کد خبر: ۲۸۳۶۹۴
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۱۵ دی ۱۳۹۳
بامروت در نشست خبری جشنواره عمار:
دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار گفت: با بی توجهی مسئولان جشنواره عمار شکل گرفت و همین عدم توجه باعث شد که عمار اکران مردمی شود و با اتکا مردم کار را پیش ببریم و عدم توجه مسئولان نمی تواند این جشنواره را منحل کند بودن یا نبودن جشنواره به اعتماد مردم بستگی دارد.

به گزارش پایگاه 598، حامد بامروت نژاد در نشست خبری افتتاحیه اکران دانشجویی پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: سال 89 اولین سال تاسیس جشنواره عمار بود و شروع آن بر این اساس بود که تعدادی از جوانان و فیلمسازان حزب اللهی در حد بضاعت خود وارد کار شدند و برای اولین سالگرد نهم دی فعالیت خود را آغاز کردند که در ابتدای امر این فیلم ها بایکوت شد و این بایکوت می توانست باعث شود که خلاقیت جوانان خدشه دار شود.

 

وی افزود: با به میان آوردن مردم جوانان دست از اشتیاق خود برنداشتند و فیلم هایی که باید توسط رسانه ها و صدا و سیما اکران شود توسط مردم اکران شد همین امر باعث تقویت انگیزه جوانان مبتکر شد و توانست جشنواره عمار را تشکیل دهد.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار اصلی ترین اتفاق این جشنواره را اکران مردمی دانست و افزود: اصلی ترین مهمترین و موثرترین اتفاقی که در جشنواره عمار رقم خورد اکران مردمی است و تمامی این جشنواره ها و سینما فلسطین و قصه ده روزه اکران شاید فقط ده درصد از اکران های عمار را تشکیل دهد.

 

وی با اشاره به اینکه سینما و هنر در کشور ما در برج عاج قرار دارد گفت: سینما در کشور ما در مکانی دور از دسترس قرار دارد که انگار به سر مردم منت می گذارد تا مردم را مخاطب خودش قرار دهد مهمترین اتفاق در جشنواره عمار این است که سینما را از برج عاج بیرون می کشد و فیلم ها به دیدن مردم آمده و با مخاطب آشتی می کند.

 

بامروت نژاد به تشریح نوع نگاه جوانان عمار پرداخت و گفت: تعبیر نوع نگاهی که بچه های عمار به مردم و سینما دارند این است که باید فیلم ها به دیدن مردم بیایند در حوزه فرم و محتوای سینما بعضی از سینماگران به این باور رسیدند که باید حرف خودم را بزنم و مخاطب باید خودش را به سطح من برساند ولی در جشنواره عمار این اتفاق برعکس افتاده است و فیلم های آن به جاهایی رفته که اکثر مردم هستند مانند خانه های شهیدان و حسینیه ها.

 

وی با تاکید بر اینکه هنرمند باید خود را مماس با مردم کند گفت: ما از سال پیش و در دوره چهارم بالغ بر 85 هزار شماره تلفن داشتیم که در خصوص فیلم های عمار اعلام نظر کردند و به ما اطلاع دادند که مخاطبان چه نظراتی راجع به فیلم ها دارند هرچه فیلم ساز انقلاب با مردم مماس شود فرم و محتوای کار فرهنگی اش به مردم نزدیکتر می شود.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار به توضیح درباره یکی از فیلم های منتخب دوره پیش پرداخت و گفت: یکی از فیلم های دوره سوم به اسم کوچه مقدس درباره یک روحانی بود که به خاطر ارتباط صمیمی با اهالی محله نام کوچه را به اسم این روحانی تغییر دادند. این عکس العمل مردم و سیستم مخاطب یابی باعث می شود که کارگردان بتواند سلیقه مخاطب را بشناسد و با مردم و برای مردم فیلم بسازد.

 

وی در ادامه بیان داشت: فیلم های پرمخاطب فیلم هایی هستند که بین 200 تا 300 هزار نفر مخاطب دارند که در سینمای ایران هفت الی هشت فیلم در سال پرمخاطب می شود.

 

بامروت نژاد به فرمایش مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری کلید حل مشکلات کشور دست سینماست حداکثر مخاطب سینما 200 تا 300 هزار نفر است و به یک درصد مردم ایران نیز نمی رسد چرا که قسمت اعظمی از مردم کشور به سینما دسترسی ندارند و عده ای هم که دسترسی دارند سینما جزو سبد فرهنگی مصرفی آنها نیست.

 

وی با بیان اینکه مخاطب سینما تبدیل به یک سیکل بسته شده است گفت: مخاطب سینما تبدیل به یک سیکل بسته 500، 600 نفری شده که ذائقه این افراد به کارگردان برمی گردد و کارگردان برای آنها فیلم می سازد و عمار تلاش می کند که این سیکل معیوب را از بین ببرد.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار با اشاره به اینکه اکران فیلم عمار تا نقطه های مرزی نیز انجام می شود گفت: عمار سعی کرده حتی با مخاطب لب مرزی هم ارتباط برقرار کند و اکران با لب تاپ و حتی در تلویزیون 14 اینچی هم و اکران 5 نفره تا 200 نفره هم داشته ایم.

 

وی به تشریح وظایف این جشنواره پرداخت و گفت: وظیفه ما راه انداختن فیلم هاست عمار  این را وظیفه خود می داند که فیلم را در اختیار مردم بگذارد اما اکران آن به عهده مردم است.

 

بامروت نژاد در ادامه گفت: اکران های عمومی جشنواره عمار صرفا یک ساختار توزیعی نیست بلکه سازوکار تولیدی هم دارد عمار ذائقه سازی می کند و این سازوکار اکران به سوژه یابی کمک می کند.

 

وی با تاکید بر اینکه اکثر اکران کنندگان عمار فیلمساز شده اند گفت: اکران های مردمی تلاشی است برای نمایش اینکه پادشاه سینمای ایران لباس زیادی بر تن ندارد و فیلم ها به دیدن مردم آمده اند.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار در خصوص اکران های دانشجویی گفت: اکران دانشجویی بدنه نحیف تر و ضعیف تری دارد افرادی که در شهر یا روستاهای دور افتاده بودند با اشتیاق از این جشنواره استقبال کردند ولی اکران های دانشجویی کم رنگ تر بوده در حالی که این اکران ها مهم هستند از این جهت که دانشگاه ها و دانشجویان می توانند تاثیر مستقیمی در جامعه داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه 35 سال است که ما را در دعوای فرم و محتوای سینمای دینی انداخته اند گفت: بحث های این چنینی زیاد است و ما 35 سال است داریم فیلم هایی می سازیم که فرم و محتوا مناسب است ولی در سیکل سینمای ایران دیده نمی شود چرا که سینما صرفا متشکل از فرم و محتوا نیست بلکه سازماندهی و اتمسفری که حول یک اثر شکل می گیرد نیز وجود دارد.

 

بامروت نژاد در خصوص سازماندهی فیلم ها گفت: این اتمسفر و سازماندهی در واقع همان تشویق ها، جشنواره ها، دعوت ها و تیتر رسانه ها شدن است که می تواند فیلمی را بایکوت کند.

 

وی با بیان اینکه 70 درصد سینماهای ایران در تهران است گفت: دانشگاه ها می توانند به شدت در این سازماندهی موثر باشند دانشگاه می تواند اتمسفر را به سمت جبهه فرهنگی انقلاب تغییر دهد و نیروهای انقلابی را پای سینما بکشاند تا آنها در مورد تولید فیلم و محتوای آن نظر بدهند.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار ورود دانشگاه شهید بهشتی در جشنواره عمار را پدیده ای مبارک دانست و افزود: ورود دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه های نظیر آن می تواند ما را در این سازماندهی یاری کند تا الان مخاطب یابی صحیحی از روستاها نشده بود و انگیزه ای برای نمایش فیلم در روستاها نبوده در دانشگاه های ما هم چون مخاطب منسجم پای کار نبوده تقاضا به تولید نرسیده ولی اگر 500 مخاطب دانشجویی را به پای این کار بیاوریم فیلمسازان نیز در این خصوص بیشتر فعالیت می کنند.

 

وی در ادامه به تشریح نوع ثبت نام در جشنواره فیلم عمار پرداخت و گفت: امسال دو طریق ثبت نام داشتیم از طریق سایت جشنواره و سیستم پیامکی که مجموعا عددی چند برابر سال پیش آمار ما بوده است که بالغ بر 5000 اکران کننده مردمی تقاضای اکران داشتند.

 

بامروت نژاد در ادامه افزود: در استان ها افرادی هستند که برای توزیع کمک می کنند از اول دی ماه تا حال حاضر اکران های مردمی راه افتاده و ما امیدواریم اکران های دانشگاهی قوت بیشتری بگیرد.

 

وی ایام امتحانات را دلیل کم کار بودن اکران دانشگاهی دانست و افزود: به علت ایام امتحانات دانشجویان و مدارس اکران ها از اول دی ماه به صورت عمومی بوده و برای قشرهای دیگر جامعه صورت می گرفته ولی ان شاالله این نشست و حرکت دانشگاه شهید بهشتی استارتی برای شروع اکران دانشگاهی باشد.

 

بامروت نژاد به اکران در آمفی تئاتر و خوابگاه های دانشگاه اشاره کرد و گفت: اکران جشنواره فیلم عمار در آمفی تئاتر خوابگاه ها و کلاس درس دانشجویان انجام شده است و 19 دی ماه پایان اکران در سینما فلسطین می باشد و امیدواریم پس از آن اکران مردمی با شدت و قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

 

وی افزود: فیلم ها براساس مخاطبین تقسیم بندی شده و فیلم های متناسب با فضای دانشگاهی را اکران می کنیم و بعد از جشنواره نیز فیلم های مخصوص دانشگاه اکران خواهد شد.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار در پایان خاطر نشان کرد: ما با همه تشکل های دانشجویی ارتباط گرفته ایم و تشکل های در شهرستان می توانند با مسئولان تشکل در تهران ارتباط گرفته و اقدام به اکران کنند با بی توجهی مسئولان جشنواره عمار شکل گرفت و همین عدم توجه باعث شد که عمار اکران مردمی شود و با اتکا مردم کار را پیش ببریم و عدم توجه مسئولان نمی تواند این جشنواره را منحل کند بودن یا نبودن جشنواره به اعتماد مردم بستگی دارد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۳
۰
۰
نه مي خواستي ،بيايند و بگويند ،اره ما در فتنه اشتباه كرديم .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها