری واقعی است که خداوند هم به این کار او برکت می دهد. امام راحل(ره) در پرتو همین عامل با تربیت نیروها و انسان ها مومن توانست به پیروزی برسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها