کد خبر: ۲۸۱۵۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۱۰     ۰۸ دی ۱۳۹۳
وزیر سابق کشاورزی:
صادق خلیلیان در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: ضربه‌ای که از سال ۸۸ به پیکره اقتصاد ایران وارد شد از زمان جنگ بیشتر بود/ اغلب تحریم‌های خارجی بعد از سال ۸۸ بر ایران تحمیل شد/ فتنه ۸۸ اقتصاد را به هم ریخت
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «نسیم»: صادق خلیلیان وزیر جهادکشاورزی دولت دهم در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه ابرقدرت‌ها تا پیش از انتخابات سعی می‌کردند تا به نوعی ارتباطشان با ایران را بیشتر کنند تا بعد از انتخابات بتوانند از فضا و قدرتی که ایران بدست می‌آورد به گونه‌ای در توسعه روابط خود استفاده کنند، تصریح کرد: اما متاسفانه جریاناتی که توسط برخی از خواص شکل گرفت و با دسیسه‌ها و توطئه‌هایی که توسط اجنبی‌ها مورد پشتیبانی قرار گرفت پیوند خورد، عملا با متشنج کردن فضا در داخل و خارج از کشور، تمامی این روابط را معکوس کرد و همین کشورها تبدیل به تحریم‌کنندگان کشور شدند.

خلیلیان افزود: اتفاقات سال 88 با پشتیبانی ابرقدرت‌ها تبدیل به یک کودتا شد تا بدین شکل برخی از فتنه‌گران بتوانند از این حرکت برعلیه نظام استفاده کنند.

وی با تاکید بر فضای انتخابات که با شور و شوق و حماسه مردم برگزار شد، اظهار داشت: این انتخابات که بالای ۸۰ درصد جامعه در آن شرکت کردند و یکی از بزرگ‌ترین انتخابات آزاد دنیا بود می‌توانست قدرت نظام را از بعد اتکا به مردم بالا ببرد و مایه افتخار ایران باشد اما با این حرکت فتنه‌گران و اشتباهاتی که برخی از خواص داشتند و پشتیبانی که خارجی‌ها از آن کردند این جرات را به بیگانگان داد تا در سطح بین‌المللی برخی کشور‌ها را با خود همراه کنند و بحث‌های تحریم‌ها را با آن شدت بی‌سابقه شکل دهند؛ صادرات نفت را به نصف رساندند، مانع جابه‌جایی پول در سطح بین‌المللی شوند و تحریم‌های دیگری بر علیه ما وضع کردند. که تمامی این اتفاقات از نتایج جریان فتنه بود و ضربات زیادی را بدین شکل به اقتصاد کشور وارد کرد و عملا یک شوک اقتصادی بود که آثارش به صورت جهش نرخ ارز، تورم و ایجاد رکود در بخش‌های صنعتی و تولیدی رخ داد.

 

سرمایه‌گذاری خارجی کاهش یافت

وزیر سابق جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه تا قبل از جریان فتنه کشورهای مختلف تقاضای سرمایه‌گذاری در ایران بودند به نسیم تصریح کرد: آن‌ها می‌خواستند قبل از انتخابات جای پای خود را برای بعد از انتخابات که ایران قدرت بالاتری به‌دست می‌آورد سفت کنند، اما بعد از اینکه یک سری آشوب‌ها در مقطعی در کشور شکل گرفت، از این کار پرهیز کردند. البته این طبیعی است زیرا سرمایه‌گذار جایی می‌رود که امنیت داشته باشد و این‌ها تا مدتی آن استقبالی که قبل از جریان فتنه داشتند را دیگر نشان ندادند و از بعد جذب سرمایه‌گذاری خارجی یک ضربه بزرگ به اقتصاد وارد کردند.

وی ادامه داد: در حالیکه اگر این اتفاقات رخ نمی‌داد نظام می‌توانست از نتایج انتخابات به نحو مثبتی در جهت رفاه و جهش اقتصادی استفاده کند و سرمایه‌گذاری خارجی اگر آن اتفاق نمی‌افتد شاید تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کرد و به طور طبیعی بعد از آن هم گسترش پیدا می‌کرد.

خلیلیان با تاکید براینکه ما تا قبل از آن جریان به نرخ رشد 7.5 درصدی هم رسیده بودیم که یکی از نرخ‌های رشد بالای کشور در دولت نهم بود، اظهار داشت: اما بعد از جریان فتنه و شکل گرفتن تحریم‌ها طبیعتا جذب سرمایه‌گذاری خارجی به صورت مقطعی کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی ما را به خصوص بعد از تحریم‌ها به سمت رشد منفی سوق داد که یک ضربه مهلک به رفاه و ایجاد ثروت در جامعه زد.

 

رشد منفی ماحصل جریان فتنه

وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم در ادامه با بیان اینکه جریان فتنه وقتی رخ داد قدرت سیاسی ایران را تحت‌الشعاع قرار داد و به نوعی نقطه قوت ایران را به نقطه ضعف تبدیل شد، تصریح کرد: این جریان زمینه‌ای شد تا دشمنان بتوانند برای تحریم‌ها به یک اجماع عمومی برسند.

وی افزود: تحریم‌ها باعث شد که ما دوسال متوالی با رشد منفی مواجه بشویم و همین به جمعیت شهری و روستایی ما و تمام آحاد کشور با هر نوع سلیقه‌ای که داشتند ضربه اقتصادی وارد کرد و به اعتقاد من فتنه‌گران باید از این بعد هم به مردم پاسخگو باشند. وقتی این‌ها کشور را به سمت ناامنی سوق دادند سرمایه‌گذار داخلی هم با تردید مواجه می‌شود و سرمایه‌گذار خارجی سرمایه‌اش را به ایران منتقل نمی‌کند. برخی هم در داخل ممکن است سرمایه‌شان را به خارج منتقل کنند، چون سرمایه یک مکان امن و بدون آشوب سیاسی را می‌خواهد.

صادق خلیلیان با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: ما نباید به کسانی تکیه کنیم که به وجود آورنده این وضعیت در کشور بودند و حالا ما بخواهیم مثلا با یک قراردادی با آن‌ها این مشکل را از طریق بحث توافق هسته‌ای برطرف بکنیم. در واقع تنها چیزی که می‌تواند ما را از این وضعیت نجات دهد‌‌ همان اقتصاد مقاومتی است که بار‌ها رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کرده‌اند و باید با اتکا به نیروهایی که درون کشور پتانسیل و این ظرفیت را دارند وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشیم.

وی به وضعیت بازار سرمایه پس از اتفاقات سال 88 اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه جایی است که فعل و انفعالات جذب سرمایه و توسعه سرمایه‌گذاری در آنجا رخ می‌دهد و وقتی که از نظر سیاسی و اجتماعی آشوبی رخ دهد و آشوب‌گران تن به قانون ندهند، ‌ طبیعتا بازار بورس هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. بازار سرمایه ما نیز چنین اتفاقی را شاهد بود و از همان‌جا برخی واحدهای تولیدی ما با سقوط شاخص بورس آسیب دیدند.

خلیلیان همچنین درباره تاثیر جریان فتنه بر سرمایه اجتماعی کشور اذعان داشت: وقتی این‌ها جامعه را بردند به دو دستگی و رویارویی، طبیعتا بر سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی کشور هم تاثیر منفی گذاشتند. در واقع تحرکات اقتصادی کشور با سرمایه اجتماعی صورت می‌پذیرد و اگر قرار است که سرمایه فیزیکی به بازار آید با اتکا به سرمایه اجتماعی و سرمایه نیروی انسانی آن کشور است که می‌تواند متکی به خلاقیت و جهش و نوآوری باشد. من فکر می‌کنم آن کسانی که بحث فتنه را دامن زدند عمدا این کار را کردند تا بتوانند هم از بعد سرمایه اجتماعی و انسانی ضربه‌ای به کشور بزنند هم به اقتصادی بزنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها