کد خبر: ۲۸۳۶۶۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۷     ۱۵ دی ۱۳۹۳
تهیه کننده فیلم سینمایی «معراجی‌ها» گفت: هیچکدام از درگذشتگان «معراجی‌ها» تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نبودند و در طی این یک سالی هم که گذشت من و آقای ده‌نمکی سعی کردیم این موضوع را در حداقلی باقی نگذاریم اما این موضوع تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، همزمان با سالگرد درگذشتگان حادثه پشت صحنه فیلم سینمایی «معراجی‌ها» صبح امروز نشستی در دفتر مؤسسه سینمایی مهر با حضور مسعود ده‌نمکی کارگردان و سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم سینمایی «معراجی‌ها» برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست سید محمود رضوی درباره برگزاری این جلسه گفت: یک سال از پشت صحنه غیرقابل باور معراجی‌ها می‌گذرد و طی این یک سال بخاطر اینکه خللی در کار رسیدگی دادگاه به پرونده معراجی‌ها پیش نیاید سعی کردیم اطلاع‌رسانی نکنیم تا امروز که حکم دادگاه اعلام شده است و امروز به صورت کامل اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
 
ده‌نمکی درباره همکاری خود با مرحوم جواد شریفی راد گفت: همکاری من با جواد شریفی راد به 10 سال پیش و مراحل اولیه «اخراجی‌ها» بر می‌گردد. ایشان با جان و دل در «اخراجی‌ها» حضور پیدا می‌کرد و برایش مهم بود با توجه به اینکه خودش از گمنام‌های این عرصه است و جزء افرادی است که مردم ما به او مدیون هستند چرا که ایشان از سالهای دفاع مقدس در نیروی هوایی ارتش وظیفه خنثی سازی بمب و مین‌های کارگذاری شده را بر عهده داشتند.
 
وی افزود: سینمای دفاع مقدس در حوزه جلوه‌های ویژه میدانی یک دانشمند را از دست داد چرا که تجربیات ایشان آموزه کسانی شد که در کنار او کار یاد گرفتند.
 
کارگردان «اخراجی‌ها» تاکید کرد: در این حوزه کسانی که وارد می‌شوند می‌دانند که قطعاً کار در این حوزه با مخاطراتی همراه خواهد بود کما اینکه این اتفاق نزدیک بود برای من بیفتد، به هر حال کار برای شهدا هزینه دارد و این هزینه باید پرداخت شود اما مظلومیت حوزه فرهنگ این است که اگر کسی در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر کشته شود شهید محسوب می‌شود اما کسی که در سینما و در حین ضبط فیلمی با موضوع دفاع مقدس جان خود را از دست بدهد باید در مراحل اداری بماند.
 
در ادامه این نشست رضوی عنوان کرد: بعد از وقوع این حادثه در مراسم تدفین و تشییع پیکر این عزیزان همراهی خوبی در طول یک هفته اول با ما صورت گرفت اما نکته‌ای که وجود دارد کم لطفی به خانواده این عزیزان است و ما احساس می کنیم که این کم لطفی را باید بیان کنیم.
 
وی افزود: یک سال از این حادثه گذشته و هنوز هیچ اتفاقی برای خانواده این عزیزان نیفتاده است، چندین مرتبه با جناب آقای ضرغامی نامه‌نگاری کردیم که ایشان دستور دادند خانواده این عزیزان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد ولی تا قبل از رفتنشان از رسانه ملی این ماجرا عملی نشد.
 
تهیه کننده «معراجی‌ها» خاطرنشان کرد: هیچکدام از درگذشتگان «معراجی‌ها» تحت پوشش بیمه اجتماعی نبودند و در طی این یک سالی هم که گذشت من و آقای ده‌نمکی سعی کردیم این موضوع را در حداقلی باقی نگذاریم اما این موضوع تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند چرا که برخی از خانواده این عزیزان در زندگی روزمرگی خود نیز دچار مشکل هستند و متأسفانه تا امروز کسی به آنها نه از طرف سازمان سینمایی، نه از طرف بنیاد شهید و نه از طرف صدا و سیما سر نزده است که این موضوع باعث می‌شود که خانواده‌ها فکر کنند اگر این حوادث رخ دهد کسی به آنها سر نخواهد زد.
 
رضوی در ادامه از صدور حکم دادگاه رسیدگی به پرونده پشت صحنه معراجی‌ها خبر داد و اعلام کرد: تمام اتفاقی که در این ماجرا افتاده بر طبق رای دادگاه یک حادثه بوده و مقصری برای این حادثه شناخته نشده است اما تنها در بحث ایمنی 3 مقصر شناخته شده که طی حکم دادگاه 60 درصد از این حادثه به پای من ، 25 درصد بر عهده شهرک سینمایی دفاع مقدس و 15 درصد برعهده مرحوم شریفی‌راد بوده و به دلیل اینکه ایشان در قید حیات نیستند سهم ایشان از طرف من به سایر خانواده‌هایی که عزیزان آنها در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند پرداخت خواهد شد.
 
مسعود ده‌نمکی طی سخنانی گفت: این مسئله برای من قابل حل نیست و امکان این وجود دارد که شاید برای من هم که نزدیک محل بودم این اتفاق بیفتد اما مسئله این است که آیا این اتفاق باید برای خانواده‌های ما هم بیفتد، انگار بعد از وقوع این حادثه همه فراموش کردند که این اتفاق در فیلمی با موضوع شهدای گمنام رخ داده است و توقع من این است که دوستان نسبت به این خانواده‌ها به وظیفه اداری خود حداقل عمل کنند.
 
تهیه کننده معراجی‌ها در ادامه این نشست از ارسال نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: در نامه‌ای که خطاب به مقام معظم رهبری توسط خانه سینما نوشته شده، آقای عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و آقای مجیدی خیلی پیگیر بودند، این نامه از دفتر مقام معظم رهبری به بنیاد شهید ارجاع شده و توقع ما این است که با این اتفاق بیسی ایجاد شود که خیال خانواده‌های افرادی که در این عرصه کار می‌کنند راحت‌تر باشد.
 
ده‌نمکی درباره علاقه مجدد خود برای فیلم‌سازی در عرصه دفاع مقدس گفت: شاید بتوان گفت که این اتفاق برای من تردید ایجاد کرده که از جان خود بگذرم و در حوزه جنگ خودم را تحت خطر قرار دهم.
 
وی تاکید کرد: ایجاد زیرساختهای مناسب برای امنیت، کار سینماگران نیست و این شرایط را باید کسانی ایجاد کنند که مسئول هستند.
 
محمود رضوی با اشاره به مجروحین این حادثه گفت: طی این انفجار آقایان مرتضی مولایی و حمید شعیری مجروح شدند که آقای شعیری طی اسفندماه سال گذشته و فروردین امسال رفع حادثه شدند و سلامتی خود را پیدا کردند اما کمی فشارهای روحی از این موضوع برایشان غیرقابل باور است و چند وقتی است که کار سینما انجام نمی‌دهند و اما آقای مرتضی مولایی به تعدد عمل‌هایی که انجام داده‌اند در حال حاضر سرپا هستند اما طول درمان او تا پایان اسفند باقی است.
 
وی افزود: ایشان دو عمل دیگر دارند که یکی از این عمل‌ها پیوند قرنیه است و با کمک دکتر هاشمی وزیر بهداشت این عمل انجام خواهد شد که امیدواریم بعد از انجام عمل ایشان سلامتی خود را بدست بیاورد.
 
در پایان این نشست مسعود ده‌نمکی با اشاره به هزینه‌های درمان مجروحین این سانحه گفت: تمامی هزینه‌های درمانی این عزیزان که 200 میلیون تومان است از طرف تهیه کننده فیلم پرداخت شده است.
 
وی افزود: هم نسخه سینمایی و هم نسخه سریالی معراجی‌ها محصول تلویزیون بوده و نوع استقبالی که مردم از نسخه سینمایی کردند در نوع خود کم نظیر است اما توقع ما این است که در بحث حمایت از خانواده این عزیزان، تلویزیون نیز وارد عمل شود.
 
ده‌نمکی گفت: به امید خدا ما تا زمان پرداخت تمامی هزینه‌های این عزیزان در کنار خانواده‌های ایشان خواهیم ماند و از دولت می‌خواهیم در این بخش به ما کمک کند چون در روز تشییع پیکر این عزیزان از دست رفته نماینده بنیاد شهید حضور داشت و قول داد.
 
سید محمود رضوی در پایان این نشست با اشاره به حکم قاضی تاکید کرد: اگر قاضی پرونده آقای زارع‌پور به این موضوع نگاه فرهنگی نداشت برای من 3 ماه تا 6 سال زندانی اتفاق می‌افتاد اما نکته اینجاست که در طول این یک سال یک وکیل از طرف سازمان صدا و سیما در کنار من حضور نداشت چرا که من به عنوان تهیه کننده تلویزیون، مجری این طرح بودم.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین روز جمعه 19 دی‌ماه عوامل پروه «معراجی‌ها» بر سر مزار جان‌باختگان این حادثه در قطعه هنرمندان حاضر خواهند شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها