کد خبر: ۲۷۵۲۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۱۱ آذر ۱۳۹۳
وزیر جهادکشاورزی دولت احمدی‌نژاد گفت: در حوزه وزارت جهاد کشاورزی نه ارتباط کاری با مشایی داشتم و نه هماهنگی خاصی با وی انجام می دادیم، شاید مجموع صحبت‌های من با مشایی در طول این چهار سال به یک ساعت هم نرسد.

به گزارش پایگاه 598 ، دانا نوشت: صادق خلیلیان دکترای اقتصاد کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس است و  پیش از دوره وزارتش رئیس دانشکده منابع طبیعی و معاون دانشگاه تربیت مدرس و پس از آن معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم بود.

وی در روزدر 15 مرداد سال 1388، با ارایهٔ پیشنهاد وزارت از سوی احمدی نژاد برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی شد.

خلیلیان از مجموع 286 رأی گرفته شده، با 200 رای موافق، 32رأی ممتنع، 54 رای مخالف موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شد.

برای مصاحبه و دیدار با وی ، یک دعوت تلفنی و بدون تشریفات کافی بود و او برخلاف تصور و  در کمال تواضع دعوت ما را پذیرفت.

در روز ملاقات مقابل درب به انتظار ایستاده بودیم تا از وزیر دولت دهم استقبال کنیم. هوا کمی بارانی بود. هر ماشینی که عبور می‌کرد حس کردیم که مهمان ما آمده، اما خلیلیان با پای پیاده به محل ملاقات آمد.

شاید کمتر کسی باورش می‌آمد که این عابر پیاده مدتی پیش وزیر جهاد کشاورزی کشور بود.

آرامش، متانت و صبوری از ویژگی های صادق خلیلیان بود که در طول مصاحبه با وی به خوبی مسجل شد.

پس از کمی خوش و بش و حرف‌های خودمانی مصاحبه با وزیر سابق جهادکشاورزی آغاز شد که بخش اول این مصاحبه در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

وزیر جهادکشاورزی دولت دهم در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص گوشه نشینی‌اش بعد از تغییر دولت، اظهار داشت: بعد از انتخابات سال قبل لازم بود حداقل یکسال اجازه داد تا این دولت کار خودش را جلو ببرد و نتیجه کار را ببینیم. رهبر معظم انقلاب در همین رابطه تاکید داشتند که باید به این دولت فرصت داد و بعدا عملکردش را مورد ارزیابی قرار داد. اگر از ابتدا دولت مورد انتقاد قرار می گرفت این بهانه به وجود می‌آمد که نمی گذارند دولت کار کند.

 

**سکوت احمدی نژاد درست است/ عدم موفقیت دولت فعلی در تحقق وعده های انتخاباتی

وی با اشاره به سکوت احمدی نژاد، افزود: آقای احمدی نژاد گوشه ای نشست و سکوت اختیار کرد و این به نظر بنده کار درستی بود. برخی ها منتظر بودند تا یک آدم رده پنجم هم از دولت قبل چیزی بگوید و اینها از آن بهره برداری و حاشیه سازی کنند و عدم موفقیت دولت فعلی در تحقق وعده های انتخاباتی را کتمان کنند و افکار مردم را به حاشیه های بی نتیجه سوق دهند.

خلیلیان ادامه داد: البته برخی مسائل مانند موضوعات فرهنگی و سیاسی سکوت پذیر نیست و دلسوزان نظام هشدارهای لازم را داده اند که البته دولت فعلی به این تذکرات توجه کمتری دارد و مسیر خود را در چارچوب جناحی خاص که تلفیقی از نظرات کارگزاران و اصلاح طلبان که برخی جزو اصحاب فتنه هستند دنبال می‌کند. 

وزیر سابق جهادکشاورزی در خصوص نامه هایی که بعد از گزارش صد روزه دولت یازدهم به رئیس جمهور نوشت، اظهار کرد: من بعد از اینکه دیدم به ناحق در خصوص اقدامات دولت دهم صحبت می‌شود نامه ای به آقای روحانی نوشتم.

مثلا آقای روحانی در گزارش صد روز اولیه خود گفت که که دولت قبل کاری برای تامین کالاهای اساسی نکرد؛ اما در ادامه صحبت خود در جای دیگری از همان گزارش اعتراف کرد که وقتی کار را تحویل گرفتم ذخیره خوبی از کالاهای اساسی وجود داشت. یا مطرح کردند که خزانه خالی تحویل دولت ایشان شده ولی در گزارشات وزارتخانه ذیربط  اعلام شد که در سال 92 بودجه مصرف شده توسط دولت حدود 40 درصد بیشتر از سال 91 بوده است و ذخایر ارزی کشور بیش از 100 میلیارد دلار است. یا اینکه در صبح روز معرفی وزرا به مجلس در صحبت خود گفتند که 7.5 میلیون تن گندم در سال 92 باید وارد شود و معاون اول ایشان نیز در همان روز بعد از ظهر در صحن علنی مجلس گفتند که 10 میلیون تن گندم باید وارد شود؛ در پایان سال آمار گمرک نشان داد که فقط 3.5 میلیون تن  واردات شده است که با ادعاهای صورت گرفته تفاوت فاحش دارد و تا سه برابر بزرگنمایی شده است.لذا من بصورت مستند مسایل را به ایشان توضیح داده و تذکر دادم تا ایشان مراقبت بیشتری در آمارهایی که در اختیارشان قرار میگیرد و انعکاس آن در مصاحبه ها و سخنرانی های خود داشته باشند.نامه های مذکور را منتشر کردم و نسخه ای  در اختیار شبکه اطلاع رسانی راه دانا قرار دادم و به اطلاع عموم هم رسید.

 

** در درجه اول سرباز انقلاب و رهبری هستیم نه وزیر یک دولت خاص

وی تصریح کرد: ما سربازان انقلاب و نظام و رهبری هستیم و در درجه اول وزرای این نظام بودیم نه یک فرد یا دولت خاص. در دولت قبل زحمات بسیاری در زمینه توسعه و عمران و آبادی کشور کشیده شد و البته نقایصی هم وجود داشت که نباید در ارزیابی عملکرد آن بی انصافی شود.

 

**ماجرای اسباب کشی از ساختمان وزارت جهاد و کشاورزی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما، در خصوص مسئله فروش ساختمان وزارت خانه و حواشی آن، یادآور شد: وقتی دو وزارت خانه جهادسازندگی و کشاورزی ادغام شد ما با دو ساختمان مواجه بودیم. در آنزمان مدیران وقت که مدیران فعلی هم هستند تصمیم گرفتند در ساختمان وزارت کشاورزی مستقر شوند. وزارت جهاد سازندگی از ابتدای انقلاب به عنوان یک نهاد انقلابی و فعال شکل گرفت خدمات زیادی در زمینه عمران و آبادانی روستاها و افزایش تولید در بخش کشاورزی و پشتیبانی جنگ انجام داد ولی در سال 80 که ادغام این دو وزارتخانه انجام شد عملا به مانند این بود که این نهاد انقلابی را منحل کردند.

وزیر سابق جهادکشاورزی ادامه داد: به عبارتی هم خود نهاد جهاد سازندگی را منحل کرده بودند و هم ساختمانش را و به سمت یک سیستم اداری ناکارآمد رفته بودند. در آن زمان آقای خاتمی رییس جمهور؛ آقای رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و آقای روحانی دبیر شورای امنیت ملی بودند.

وی یادآور شد: در دولت قبل که مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده گرفتم تشخیصم این بود که اگر بخواهد کاری برای کشاورزان انجام شود نیازی به دفتر شیک و تشریفاتی و نشستن در کاخهای شیشه ای که دست کشاورزان به مسئولین آن نمیرسد نیست و در همین ساختمان جهاد سازندگی که تفکر حاکم بر آن منبعث از فرهنگ و اصول انقلاب اسلامی بود و مرحوم امام دستور تاسیس این نهاد انقلابی را داده بودند که منشاء بزرگترین خدمات به کشور بود هم می‌توان کار کرد. لذا من بعد از یک سال دفتر کار خودم و معاونانم را از ساختمان سابق کشاورزی به ساختمان جهاد سازندگی منتقل کردم.

خلیلیان ، متذکر شد: هدف این بود ساختمانی که دست کشاورزان به آن نمیرسد را به مبلغ نزدیک به 230 الی 250 میلیارد تومان فروخته تا پول آن در یک صندوقی به نام "‌ صندوق حمایت از توسعه کشاورزی" قرار داد که از طریق اعطای وام به کشاورزان با نرخ سود قرض الحسنه نفع آن بدست کشاورزان برسد.

**دولت فعلی مرتب در حال افتتاح پروژه هایی هستند که دولت قبل انجام داده

وی همچنین در پاسخ به این سوال که بارها گفته می‌شود که دولت قبل کاری انجام نداده، خاطرنشان کرد: علی رغم این صحبت ها ، مسئولان دولت فعلی مرتب در حال افتتاح پروژه هایی هستند که دولت قبل انجام داده و نکته قابل توجه هم اینست که به خود هم افتخار می‌کنند و مدام می‌گویند بزرگترین کارخانه خاورمیانه ، بزرگترین صنعت و پروژه در منطقه، را افتتاح کردیم! اگر دولت قبل کاری نکرده پس این همه افتتاح پروژه های بزرگ و کوچک که اغلب زمانی بین 3 تا 8 سال طول کشیده که به مرحله بهره برداری برسد آنهم با خزانه ای که ادعا شده خالی است؛ چگونه صورت می گیرد.

 

**چند ماهی است که جلسات ولنجک تشکیل نشده/در این جلسات مسائل انتخاباتی مطرح نمی‌شود

خلیلیان در پاسخ به سوالی در رابطه با نوع ارتباطات وزرای دولت قبل با محمود احمدی نژاد با اشاره به اینکه چند ماهی است که نشنیده ام این جلسات برگزار شود، اظهار داشت: بعد از اتمام دولت هر ماه یک بار یا هر دوماه یک بار آقای احمدی نژاد وزرا را دعوت می‌کردند برای دید و بازدید که یک یا دو بار هم این جلسه در ساختمان ولنجک تشکیل شد.

وزیر سابق کشاورزی ادامه داد: اکثر وزرا اگر کاری نداشتند در این جلسات حضور پیدا می‌کردند و ممکن بود فردی در یک جلسه حضور پیدا می کرد ولی در جلسه بعد بنا بر مشکلات و یا کارهای شخصی حضور نداشت.

وی در رابطه با موضوعات این جلسات تصریح کرد: موضوعاتی مثل تبادل اطلاعات و اخبار دنبال می‌شد. اینکه به صورت ویژه و طراحی شده بحث هایی مثل انتخابات آینده در این جلسات مطرح شود چنین چیزی صحت ندارد. به هر حال در این جلسات موضوعات مرتبط با اخبار اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فقط مطرح می‌شد و افراد به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند و کار تشکیلاتی انجام نمی‌گرفت.البته جلسه با اعضای دولت سابق ماهها است که تشکیل نمیشود.

 

** کسی با احمدی نژاد قهر نکرده است/ با وی ارتباط دارم

این مقام مسئول در دولت قبل معتقد است: ممکن است که برخی افراد بعد از جلسات که قطع شد با آقای احمدی نژاد رفت و آمد نکردند اما کسی با وی قهر نکرد و یا حداقل من چنین چیزی را نشنیده ام. من نیز رابطه ام را با وی حفظ کردم و به وی سر می‌زنم.

 

** هرکس می خواهد خود را برجسته کند علیه احمدی نژاد انتقاد می‌کند

این وزیر سابق با اشاره به اینکه شکی نیست که آقای احمدی نژاد خدمات زیادی انجام داده، ‌متذکر شد: به هر حال ما نباید بگذاریم که اطراف وی از افراد انقلابی و ولایی و دلسوز خالی شود. انتقاد به آقای احمدی نژاد دو و یا سه حاشیه هایی بود که به وجود آمد و متاسفانه الان هر کس می‌خواهد خود را برجسته کند علیه وی صحبت می‌کند.

وی ضمن بیان این مطلب که در جلسه دید و بازدید نوروزی نیز به وی گفتم که بعضی ها صلاح نیست کنار شما باشند؛ ادامه داد: آقای احمدی نژاد در حال حاضر در دفتری تحت عنوان رئیس جمهور سابق با چند کارمند و امکانات محدودی که طبق قانون به هر رئیس جمهور سابقی داده می‌شود حضور دارد. همچنین بنظر میرسد آن فرد خاص نیز در آنجا حضور ندارد.

 

** ماجرای آشنایی و تصدی پست وزارت

خلیلیان در پاسخ به سوالی در رابطه با چگونگی آغاز ارتباط وی با رئیس جمهور سابق کشورمان گفت:‌ در  زمانی که وی استاندار اردبیل بود من در مراسمی که ایشان حضور داشت سخنرانی کردم.

وی افزود: البته ممکن است آقای احمدی نژاد این را به یاد نیاورد. بعد از آن در جلسه ای که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای اساتید بسیجی در دوره اصلاحات گذاشتند رفتم که ایشان را در یکی از این جلسات دیدم. بعد از آن دیگر وی را ندیدم تا بعد از انتخابات سال 84 که من به عنوان معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شدم که از آن به بعد در جلسات کاری که در حضور ایشان تشکیل می شد شرکت داشتم.

وزیر سابق کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه یک سال آخر دولت نهم به دلیل اینکه حس کردم نمی توانم کار مفید انجام دهم از دولت رفتم،  گفت: در انتخابات سال 88  در زمان تبلیغات بنده با توجه به مطالعات اقتصادی که داشتم به دانشگاه های مختلف می‌رفتم و با نمایندگان ستاد کاندیداهای دیگر مناظره می‌کردم. همین امر موجب شد تا ارتباط سیاسی من با تیم آقای احمدی نژاد بیشتر شد. بعد از انتخابات نیز از دفتر آقای احمدی نژاد با من تماس گرفتند و بحث وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد.

 

**بخشی از مطالبی که درباره مشایی گفته می شود بزرگ نمایی است/در طول 4سال وزارتم یک ساعت هم با مشایی حرف نزدم

خلیلیان در پاسخ به سوالی در خصوص نقش اسفندیار رحیم مشایی در دولت و انتخاب وزرا توضیح داد: به نظر من بخشی از مطالبی که درباره مشایی گفته میشود بزرگ نمایی است زیرا در جلسات دولت آقای مشایی درتصمیم گیریها و مصوبات تاثیرگذار نبود و در مباحث شرکت نداشت. در حوزه وزارت جهاد کشاورزی نه ارتباط کاری با ایشان داشتم و نه هماهنگی خاصی با وی انجام می دادیم. مجموع صحبت های من با مشایی در طول این چهار سال شاید به 1 ساعت نیز نرسد.

وی در ادامه گفت:‌ آقای مشایی در اموری که ربطی به وی نداشت اظهار نظر رسانه ای ‌کرد، که برای کل دولت و آقای احمدی نژاد حاشیه درست کرد. مثلا اینکه تفکیک قائل شویم بین مردم و دولت اشغالگر قدس اشتباه بود چرا که این دولت جعلی از بنیان نامشروع است. این مسئله و پررنگ کردن ملی گرایی و طرح مکتب ایرانی باعث شد تا مشایی محل ضربه زدن به دولت احمدی نژاد شود. البته آقای احمدی نژاد زحماتی زیادی برای کشور و انقلاب کشیده و فرد انقلابی و دلسوزی است، اما انسان معصومی نیست و حمایت هایی از مشایی کرد که نباید انجام می شد.

 

** وزاری اصول گرای دولت دهم خود را وزرای نظام و ولایت فقیه می‌دانند

این مقام مسئول با اشاره به تفاوت وزرای اصول گرا و اصلاح طلب خاطرنشان کرد:‌ وزاری اصول گرای دولت دهم خود را وزرای نظام و ولایت فقیه می‌دانند. اما  در دولت های گذشته نسبت به رئیس جمهورشان نمی‌بینید که انتقادی توسط وزرا و مسئولان بیان شده باشد. انگار که روسای جمهور دولت های قبل برای وزرایشان ولی فقیه هم بودند ولی در دولت نهم و دهم چنین چیزی نبود.

 

** عزل مصلحی اشتباه بود/ وزارت اطلاعات باید در خدمت مصالح نظام باشد نه دولت

وزیر سابق کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با ماجرای عزل وزیر اطلاعات در دولت دهم و حواشی آن گفت:  آن اقدامات همراه با اشتباه بود و حاشیه هم درست کرد. وزارت اطلاعات طبیعتا برای نظام یک جای کلیدی است. در همین دولت فعلی چند وقت پیش آقای یونسی اعلام کرد که وزارت اطلاعات هنوز در اختیار دولت یازدهم قرار نگرفته است. من نقدی بر این حرف دارم که وزارت اطلاعات باید در خدمت مصالح نظام باشد نه دولت.

وی اضافه کرد: وزارت دفاع، اطلاعات و نیروهای انتظامی شوخی بردار نیست که یک دولت بخواهد با یک سیاست خاص آنرا در خدمت خود بگیرد. به نظر من اگر نقطه ضعفی هم در وزارت اطلاعات به وجود می‌آمد می‌بایست مکانیزم دیگری برای اصلاح آن انتخاب و بر اساس آن اقدام می‌شد. آقای مصلحی مدیر توانمند و دلسوزی است و به همین دلیل نیز آقای احمدی نژاد وی را انتخاب کرد.

 

** انتقاد از مطرح شدن معاون اولی مشایی

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: معاون اولی مشایی و مسئله وزارت اطلاعات اگر مطرح نمی‌شد خیلی از حواشی به وجود نمی‌آمد.

وی با اشاره به موضوع کاندیدا شدنش در انتخابات سال 92 تشریح کرد: تصمیم من کاملا شخصی بود و آقای احمدی نژاد از آن اطلاع نداشت. در آخرین روز به دنبال دیدار با ایشان بودم تا صحبت هایی با او انجام دهم ولی موفق نشدم و از طرفی هم اخرین ساعات ثبت نام بود که من تصمیم گرفتم و اسم نوشتم.

این کاندیدای انتخابات سال 92 اضافه کرد: در اولین جلسه دولت نیز آقای احمدی نژاد تعجب خود را ابراز کرد. بعد از اینکه جلسه تمام شد رفتم دفتر ایشان و صحبت هایی با هم کردیم و نظراتم را بیان کردم.

 

**به احمدی نژاد گفتم مشایی رد صلاحیت می‌شود

وی با تاکید بر اینکه به صورت تلویحی به آقای احمدی نژاد گفتم که مشایی رد صلاحیت می‌شود، بیان داشت: چطور ممکن است کسی را که مقام معظم رهبری برای معاون اولی تایید نکردند، شورای نگهبان تایید کند؟ در هر صورت با مشورت با برخی وزرا در همان ابتدای کار و در روز سوم ثبت نامم انصراف دادم. پس از این کار یک مرتبه با این مسئله مواجه شدم که برخی رسانه ها گفتند من به نفع کاندیدای خاصی انصراف دادم و چون من نظرم این نبود به صدا و سیما اطلاعیه ای دادم و ضمن تکذیب این موضوعات گفتم که به نفع کاندیدای خاصی کنار نرفته ام و صدا و سیما در چند بخش خبری اطلاعیه را خواند.

خلیلیان در پاسخ به سوالی در خصوص خانه نشینی 11 روزه نیز عنوان کرد:‌ کارها در آن زمان در منزل شخصی آقای احمدی نژاد توسط ایشان انجام می‌شد ولی وی در دفتر کارش حاضر نبود. دوستان متفق القول بودند که آقای احمدی نژاد برگردد و باید نظر مقام معظم رهبری بطور کامل محقق شود؛ در هر صورت نباید این حاشیه بوجود می آمد.

 

**تحریم ها بر روی ملت ایران اثر گذار نیست

این وزیر سابق کابینه دولت دهم در رابطه با تحریم ها گفت: دشمن هم می‌داند که تحریم ها بر روی ملت ایران اثر گذار نیست. ممکن است که شوکی در اثر تحریم به اقتصاد وارد شود ولی بعد از مدتی این شوک از بین می‌رود.

 

** اشتیاق بازرگانان برای ارتباط تجاری با ایران در اوج تحریم ها

وی با تاکید بر اینکه در دوران تحریم ها صادرات نفت و بانک مرکزی ایران مورد تحریم قرار گرفت، افزود: ما زمانی که به کشورهای دیگر سفر می‌کردیم حتی خود بازرگانان و تجار آنجا به ما مراجعه می‌کردند و در خواست ارتباط تجاری داشتند. یکسری کالاها داشتیم که کاربرد فنی و صلح آمیز داشت که حتی قبل از تحریم ها نیز آن کالاها را به ما نمی‌دادند. ما در مذاکرات با مقامات سیاسی دیگر کشورها هماهنگ می‌کردیم و کار را از طرق دیگر انجام می دادیم.

وزیر سابق کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مذاکرات گفت: از ظرفیت ها و فرصت های کشورهای دوست ما مثل چین و روسیه باید استفاده بهینه کرد. ما اگر بخواهیم بازی برد برد واقعی داشته باشیم نباید همه دست خود را برای طرف مقابل رو کنیم و لذا باید محکم ایستاد و هوشمندانه عمل کرد.

 

**اصولگرایان باید مراقب باشند چند دسته نشوند

وی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با همایش اصولگرایان اظهار داشت: من فکر می کنم تمرکز را باید برای جریان فکری منبعث از خط رهبری گذاشت که آن هم در جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که آیت الله مصباح هم عضو جامعه مدرسین هستند. من فکر می کنم اگر این چارچوب را رعایت کنیم اصولگرایان بیشتر به هم نزدیک می شوند و باید مراقب بود چندین شاخه نشویم.

 

** در انتشار آمار دروغین متهم ردیف اول دولت فعلی است

خلیلیان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه برخی ها ادعا می‌کنند دولت قبل در ارائه آمارها اغراق می‌کرده، توضیح داد: آمارها در بانک مرکزی، مرکز آمار ایران یک فرآیندی را طی می‌کند و ثبت می‌شود. در نتیجه اگر آماری منتشر می‌شود یک پایه ای از منابعی که این آمارها را تشکیل داده وجود دارد. اگر بخواهیم به این مسائل دامن بزنیم متهم ردیف اول همین دولت یازدهم خواهد بود که بگویند خود این ها آمارها را دست‌کاری می کنند که بنظر می رسد در چند مورد نیز این کار را انجام داده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها