کد خبر: ۲۷۵۲۸۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۱۱ آذر ۱۳۹۳
با مصوبه دولت قیمت نان افزایش یافت تا آغازی بر افزایش قیمت در دیگر بخش‌ها و خدمات عمومی در کشور باشد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، «نان گران شد» خبری بود که طی چند روز گذشته‌ ابتدا زمزمه‌هایش مطرح و در نهایت نیز به طور رسمی اعلام شد.

اما موضوع اصلی و مورد توجه در روند گران شدن قیمت نان این است که نان اصلی‌ترین خوراک مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر است‌ و باید به این امر توجه داشته باشیم که گران شدن نان چه عواقبی برای این قشر خواهد داشت.

* تکرار سناریوی حذف شیر از سفره‌های مردم

در موقعیت کنونی که تورم و گرانی در آن تا حد زیادی محسوس است و این روزها دیگر گرانی و افزایش قیمت‌ها برای مردم چندان حدیث تازه‌ای نیست و شاید خبر کاهش قیمت یکی از کالاهای اساسی، تعجب‌‌آور باشد، باید توجه کنیم که گران شدن نان تا چه حد در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود، آیا بازهم سناریوی گران شدن شیر و حذف این ماده غذایی پر ارزش یکبار دیگر هم تکرار خواهد شد.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت که افزایش قیمت نان، صرفا مربوط به این ماده غذایی ارزشمند نیست، بلکه تجربه نشان می‌دهد که همواره به دنبال افزایش نان قطار گرانی به راه افتاده و مواد غذایی دیگر نیز به دنبال آن دچار شیب ملایمی در قیمت می‌شوند.

به نظر می‌رسد، جدا از مقوله گران شدن نان جو روانی آن در جامعه بیشتر آزار دهنده خواهد بود، چرا که گران شدن نان به عنوان قوت اصلی مردم تاثیر بسزایی در نحوه زندگی مردم داشته و شاید بتوان گفت که با گران شدن نان حتی نان و پنیر و املت یا نیمرو نیز تبدیل به غذایی شاهانه شده و باید گفت نان و پنیر هم غذای اعیانی شده است.

* نان و کیفیت

تجربه نشان می‌دهد، گران شدن نان آنقدر که در جو روانی حاکم بر جامعه و افزایش قیمت سایر اقلام غذایی دارد، بر کیفیت آن هیچ تاثیری نداشته و بلکه اثر منفی نیز داشته است، چنانکه در هر برهه از زمان علیرغم افزایش قیمت نان به ارتقای کیفی نان در کنار افزایش قیمت توجهی نشد و در واقع نان گران شده بدون آن که کیفیت آن تغییر کند و حتی بد کیفیت‌تر و کوچک‌تر هم به دست مردم رسیده است و در زنجان مردم استان خاطره خوشی از گران شدن نان ندارند.

* نان و مردم

تصویب افزایش قیمت 30 درصدی نان موجب شد تا نظر تعدادی از شهروندان زنجانی را در این زمینه جویا شویم، معصومه احمدی یکی از شهروندان زنجانی درباره افزایش قمیت نان گفت: همواره وضعیت به این منوال بوده که پس از افزایش قیمت نان، تا چند هفته کیفیت آن بالا می‌رود اما پس از چندی دوباره کیفیت‌ها به روال قبلی خود برمی‌گردند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان در زمان افزایش قیمت نان باید فکری به حال افزایش قیمت آن نیز بکنند، گفت: متاسفانه هیچ نظارتی بر کیفیت وجود ندارد و با افزایش قیمت کیفیت تغییر چندانی نمی‌کند.

علی باقری دیگر شهروند زنجانی نیز افزایش قیمت نان را مرتبط با افزایش سایر اقلام غذایی اعلام کرد و گفت: تجربه نشان می‌دهد که همواره با افزایش قیمت نان، سایر مواد نیز دچار افزایش قیمت می‌شوند.

این شهروند با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نان موجب کاهش تقاضا از سوی مردم در هفته‌های نخست خواهد شد، اضافه کرد: نباید این افزایش قیمت موجب لطمه خوردن به سبد غذایی مردم و حذف نان از آن شود.

یکی دیگر از شهروندان زنجانی که از قشر شریف نان خشکی‌ها نیز است، با ابراز نارضایتی از افزایش قیمت نان اظهار کرد: این افزایش قیمت کار و کاسبی قشر نان خشکی‌ها را کساد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نان موجب کاهش دور ریز نان خواهد شد، اضافه کرد: افزایش قیمت نان برای نان خشکی‌ها تبعات مثبتی به دنبال نخواهد داشت، اما امیدوارم این موضوع همانگونه که قیمت نان را افزایش داده موجب افزایش ارزش معنوی آن و توجه بیشتر مردم نیز شود.

* افزایش قیمت نان و نانوایان

افزایش قیمت نان که طی روزهای اخیر اعلام شده است، موجی از اخبار را بین نانوایان نیز ایجاد کرده است، همچنانکه یکی از نانوایان زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: افزایش قیمت نان باری از دوش نانوایان کم می‌کند.

این نانوای زنجانی که بیش از 15 سال سابقه کار در نانوایی دارد، بیان کرد: مطمئنا افزایش قیمت نان تبعات مثبتی در زمینه کیفیت آن خواهد داشت.

وی قشر نانوا را از جمله زحمت‌کشان جامعه کنونی عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت نان تنها دلخوشی نانوایان است، تا از این طریق قدری از مشکلات خود را حل کنند.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگینی که بر نانوایان از محل هزینه‌های کارگران و سایر هزینه‌ها تحمیل می‌شود، بیان کرد: باید روند ثابتی بر افزایش قیمت نان وجود داشته باشد، چرا که ثابت ماندن آن موجب تعطیلی نانوایی‌ها و در نتیجه مشکلاتی برای مردم خواهد شد.

* روند افزایش قیمت نان در زنجان

به نظر می‌رسد، افزایش قیمت نان از هفته‌های پیش کلید خورده بود و در موقعیت کنونی به صورت رسمی اعلام شده است، همچنان که رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان زنجان پیش از این نیز در 22 آبان ماه روز ملی نان این موضوع را به صورت غیرمستقیم بیان کرد و گفت: امیدواریم مشکلات این صنف توسط دولت تدبیر و امید حل و فصل شود.

رحمان قنبری با توضیح اینکه تلاش همه نانوایان تهیه نان خوب و با کیفیت مطلوب برای مردم است، بیان کرد: انتظار از مسئولان این است که هر چه زود‌تر نرخ این صنف را ابلاغ کنند، چرا که با این اقدام باری از مشکلات افراد فعال در این صنف حل می‌شود.

رحمانی با تشریح اینکه در طول این سه سال که قیمت نان تغییری نکرده  اما قیمت‌ عامل‌های انرژی، مواد اولیه و ... افزایش یافته است، ابراز امیدواری کرد: با تدابیر  مسئولان هر چه زودتر نرخ جدید نان ابلاغ شود.

به دنبال اعلام محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، در زمینه افزایش قیمت نان بنا بر خواسته اتحادیه نانوایان و برای جبران افزایش هزینه‌ انرژی و دستمزد کارگران از روز 10 آذر 93 حداکثر به میزان 30 درصد و تصمیم استانی که در زمینه افزایش میزان قیمت نان در استان‌ها صورت گیرد، از صبح روز دهم آذر کار گروه آرد و نان در استانداری زنجان تشکیل جلسه داد و بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در نهایت خبر گران شدن نان توسط سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اعلام شد.

ناصر فغفوری درباره افزایش قیمت نان در استان اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت که در 26 آبان ماه به ثبت رسیده است و لازم‌الاجرا برای همه استان‌ها است، کار گروه آرد و نان در سطح استان‌ توسط استاندار با عضویت معاونت برنامه‌ریزی استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر کل اقتصاد و دارایی، مدیر عامل شرکت غله، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس اتاق اصناف،سازمان صنعت، معدن و تجارت و ... تشکیل جلسه داد.

وی با بیان اینکه بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در این کار گروه و با توجه به قیمت گندم که هر کیلو 665 تومان اعلام شده بود، مجوز افزایش 30 درصدی نان داده شده بود، افزود: بر همین اساس قیمت مصوب نان در استان زنجان در نان لواش 160 تومان به ازای 170 گرم وزن چانه، بربری 450 تومان به ازای 500 گرم وزن چانه و نان سنگک 520 تومان به ازای 550 گرم وزن چانه تعیین شد که این قیمت‌ها قابلیت اجرایی دارد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با توضیح اینکه واحدهای آزاد پز از شمول قیمت‌گذاری خارج شدند، گفت: بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده توسط دولت قرار است با اعمال سیاست‌های تشویقی هر سال 20 درصد از یارانه بگیرها نیز به سمت آزاد پزی هدایت شوند.

وی به بحث نظارت بر واحدهای نانوایی نیز اشاره داشت و گفت: نظارت بر واحدهای نانوایی از طریق همکاری بازرسی و نظارت و شرکت غله انجام خواهد شد.

فغفوری همچنین قیمت آرد را نیز به ترتیب 8 هزار و 60 ریال  در آرد 10 درصدی، 7 هزار و 950 ریال در آرد 15 درصد و 7 هزار و 730 ریال در آرد 7 درصد اعلام کرد.

گفتنی است، افزایش قیمت نان در حالی در استان زنجان اتفاق افتاده است، که وزن چانه‌ها نسبت به قبل تغییری نکرده است.

--------------------------

گزارش از: زهرا رسولی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها