کد خبر: ۲۸۲۲۶
زمان انتشار: ۱۵:۳۳     ۰۵ آذر ۱۳۹۰
لندن - دولت انگلیس هفته گذشته كلیه ارتباطات مالی خود را با ایران قطع كرد تا به گفته وزیر دارایی این كشور شاید بر عزم ایران در ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود اثر بگذارد.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري ايرنا : 'جورج اوزبورن' وزیر دارایی انگلیس گفت كه كشورش پس از اعلام نگرانی های تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های هسته ای ایران این تصمیم را اتخاذ كرده است.

وزیر دارایی انگلیس همچنین مدعی شد كه فعالیت های اتمی ایران تهدید جدی علیه منافع ملی انگلیس و كشورهای منطقه به شمار می رود.

رسانه های انگلیس بلافاصله پس از انتشار سخنان اوزبورن گزارش دادند كه دولت انگلیس این تصمیم را با هماهنگی آمریكا اتخاذ كرده است.

اكثر كارشناسان معتقدند كه این اقدام دولت انگلیس یك حركت سیاسی-تبلیغی است كه با فشار دولت آمریكا و لابی های صهیونیستی انجام شده است و خود دولتمردان انگلیسی نیز به تجربه دریافته اند كه چنین اقداماتی تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران ندارد و اگر هم تاثیری داشته باشد، قطعا در جهت تقویت این اراده خواهد بود.

'همچنین آثار و تبعات اقتصادی چنین سیاست هایی بیشتر از آنكه به ضرر جمهوری اسلامی ایران باشد، به ضرر شركت های اقتصادی و بازرگانی انگلیسی خواهد بود كه بیش از گذشته از بازارهای ایران دور خواهند شد و همچنین به وجهه لندن به عنوان یكی از مراكز مهم مالی دنیا آسیب خواهد زد.'

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی در این باره نوشت: انگلیس در اقدامی هماهنگ با آمریكا و كانادا، تحریمهای جدیدی را علیه ایران اعلام كرد، در حالی‌ كه لندن بزرگترین بازار و مركز موسسه‌های مالی‌ جهان می‌باشد، وزیر دارایی این كشور گفته است كه تمامی‌ ارتباطات خود را با نظام بانكی‌ و مالی‌ ایران قطع می‌كند.

این روزنامه سپس به مخالفت چین و روسیه با این اقدام دولت انگلیس اشاره كرد و افزود: چین اعلام كرده است كه تحریم های جدید علیه ایران نه تنها مسأله‌ای را حل نمی كند، بلكه شرایط را بغرنج تر و وخیم تر می كند.

به نوشته دیلی تلگراف، چین یكی‌ از متحدان كلیدی ایران است و در سالهای اخیر به لطف كنار كشیدن شركتهای غربی به دلیل تحریم ها علیه ایران، تبدیل به شریك عمده اقتصادی تهران شده است.

'متحد دیگر ایران روسیه است كه به همراه چین امكان هرگونه تحریم جدید را در شورای امنیت سازمان ملل مسدود كرده و اقدامات غرب را 'غیر قابل قبول و خلاف قوانین بین‌المللی' خوانده است.'

روزنامه انگلیسی افزود: این سیاست روسیه مانع از آن شده است كه چنین تحریم‌هایی بتواند به شكل فراگیر و در سطح سازمان ملل اعمال شود.

* تحریم ها اثری ندارد

محمد رضا مسگریان مدیرعامل بانك بین المللی 'پرشیا' در لندن معتقد است كه تحریم های تازه انگلیس اثر چندانی بر فعالیت های بازرگانی و بانكی ایران نخواهد داشت، به دلیل اینكه بانك های ایرانی در لندن از چند سال قبل با تحریم ها و محدودیت های زیادی مواجه بودند و این تصمیم در صحنه عمل چیز خاصی را تغییر نمی دهد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: حتی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران كه برای نخستین بار هفته گذشته توسط انگلیس تحریم شد، روابط خاصی با بانك های انگلیس نداشته است. به عبارت دیگر ایران از چند سال قبل عملا رابطه مالی و بانكی چندانی با انگلیس نداشته است كه این تصمیم جدید بخواهد آنها را متوقف كند.

وی اظهارداشت: واقعیت این است كه این حركت بیشتر یك حركت سیاسی و تبلیغاتی است تا شاید كشورهای دیگر هم به تحریم های ایران بپیوندند. اثرات اندك این تصمیم فقط ممكن است بر روی بانك های خصوصی و یا برخی بانك های دولتی كه مشمول تحریم نبوده اند، باشد.

آقای مسگریان گفت: در صورتی كه این تحریم ها اثراث عینی داشته باشد، قطعا به زیان همه خواهد بود و این طور نیست كه فقط جمهوری اسلامی ایران ضرر بكند.

* كاهش صادرات انگلیس به ایران

یك تحلیلگر مقیم لندن كه روابط اقتصادی ایران و انگلیس را از نزدیك پیگیری می كند به خبرنگار ایرنا گفت: در دو سال اخیر روند مبادلات اقتصادی دو كشور روند كاهشی داشته است. علاوه بر تحریم های اعمال شده از سوی انگلیس طی سال های گذشته، گمرك جمهوری اسلامی ایران نیز سال گذشته تصمیم گرفت محدودیت هایی را در قبال واردات از انگلیس اعمال كند.

این كارشناس اقتصادی كه خواست نامش ذكر نشود، افزود: طی یك سال گذشته میزان واردات ایران از انگلیس كاهش قابل توجهی داشته است. بر اساس آمارهای رسمی خود انگلیس، میزان مبادلات دو كشور در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد كاهش داشته كه بخش اعظم این كاهش هم متوجه صادرات انگلیس بوده است.

وی اظهارداشت: صادرات ایران به انگلیس هم كاهش اندكی داشته ولی در مقایسه با میزان كاهش صادرات انگلیس نامحسوس می باشد.

وی گفت: ارزش مبادلات دو كشور در حال حاضر حدود 400 میلیون پوند است كه تراز آن هم امسال به نفع ایران مثبت شده است ولی تا سال گذشته این تراز به نفع انگلیس بود.

'این موضوع نشان می دهد كه هر چه محدودیت از طرف دولت انگلیس اعمال شود، ضرر آن بیشتر متوجه خود این كشور و بازرگانان و شركت های انگلیسی خواهد بود.'

وی در مورد نوع كالاهای صادراتی و وارداتی دو كشور اظهارداشت: متاسفانه جزییات زیادی در این زمینه در دست نیست ولی به نظر می رسد صادرات عمده انگلیس به ایران را ماشین آلات و تجهیزات و لوازم یدكی تشكل می دهند و ایران هم بیشتر مواد غذایی، خشكبار، میوه و صنایع دستی به این كشور صادر می كند.

وی افزود: این محدودیت های بانكی ممكن است مشكلاتی را كه در زمینه نقل و انتقالات مالی از سال ها قبل وجود دارد، اندكی افزایش دهد ولی تجربه نشان داده است كه تجار و بازرگانان به هرحال مسیرهای لازم را برای حل مشكلات بانكی خود پیدا می كنند.

این كارشناس اقتصادی نیز معتقد است كه اقدام یكجانبه اخیر دولت انگلیس بیشتر یك حركت سیاسی و ژست تبلیغاتی است، چرا كه ارتباطات مالی ایران و انگلیس طی چند سال اخیر بشدت كاهش یافته بود و می توان گفت عملا روابط مالی میان دو كشور وجود نداشت.

'این در حالی است كه خود انگلیسی ها هم می گویند كه تحریم مبادلات مالی حتی شامل بخش انرژی نمی شود و مشكلی برای بخش صادرات نفت و فراورده های نفتی ایجاد نمی كند.'

وی، اشاره به برنامه هسته ای به عنوان دلیل قطع روابط مالی با ایران در سخنان وزیر دارایی انگلیس را 'مضحك' خواند و گفت: حداكثر اثر این تحریم های جدید بر روی بخش خصوصی و برخی از تجار و بازرگانان خرده پا خواهد بود و قطعا خود مقامات انگلیسی نیز انتظار ندارند با چنین حركاتی ایران دست از اصول خود بردارد.

وی اظهارداشت: این تصمیم دولت انگلیس تحت فشار آمریكا و لابی های اسراییلی اتخاذ شده و اثرات منفی آن هم بیشتر متوجه انگلیس و وجهه لندن به عنوان یكی از مراكز مالی دنیا خواهد بود.

حدود 70 درصد اقتصاد انگلیس با خدمات مالی، بانكی و بیمه مرتبط است و بخش عمده درآمدهای این كشور از این محل تامین می شود، بنابراین قطع كردن كلیه ارتباطات مالی چنین مركزی با ایران برای خود انگلیس بد است.

به نظر می رسد تقسیم كاری بین انگلیس، آمریكا و اسراییل صورت گرفته است تا فشارهای سیاسی بر ایران را افزایش دهند و در این میان نقش انگلیس ایجاد فضای سیاسی منفی علیه ایران و تشویق دیگران به همراه شدن با این فضا است وگرنه این تحریم ها از نظر مالی و اقتصادی هیچ گونه اثری بر دولت ایران ندارد.

بخش خصوصی دو كشور ضرر می كنند

نایب رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نیز با انتقاد ازتحریم های یكجانبه دولت انگلیس علیه بانك های جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد كه این تحریم ها به فعالیت های تجاری و بازرگانی بخش خصوصی در دو كشور ضربه می زند.

'یوسف دانشور' كه خود از تجار و فعالان اقتصادی ساكن انگلیس می باشد، به خبرنگار ایرنا، گفت: قطع ارتباطات مالی و بانكی انگلیس با ایران و متقابلا مطرح شدن طرح كاهش سطح روابط دو كشور در مجلس شورای اسلامی ایران باعث می شود كه مبادلات تجاری و بازرگانی میان بخش های خصوصی دو كشور نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی افزود: متاسفانه به نظر می رسد كه دولت انگلیس تحت فشارهای خارجی و به دلایل سیاسی اقدام به قطع روابط مالی و بانكی با ایران كرده است و ما به عنوان یك نهاد اقتصادی مخالف دخالت دادن مسائل سیاسی در امور بازرگانی و تجاری هستیم بویژه اگر این سیاست ها به بخش خصوصی آسیب بزند.

وی اظهارداشت: به طور طبیعی با اتخاذ چنین سیاست هایی، صادرات مستقیم شركت های انگلیسی به ایران كاهش می یابد.

آقای دانشور گفت: اتاق های بازرگانی پلی میان دو كشور هستند كه علاوه بر انجام فعالیت های تجاری و بازرگانی می توانند زمانی كه مشكلات سیاسی و اختلاف نظرها در دیگر بخش ها بروز می كند به تلطیف فضا و حل مشكلات كمك كنند.

'ما در حال حاضر تلاش می كنیم چنین نقشی را ایفا كنیم و با رایزنی و گفت و گو با مقامات دو طرف به كاهش مشكلات كمك كنیم... ما معتقدیم كه نباید مبادلات بازرگانی و تجاری تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار بگیرد.'

نایب رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران گفت: ارزش مبادلات تجاری مستقیم میان دو كشور در پیش از انقلاب سالانه بیش از یك میلیارد پوند بود كه در سال های پس از انقلاب رو به كاهش گذاشت و هم اكنون به كمتر از 300 میلیون پوند در سال رسیده است.

وی در عین حال خاطر نشان كرد كه به رغم مسائل و مشكلات موجود میان دو كشور روابط اقتصادی بویژه مبادلات دوجانبه میان بخش های خصوصی هرگز متوقف نشده است ولی بخشی از این مبادلات هم اكنون به صورت غیرمستقیم انجام می شود.

وی افزود: واقعیت این است كه در حال حاضر نیز سالانه حدود یك میلیارد پوند مبادله تجاری میان دو كشور صورت می گیرد ولی از این رقم متاسفانه حدود 700 میلیون پوند آن بطور غیرمستقیم و از طریق واسطه ها و كشورهای دیگر انجام می شود.

وی اظهارداشت: این موضوع باعث شده است كه كشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از این وضعیت بهره ببرند و به عنوان واسطه تجاری میان ایران و انگلیس عمل كنند.

'در نتیجه هم كالاهای مبادله شده برای خریدار گران تمام می شود و هم بخشی از سودی كه باید به تجار و بازرگانان انگلیس و ایران می رسید به واسطه ها می رسد.'

*خودداری وزارت خارجه انگلیس از پاسخ به سوالات ایرنا

در پی اعلام تحریم های جدید انگلیس علیه ایران و متقابلا مطرح شدن طرح دو فوریتی كاهش سطح روابط تهران با لندن در مجلس شورای اسلامی، خبرنگار ایرنا طی روزهای گذشته تلاش كرد تا با مقامات وزارت خارجه انگلیس درباره این موضوعات گفت و گو كند كه به رغم پیگیری های انجام شده و ارسال سوالات برای بخش مطبوعاتی وزارت خارجه، تاكنون پاسخی دریافت نشده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها