کد خبر: ۲۷۶۷۷۸
زمان انتشار: ۲۳:۱۷     ۱۶ آذر ۱۳۹۳
مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری توضیحاتی درباره اختلافات ترانزیتی پیش آمده و حمل و نقل در مرز ایران و ترکیه ارائه کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا ؛ محمدجواد عطرچیان در این باره اظهار کرد: براساس موافقت نامه حمل و نقل جاده‌ای ایران و ترکیه متوسط مصوب مجلس شورای اسلامی طی ۲۰ سال گذشته از کامیون‌های ترک مبلغ ناچیزی اخذ می شد اما از یک سال گذشته ترکیه اعلام کرد که نیازی به سوخت ما ندارد و گفت که باید قیمت سوخت را به قیمت یارانه‌ای به ما فروخته شود.

وی افزود: ما در مجموع ۱۵ میلیارد دلار تجارت ما با ترکیه است که قرار است این رقم به ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

مدیر کل ترانزیت و پایانه های مرزی درباره پیشنهادات طرف ترک تصریح کرد: طرف ترک پیشنهاداتی را به ما ارائه کرد که از جمله آن می توان به حذف مابه التفاوت سوخت از کامیون‌ها و فروش سوخت به ناوگان‌های ترکیه به قیمتی که به ناوگان‌های ایرانی داده می شود اشاره کرد.

عطرچیان ادامه داد: اما این اتفاق طبق قوانین ما نیفتاد چرا که اساسا فروش سوخت یارانه‌ای به ترکیه و سایر کشورها ممنوع است.

وی با اشاره به مذاکرات روز گذشته وزارت راه ایران با وزارت راهداری ترکیه درباره حل و فصل این مساله ادامه داد: بنابراین طی یک روز مذاکراتی که باطرف ترک داشتیم به نتایج مثبتی نرسیدیم ما پیشنهاداتی را به طرف مقابل ارائه کردیم و قرار شد آن ها این پیشنهادات را با مسوولانشان در ترکیه مورد بررسی قرار دهند.

مدیر کل ترانزیت و پایانه های مرزی با اشاره به راهکاری موقتی افزود: در حال حاضر تصمیم گرفتیم به مدت یک هفته یعنی از روز گذشته تا شنبه هفته آینده در مرزها روان‌سازی انجام دهیم و برای عبور کامیون های ترکیه و پلمپ آن ها سخت گیری نکنیم وآن کامیون‌هایی که آمادگی پلمپ را دارند از مرز رد شوند و آن هایی که سوخت در اختیار ندارند از طرف ما سوخت را خریداری کنند.

عطرچیان ادامه داد: در نهایت تصمیم گرفتیم که از دهم آذر ماه سال ۱۳۹۳ کامیون‌های ترکیه پلمپ شوند و این موضوع را به طرف ترکیه‌ای و اتحادیه کامیون‌داران ترکیه‌ای اطلاع‌رسانی کردیم که قرار است کامیون های ترکیه‌ای پلمپ شوند پس به این منظور باید سوخت مصرفی‌شان همراه بیاورند. همین اتفاق باعث شد که طرف مقابل هم سختگیری‌هایی برای ورود ناوگان ایرانی انجام دهد.

مدیرکل ترانزیت و پایانه های مرزی درباره تصمیم های قطعی که از سوی سازمان راهداری ایران برای حل این مشکل گرفته شده است، عنوان کرد: آن گروه از کامیون‌های ترکیه‌ای که سوخت لازم را ندارند می توانند داخل شوند و سوخت به آن‌ها فروخته می شود؛ آن دسته از کامیون‌هایی که سوخت و امکان پلمپ ندارند پلمپ می شوند و سوخت در اختیارشان گذاشته می شود تا از مرز عبور کنند.ما این روان سازی را به منظور این که در فصل زمستان توقف را در مرز بشکنیم انجام دادیم امیدوار هستیم که دولت ترکیه کامیون های ما هم داخل مرز ترکیه شوند.

وی اضافه کرد: روابط دوستانه‌ای ما با دولت ترکیه بسیار مهم است و فکر می کنیم که هر دو طرف می توانند شرایط فعلی را ارزیابی کنند و این مشکلات را با یکدیگر حل کنند.

عطرچیان ادامه داد: درخواست طرف ترکیه این بوده است که سوخت به قیمت یارانه‌ای به آن ها فروخته شود اما قانون این اجازه را نمی دهد که سوخت بدون یارانه‌ای به ناوگان‌های خارجی بدهیم چون یارانه برای رانندگان داخل کشور است دولت ترکیه هم به مردم خودش سوبسیدهایی می دهد و آن‌ها را در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی‌دهد به نظر ما این خواسته نمی تواند صحیح باشد ضمن آن که از نظر قانونی هم نمی توانیم چنین کاری را انجام دهیم.

وی با اشاره به یکی از درخواست‌های طرف ترکیه‌ای عنوان کرد: پلمپ کامیون‌های ترک به درخواست خود آن‌ها بوده است، فقط آن‌ها این موضوع را عنوان کردند که کامیون‌های ترانزیتی را باید پلمپ می کردید و کامیون های دو جانبه ما باید امکان ورود را داشته باشند که البته ما بخشی از کامیون‌های ترانزیتی‌شان که از ترکمنستان وارد مرز می شدند را پلمپ کردیم.

مدیر کل ترانزیت و پایانه‌های مرزی ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که در فضای دوستانه با طرف ترک مذاکره کنیم تا این مشکل برطرف شود؛ ما این آمادگی را داریم که در هر سطح و در هر جایی این گفت‌وگوها را ادامه دهیم و در این راستا مسوولان وزارت ارتباطات، وزارت خارجه و وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارند که در نشست‌هایی درباره این موضوع مذاکره کنند. امیدوار هستیم در سفری که وزیر امور خارجه ترکیه به ایران دارند این موضوع حل و فصل شود.

عطرچیان افزود: ما هم از طرف ترک درخواست کردیم با توجه به اقداماتی که ما انجام داده‌ایم سخت گیری‌های زیادی برای ورود ناوگان‌های ایرانی انجام ندهند و به آن‌ها اجازه ورود دهند. همچنین همزمان پیشنهاد دادیم که میزان مبلغ عوارض را کاهش دهیم.

وی با اشاره به تعداد کامیون هایی که از مرز ایران و ترکیه عبور و مرور دارند گفت: روزانه در حالت عادی ۳۵۰ کامیون از طرف ترکیه وارد کشور ما می‌شود و بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ کامیون از ایران وارد مرز ترکیه می شود.به طور کلی از مرز بازرگان حدود ۹۰۰ کامیون از ترکیه و سایر کشورها در رفت و آمد هستند.

مدیر کل ترانزیت و پایانه های مرزی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ کامیون از ترکیه در صف ورود به ایران قرار دارند و از طرف ما بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کامیون منتظر خروج از کشور هستند. ما سالانه ۶۵ هزار تردد به ترکیه و ماورای ترکیه داریم و از طرف ترکیه هم همین حدود تردد به مرز ایران وجود دارد اما نکته مهم این است که از دو ماه گذشته قرار شد که دو طرف عوارض دریافت کنند سهم دو طرف کاهش پیدا کرد اما سهم ما حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و سهم ترکیه ۱۵ درصد.

عطرچیان اضافه کرد: اختلافات اساسی روی مبلغ سوخت است با توجه به این که قیمت سوخت در ایران و ترکیه متفاوت است و اختلاف چند برابری وجود دارد باعث پیش آمدن این وضعیت نامتوازن می‌شود. اگر قیمت سوخت در ایران آزاد شود ما نیازی نداشتیم این مابه التفاوت را از ترکیه بگیریم اما تا زمانی که قیمت سوخت یارانه‌ای است باید این کار انجام شود و از این جهت نمی توانیم سوخت را به یارانه‌ای را به کشورهای دیگر بدهیم.
وی افزود: کامیون های ترک می توانند در داخل کشور خودشان سوخت تهیه کنند و اینجا پلمپ شوند و یا این که سوخت را به قیمت بین المللی از ما بخرند اما تا آنجایی که ما متوجه شدیم اکثر کامیون‌های آن‌ها باکشان پر نیست و ترجیح می دهند از اینجا سوخت تهیه کنند.اما به هر حال اصل پلمپ زیر سوال نرفته است و با تصمیم گیری هایی که داشتیم پلمپ را ادامه خواهیم داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها