کد خبر: ۲۷۵۱۵۷
زمان انتشار: ۲۲:۳۸     ۱۰ آذر ۱۳۹۳
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اجرای برنامه چهارم کشوری ایدز در ایران که از سال ۹۴ محقق خواهد شد از هزینه ماهانه ۲۰۰ میلیون ریالی بیماران مقاوم به ایدز خبر داد و گفت: کشور دچار هیچ اپیدمی و بیماری گسترده ای نیست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، علی‌اکبر سیاری در مراسم روز جهانی ایدز با اشاره به اجرای ۳ برنامه کشوری ایدز در ایران اظهار داشت: برنامه چهارم کشوری ایدز نیز تدوین شده است و از سال آینده به اجرا درمی‌آید.

وی با بیان اینکه در جهان ۷۸ میلیون نفر به بیماری ایدز مبتلا شدند، افزود: هیچ بیماری دیگری تاکنون این تعداد ابتلاء را نداشته است از جمله بیماری ابولا که راه‌های پیشگیری آن مشخص است.

سیاری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در منطقه و کشور ما وجود دارد آن است که با آهنگ جهانی حرکت نکردیم به طوریکه بیماری ایدز در جهان در حال کاهش است ولی در ایران سیر صعودی پیدا کرده است. بنابر این ما خیلی عقب هستیم البته اپیدمی گسترده در کشور نداریم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت به آمارهای جهانی ایدز که در برگیرنده ۳۸ درصد کاهش افراد به این بیماری است اشاره کرد و افزود: مرگ کودکان براثر این بیماری نیز ۵۵ درصد کاهش یافته است و از آن طرف افزایش دسترسی به داور نیز ۴۰ درصد رشد داشته است. ولی از ۳۵ میلیون مبتلا به بیماری ایدز ۱۱ میلیون نفر از بیماری خود آگاه نیستند.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد مبتلایان به بیماری ایدز از طریق معتادان تزریقی است و براین اساس در این حوزه از مرحله بحران نیز فراتر رفته‌ایم، گفت: در زنانی که رفتارهای پُرخطر جنسی نیز دارند این انتقال ۴.۵ درصد است که اگر به ۵ درصد برسد به معنای ورود ما در این حوزه به مرحله بحران است.

سیاری با اشاره به تاکنون در ایران به تعداد ۲۸ هزار و ۶۶۳ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند، از تعداد ۸۵ هزار نفری مبتلا به این بیماری خبر داد و گفت: ما برنامه‌های کاهش انتقال ایدز از مادر به نوزاد را شروع کرده‌ایم که در ۱۶ دانشگاه به اجرا درآمده است و در تمام دانشگاه‌های دیگر نیز تصری پیدا می‌کند.

معاون وزیر بهداشت به آمار انتقال بیماری ایدز اشاره کرد و افزود: از طریق اعتیاد تزریقی این آمار ۳۵.۵ درصد، آمیزشی ۳۶.۸ درصد، انتقال مادر به کودک ۲.۹ درصد و آمارهای نامشخص نیز ۱۴.۸ درصد بوده است.

سیاری با بیان اینکه ایدز مربوط به رفتارهای پنهانی مردم است، گفت: در حال حاضر شیوع انتقال ایدز از طریق معتادان تزریقی کمتر و از طریق جنسی بیشتر شده است البته خانم‌ها پاک‌تر از مردان هستند ولی ماهیت فرهنگی کشورمان آموزش این بیماری در ایران کمی سخت‌تر است ولی امکانپذیر خواهد بود. بنابراین باید مراکز مشاوره و آگاه‌سازی را بیشتر کنیم همانطور که مرکز تشخیصی بیشتر می‌شود. براین اساس در هفته جاری نیز ۱۱ شبکه و مرکز تشخیصی بیماری ایدز راه‌اندازی شد. البته باید لوازم پیشگیری از انتقال ایدز را نیز در اختیار جمعیت هدف قرار دهیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به آمارهایی درباره به اشتراک گذاشتن سرنگ‌های آلوده توسط معتادان تزریقی که باعث انتقال بیماری ایدز در بین آنان می‌شود، خاطرنشان کرد: همانطور که باید برای زنانی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند ابزارهای پیشگیری در اختیارشان قرار دهیم دارو نیز باید در اختیار اینگونه بیماران قرار گیرد زیرا درمان هر بیمار مبتلا به ایدز ۲ میلیون تومان هزینه می‌برد و درمان کسانی که به این بیماری مقاوم شدند ۵ تا ۱۰ برابر هزینه‌بر خواهد بود. بنابر این حمایت‌های اجتماعی باید در این مقوله پررنگ‌تر شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها