کد خبر: ۲۸۴۲۶۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۱۷ دی ۱۳۹۳
امروز 17 دی 1393 خورشیدی برابر با 15 ربیع الاول 1436 هجری و 7 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:

هجری شمسی

17 دی 1314

رضاشاه در جشن فارغ‌التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران، اجرای قانون کشف حجاب را اعلام کرد. در این مراسم، همسر و دختران رضاشاه بی‌حجاب شرکت کرده بودند.

17 دی 1322

سلیمان میرزا اسکندری که پس از شهریور 1320 رهبری حزب توده را برعهده داشت، درگذشت.

17 دی 1346

جهان‌پهلوان غلامرضا تختی به طرز مشکوکی درگذشت. روزنامه‌ها مدعی شدند او خودکشی کرده است.

17 دی 1356

مقاله‌ای تحت عنوان «ارتجاع سرخ و سیاه در ایران» با نام مستعار احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید. نویسندة این مقاله ضمن توهین به امام خمینی، او و مخالفین انقلاب سفید شاه را عوامل ارتجاع دانست.

17 دی 1373

بر اثر سقوط هواپیمای حامل فرماندهان ارتش همه سرنشینان آن کشته شدند. سرتیپ ستاری همراه با جمعی از فرماندهان ارشد نیروی هوائی، خلبان و 5 خدمه جزو کشته شدگان بودند. هواپیما روی باند فرودگاه اصفهان سقوط کرد

هجری قمری

15 ربیع الاول سال اول هجری قمری

به روایت برخی راویان و مورخان حضرت محمد (ص) در مسیر سفر از مکه به مدینه در منطقه قبا نخستین مسجد مسلمانان را بنا نهادند. در برخی دیگر روایات روز دوازدهم ربیع الاول ذکر شده است.

15 ربیع الاول 1007

صدرالدین محمد قاضی جهان قزوینی از موسیقیدانان ایرانی درگذشت. رساله علم موسیقی مهم ترین اثر وی به شمار می رود. او این رساله را برای شاهزاده سلطان حسین میرزا صفوی نوشت و در بخش خاتمه مطالب ارزنده ای در مورد انواع موسیقی بیان کرده است که برای شناخت موسیقی دوره صفوی بسیار قابل استفاده است.

15 ربیع الاول 1245

پیمان آدریانوپل بین عثمانی و روسیه امضا شد. سفیران انگلیس و پروس به عنوان میانجی در امضای این معاهده نقش داشتند که به موجب آن حق کشتیرانی روسیه در بسفر و داردانل تثبیت شد و این کشور بر مولداوی و والاکیا قیمومت یافت. دولت عثمانی خودمختاری یونان را به رسمیت شناخت و این پیمان در تحولات آینده منطقه که به تجزیه عثمانی منجر شد، نقش داشت.

15 ربیع الاول 1294

استاد محمد قزوینی ادیب، مورخ و محقق ایرانی متولد شد. تحصیلات مقدماتی و علوم متداول اسلامی را در تهران آموخت. در نوجوانی زیر نظر پدر و دیگر ادیبان عصر با مبانی ادب و علم کلام آشنا شد. استاد قزوینی مدتی در اروپا مشغول نسخه برداری از کتب خطی فارسی موجود در موزه ها بود و همزمان به تصحیح کتب ادبی فارسی می پرداخت. با شروع جنگ جهانی دوم به ایران بازگشت و تا پایان عمر به پژوهش در زمینه ادب وتاریخ مشغول شد. تصحیح دیوان حافظ، حواشی بر چهارمقاله عروضی و مرزبان نامه از آثار این ادیب و محقق بزرگ است.

میلادی

7 ژانویه 1804

جوزف پریستلی دانشمند و شیمیدان انگلیسی و کاشف گاز اکسیژن درگذشت. او در آزمایش های شیمیایی که انجام می داد ابتدا گاز کربنیک و سپس گاز ازت را کشف کرد. پریستلی با حل کردن گاز کربنیک در آب نخستین بار راه تهیه نوشابه های غیر الکی را مطرح کرد. اما مهم ترین کشف او گاز اکسیژن است. او دریافت که گیاهان قادرند اکسیژن تولید کنند. پریستلی مدتی به استادی آکادمی علوم فرانسه برگزیده شد و بعد از انقلاب فرانس، فعالیت های علمی خود را در ایالات متحده آمریکا ادامه داد و گاز سمی و مرگ آور اکسید کربن را کشف کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها