کد خبر: ۲۷۸۹۵۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۲     ۲۶ آذر ۱۳۹۳
نخست‌وزیر استرالیا تأیید کرد که فرد گروگانگیر در کافه سیدنی، مجوز قانونی حمل سلاح داشته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا تأیید کرد که «هارون مونس» فرد گروگانگیر در کافه «سیدنی» مجوز قانونی حمل سلاح داشته است.

شبکه بی بی سی گزارش کرد که نخست‌وزیر استرالیا گفته است که به توصیه پلیس سیدنی به هیچ عنوان با هارون مونس حرف نزده است.

این در حالی است که فرد گروگانگیر خواسته بود که به طور مستقیم با ابوت صحبت کند و همچنین از مأموران پلیس درخواست کرده بود که پرچم داعش را به داخل کافه بیاورند.

ابوت همچنین متعهد شد که به تحقیقات درباره اینکه چگونه هارون مونس با پیشینه خشونت و افراطی‌گرایی اجازه به راه انداختن چنین حادثه‌ای در شهر سیدنی را پیدا کرده است.

رسانه‌های استرالیایی بامداد دوشنبه (به وقت تهران) از وقوع گروگان‌گیری در شهر «سیدنی» این کشور خبر دادند. این خبر بسرعت در رسانه‌های مختلف بین‌المللی منتشر شد.

شبکه 7 تلویزیون استرالیا گزارش داد که مهاجمان با ورود به یک کافه واقع در منطقه «مارتین پلیس» (Martin Place) سیدنی، حاضران در این مکان را به گروگان گرفتند.

حدود 15 ساعت بعد از آغاز ماجرا، یک منبع در وزارت دادگستری استرالیا از کشف هویت فرد گروگان‌گیر خبر داد اما اعلام کرد که نام و ملیت وی منتشر نخواهد شد اما بلافاصله خبرگزاری رویترز سپس دیگر رسانه‌های غربی مانند «آسوشیتدپرس»، به نقل از پلیس استرالیا اعلام کرد که فرد مسلح، «شیخی سابقه‌دار» است که ملیت ایرانی دارد و نام او «هارون مونس» است.

در سوابق مونس که در فضای مجازی موجود است، آمده که «تفاسیر لیبرالیستی وی از اسلام موجب دستگیری فرزند و همسرش شد و در سال 1996 به عنوان پناهنده از ایران فرار کرد».

شیخ «هارون مونس» روحانی خودخوانده ایرانی تبار که پلیس استرالیا وی را به عنوان فرد گروگانگیر سیدنی معرفی کرد، حدود یک ماه گذشته درباره بیعت با داعش بیانیه‌ای در سایت رسمی خود منتشر کرده بود اما آزادانه و بدون آنکه به او کاری داشته باشند، به زندگی خود در سیدنی ادامه داده بود.

بعد از آنکه پلیس استرالیا هویت فرد گروگانگیر را فاش کرد، علیرغم آنکه گفته بود می‌خواهد حادثه گروگانگیری بدون خونریزی به پایان برسد، به سمت کافه حمله برد و هارون مونس را کشت و دو نفر دیگر نیز کشته و چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها