کد خبر: ۲۷۸۱۳۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۲۳ آذر ۱۳۹۳
۸۰۰ هزار تن برنج اضافه بر مصرف به کشور وارد شده است.

به گزارش پایگاه 598 ، شایق در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: دستور ممنوعیت واردات برنج در حد شعار باقی مانده است/ وزارت جهاد می‌داند انبارها پر از برنج است اما مجوز واردات می‌دهد/ دولت دستگاه‌های دولتی را مکلف کند همه برنج ایرانی مصرف کنند

علی رغم تمام اعلام های رسمی در خصوص عدم واردات برنج گویا قرار نیست واردات این محصول کشاورزی متوقف شود. طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات برنج و گندم طی ماه گذشته همچنان در صدر واردات محصولات کشاورزی بوده است تا داستان واردات برنج همچنان ادامه داشته باشد. این در حالی است وزیر جهاد کشاورزی ماه گذشته رسما دستور ممنوعیت واردات برنج را صادر کرد. به همین بهانه به سراغ جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج رفتیم. شایق که این روزها از واردات بی رویه برنج در کشور و عدم وجود برنامه ریزی در بخش تنظیم بازار گله مند به خبرنگار نسیم گفت:"برنج وارداتی بسیار ارزان تر از برنج ایرانی است. دلیل این که برنج های وارداتی ارزان است این است که قیمت جهانی برنج از شروع امسال پایین آمده است. برنج داخلی کیفیتش بالاست. اما هزینه تمام شده اش هم بالاست." صحبت های شنیدنی شایق را در خصوص مشکلات کشاورزان و فعالان حوزه برنج کشور را در گفتگو با «نسیم» بخوانید.

گمرک اخیرا آمار واردات محصولات مختلف کشاورزی را به کشور اعلام کرده است، که طی آن واردات برنج همچنان در صدر واردات محصولات کشاورزی به شمار می رود، با توجه به اعلام رسمی ممنوعیت واردات برنج، شما دلیل تداوم واردات را چه می‌دانید؟

امسال چیزی حدود 800 هزار تن برنج به کشور وارد شده است.  معمولا برای واردات هر محصولی مخصوصا برنج، ثبت سفارش از قبل انجام می شود و واردات برنج هم یقینا از قبل پیش بینی و برنامه ریزی شده است و این یک مسئله طبیعی است. اما این که به راحتی صحبت از ممنوعیت واردات بکنیم غیر طبیعی است. وقتی ما می‌دانیم که ثبت سفارش از قبل بسته می‌شود نمی توانیم واردات را کنترل کنیم.

یعنی به عقیده شما برای کنترل بازار برنج و حمایت از تولید کننده صرف گفتن ممنوعیت واردات کافی نیست؟

ببیند؛ وقتی مجوزی از قبل صادر شده است دیگر نمی‌توان مشخص کرد که وارد کننده چه کسی و چه زمانی اقدام به واردات برنج می‌کند. این مسئله شرایطی را به وجود می آورد که در حال حاضر از ابتدای سال 800 هزار تن برنج وارد کشور شده است. اما گله مندی اصلی ما از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این است که از ابتدای امسال حدود 900 هزار تن مجوز ثبت سفارش برای واردات برنج صادر شده است. این ثبت سفارش برای 900 هزار تن امسال ممکن است هر زمانی وارد شود و بازار را بهم بریزد.

یعنی مسئولان با علم به این که کشور نیازی به واردات برنج ندارد از ابتدای امسال باردیگر برای واردات برنج مجوز صادر کرده اند؟

بله واردات کماکان ادامه دارد. در حالی که همه ما می دانیم که سال گذشته 2 میلیون تن برنج وارد کشور شد و سال جدید با همین پیش فرض که در کشور ذخیره برنج به شکل مازاد وجود دارد در هفت ماهه اول امسال هم هشتصد هزار تن وارد شد. این 2 میلیون و هشتصد هزار تن را داشته باشید، حالا  با فرض اینکه آمار وزارت کشاورزی را قبول داریم، باید بدانید که دو میلیون تن برنج، پارسال وارد شده بود و یک میلیون هشتصد هزار تن هم امسال توسط تولیدکننده داخلی تولید شده است. شما همه این ها را که با هم جمع کنید، می بینید ما واقعا تراکم وجود برنج در کشور داریم.  همین الان در مازندران و گیلان هنوز برنج های تولیدی داخل در انبارها باقی مانده است و به فروش نرفته است. به همین خاطر هم، انجمن برنج از سازمان تعاون روستایی خواهش کرده بود که در صورت امکان خرید توافقی برنج را ادامه دهد.

چرا برنج تولید داخل قابلیت رقابت با برنج وارد شده را ندارد؟

برنج وارداتی بسیار ارزان تر از برنج ایرانی است. دلیل این که برنج های وارداتی ارزان است این است که قیمت جهانی برنج امسال پایین آمده است. برنج داخلی کیفیتش بالاست. اما هزینه تمام شده اش هم بالاست، بدون اینکه کشاورز تقصیری داشته باشد. بنابراین در حال حاضر برنج تولید داخل نمی‌تواند با برنج وارداتی رقابت کند. در نتیجه خانواده ای که می خواهد خرید کند به جیبش نگاه می کند و برنج وارداتی می خرد.

سازمان تعاونی روستایی هر سال با خرید برنج از تولید کنندگان داخلی حمایت می کند. امسال با توجه به افزایش واردات برنج و وجود برنج مازاد در کشور چقدر از کمک سازمان تعاونی روستایی استفاده کرده اید؟

سازمان تعاون روستایی امسال چیزی حدود 15 هزار تن برنج خرید و روند خرید هم خوب بود. گیلانی ها چون برنج را به کندی عرضه می کردند درخواست دادند که در گیلان خرید برنج تمدید شود. سازمان تعاون هم بر این باور بود که چون خرید در گیلان زیاد نبوده است اگر دو ماه دیگر خرید خود را تمدید کند بر این مقدار اضافه می شود. در حالی که در مازندران خرید نسبتا خوب بوده است. چیزی در حدود 14- 15 هزار تن برنج در مازنداران خریداری شده است. به همین خاطر هم سازمان تعاونی روستایی خرید برنج از مازنداران را متوقف کرده است ولی انبارهای مازنداران هنوز از انبارهای گیلان پرتر است. به همین خاطر بود که ما خواستیم که نه فقط مازنداران در گلستان هم اگر می شود، خرید برنج را یک یا دو ماه تمدید کنند. من از تریبون شما استفاده می کنم و از سازمان توسعه روستایی می خواهم که خرید توافقی برنج های مازنداران و گلستان را دو ماه دیگر تمدید کنند. در حال حاضر این اتفاق تنها راه حمایت از تولید کننده داخلی است.

آیا دولت راهی برای حمایت از تولید کننده داخلی برنج در پیش گرفته است؟

در حال حاضر ظاهرا راه دیگری نیست. یک راه دیگر که دولت روی ان فکر کرده بود این است که تمام سازمان های دولتی موظف شوند که فقط برنج ایرانی بخرند. این طرح هم با شکست رو به رو شد، چون به صورت قانون نبود. وقتی قانون نباشد کسی نمی تواند شما را مجبور کند که برنج داخلی بخرید. سازمان های دولتی هم از این قاعده مستثنی نیستند. سازمان دولتی هم به بودجه خودش  نگاه می کند و می بیند که با این بودجه، برای این پرسنل و برای این مصرف نمی تواند برنج خوب ایرانی بخرد، بنابراین برنج ارزان خارجی می خرد. این مسئله نشان می دهد که راهکار دولت راهکار خوبی نبود. مگر اینکه کشاورز برنج را نصف قیمت تمام شده اش بفروشد و ضرر دهد. واقعا باید به داد تولید کننده داخلی رسید جمع بندی صحبت من این است که یک مقدار حمایت از وارد کنندگان را به سمت حمایت از تولید کنندگان سوق دهیم.

با توجه به این وزیر جهاد کشاورزی ماه گذشته رسما ممنوعیت واردات برنج را اعلام کرد شاید برای نتیجه بخش بودن این دستور باید کمی صبر کنیم.

شخص وزیر به تازگی در این خصوص اظهار نظر کرده اند، اما وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال مدام در این خصوص صحبت کرده بودند به خصوص از زمانی که مسئولیت تنظیم بازار را به عهده گرفته بودند. ببینید این برنج های ششصد هفتصد هزار تنی که ابتدای سال وارد شده است را می توان گفت طبق قرارداد پارسال انجام شده است، اما سوال انجاست چرا از شروع سال 1393 باز هم ثبت سفارش دادیم و یک چیزی حدود هقتصد هشتصد هزار تن دوباره قرارداد واردات برنج را امضا کردیم؟ وزارت جهاد کشاورزی در نیمه اول سال هم می دانست که ما مازاد برنج در انبارها داریم. مگر دو میلیون تن در سال 92 وارد نشد؟ حتی ساده ترین آدم هم  که تخصصی در این زمینه ندارد  در شروع سال 93 می داند در سال 92 بیش از حد برنج وارد شده است و نباید مجوز ثبت سفارش برای واردات برنج را بدهد. به نظر من در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی شعاری برخورد کرد و انتظار می رود که مسئولان شعاری در این خصوص شعاری برخورد نکنند و در صحنه عمل برای حمایت از تولید کننده داخلی وارد شوند.

ممنون که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

من هم از شما ممنونم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها