کد خبر: ۲۷۶۱۹۵
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۱۵ آذر ۱۳۹۳
«دولت در زمینه ساماندهی اقتصادی قصد دارد ساده‌ترین اما پرهزینه‌ترین راه را برای اقتصاد کشور انتخاب کند.»
به گزارش پایگاه 598 ، حسین راغفر اقتصاددان این مطلب را در مصاحبه با سایت فرارو که از سایت‌های حامی دولت به شمار می‌رود  عنوان کرده است. فرارو با طرح این سوال که آیا با افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت نان، فاز سوم هدفمندی کلید خورده است؟! می‌نویسد: حال با توجه به افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت نان که کالای اساسی دهک‌های پایین جامعه است، آیا تغییری در قیمت یارانه‌های این خانوارها ایجاد خواهد شد؟ آیا دولت اقدام به حذف یارانه پردرآمدها خواهد کرد؟ اظهارات سخنگوی دولت نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای افزایش یارانه نقدی وجود ندارد. نوبخت پیش از این عنوان کرده بود که در سال آینده یارانه به همین سبک ادامه می‌یابد و هیچگونه افزایش یارانه‌ای نخواهیم داشت.

فرارو می‌افزاید: قیمت نان در گذشته در حالی افزایش یافت که چندی پس از آن با افزایش قیمت حامل‌های انرژی هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد. حال با توجه به کاهش درآمدهای ارزی، این افزایش مجدد قیمت نان نشان از آغاز سومین فاز هدفمندی یارانه‌ها دارد؟فرارو اضافه کرد: این ادعایی است که از سوی حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز مطرح شده است. به گفته راغفر گویا دولت قصد دارد که ساده‌ترین راه اما پرهزینه‌ترین آن برای اقتصاد کشور را برگزیند؟ یعنی فاز مرحله فوق افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی، راغفر معتقد است که اگر دولت در این مسیر قدم بردارد نه تنها به وجهه سیاسی خود، بلکه به منافع ملی نیز آسیب خواهد رساند.آلبرت بغزیان اقتصاددان نیز معتقد است: افزایش قیمت کالاهای اساسی باید با افزایش یارانه‌ها همراه باشد وگرنه چیزی جز نارضایتی باقی نمی‌ماند.وی گفت: «نان همواره به عنوان قوت غالب مردم شناخته شده و حذف آن برای خانوارها بسیار سخت و مشکل است. به همین دلیل افزایش ناگهانی قیمت آن، نارضایتی فراوانی به همراه آورده است. در فاز پیشین هدفمندی یارانه‌ها افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی و قیمت نان پیش‌بینی شده بود تا از طریق پرداخت یارانه نقدی، این افزایش‌ها پوشش داده شود. حال دولت ناچار است که در مقابل این افزایش مجدد یارانه مردم را هم افزایش دهد.»

بغزیان افزود: «افزایش قیمت کالاها، آن هم کالای اساسی مردم باید جبران شود، وگرنه اگر بهبود کیفی صورت نگیرد، و همین ریخت و پاش‌ها هم ادامه پیدا کند، بعد از مدتی به امری عادی تبدیل می‌شود و نان هم به همان کیفیت ادامه می‌دهد و برای دولت هم مشکلاتی همچون تورم و افزایش قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت.»وی با اشاره به وعده دولت مبنی بر حذف یارانه‌بگیران پردرآمد گفت: «اگر قرار بر این است که قیمت نان به لحاظ افزایش کیفیت آن افزایش داشته باشد، یارانه مردم هم باید افزایش یابد. جز این تنها نارضایتی به همراه دارد. این کار هم تنها با عملیاتی کردن وعده‌های دولت ایجاد می‌شود. دولت پیش از این وعده داده بود که برای حذف یارانه‌بگیران پردرآمد اقدام خواهد کرد. اما تا به امروز که کاری در این زمینه انجام نداده و من فکر هم نمی‌کنم که در بودجه سال 94 هم تغییری در این روند ایجاد شود.»

وی گفت: «به نظر من دولت هیچ‌گونه اراده‌ای در این زمینه ندارد. زیرا اگر بخواهد امکانات آن به راحتی برایش فراهم است. اگر به جای افزایش ناگهانی قیمت نان اقدام به حذف این افراد با مراجعه به پایگاه‌های اطلاعاتی می‌کرد، محبوبیت بیشتری به دست می‌آورد. این کار نه تنها تبعات منفی کمتری داشت، بلکه این میزان نارضایتی را در مردم ایجاد نمی‌کرد و حتی دیگر صحبت از هدفمندی فاز سوم یارانه‌ها هم نبود.»وی با بیان این که سیاست‌های دولت در تناقض یکدیگر قرار گرفته‌اند گفت: «از یک طرف مدت‌هاست که از حذف یارانه صحبت است و از طرف دیگر شاهد این افزایش قیمت هستیم. با توجه به آن که محبوبیت نان در میان مردم کشور ما بسیار زیاد است حذف یارانه‌بگیران رضایت چند برابری را ایجاد می‌کرد. زیرا در آن شرایط این حس به دهک‌های پایین درآمد القا می‌شد که با پرداخت یارانه نقدی به افراد نیازمند آن عدالتی که از آن صحبت به میان آمده است در حال اجراست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها