کد خبر: ۲۸۳۶۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۱۵ دی ۱۳۹۳
سید حسن یوسفی کارگردان مستند «مهاجر» با اشاره به اینکه این فیلم به زندگی یک جانباز افغانی که در جنگ ایران و عراق شیمیایی شده، می پردازد از پخش این مستند از شبکه افق خبر داد.
سیدحسن یوسفی درباره مستند «مهاجر» که قرار است از شبکه افق پخش شود به خبرنگار مهر گفت: این مستند درباره یک جانباز شیمیایی جنگ ایران و عراق با نام محمدامیر غلامی است که اهل افغانستان است و چهار فرزند دارد. وی یک مهاجر از افغانستان است که در جنگ تحمیلی به فرمان امام خمینی (ره) به جبهه رفت درحالیکه اگر به جنگ نمی رفت کسی به او خرده نمی گرفت.

چهار فصل از زندگی خانواده یک جانباز شیمیایی افغان

یوسفی با اشاره به زندگی این مهاجر بیان کرد: این شخص چهار فرزند معلول دارد و زمانیکه من برای ساخت این فیلم با پزشک متخصص ژنتیک صحبت می کردم به من اعلام کرد که معلولیت فرزندانش می تواند در اثر شیمیایی شدن وی تشدید شده باشد.

این مستندساز درباره داستان این فیلم عنوان کرد: در این فیلم مستند کار خود را از بهار 92 شروع کردم و فیلم را در فروردین 93 به پایان رساندم. در واقع در مستند «مهاجر» چهار فصل از زندگی این خانواده را نشان دادم و بعد با دورهمی آنها در نوروز 93 فیلم را تمام کردم.

یوسفی اضافه کرد: سه فرزند از این خانواده نابینا هستند اما در عین حال همه تحصیلکرده اند و من برای گفتگو با آنها در شهرهایی که تحصیل می کردند به اصفهان و مشهد سفر کردم.

ارگان ها به سختی همکاری کردند

وی درباره سختی هایی که در پروسه فیلمبرداری این کار داشته است، گفت: زمانی که قرار بود درباره این خانواده فیلم خود را بسازم هیچ مشکلی نداشتم و آنها حتی از خانواده خود من هم بیشتر با ما همکاری می کردند اما بیشترین سختی کار گرفتن مجوزهای پی در پی برای ساخت این مستند بود. با اینکه من از خانه مستند مجوز داشتم اما ارگانهای مختلف باز هم به سختی با من همکاری می کردند. به طور مثال مدرسه دخترانه ای که فرزند این جانباز در آن درس می خواند به من مجوز ورود نمی داد و من در یک روز چندین بار بین آموزش و پرورش و این مدرسه و چند نهاد دیگر در رفت و آمد بودم.

یوسفی در پایان صحبتهایش اضافه کرد: متاسفانه این رزمنده بعد از این همه سال هنوز با عنوان اتباع بیگانه و مهاجر شناخته می شود. به جز این شخص، من به افراد دیگری هم در ایران برخورد کرده ام که با چنین مشکلی رو به رو هستند.

مستند «مهاجر» به تهیه کنندگی مهدی مطهر و به سفارش خانه مستند به جشنواره فیلم عمار هم ارایه شده است و قرار است از شبکه افق پخش شود.
منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها