کد خبر: ۲۸۴۵۹۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۸ دی ۱۳۹۳
مستند «هاشم جدالنبی» مخاطبان شبکه افق را به بازدید از مسجدی می برد که به نام هاشم بن عبد مناف، جدّ رسول گرامی اسلام(ص) ساخته شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مساجد در فرهنگ اسلامی محلی هستند برای عبادت خدا و مکانی برای رسیدن به مقام قرب الهی اما این تنها کارکرد مسجد در میان مسلمانان نیست، در زمان پیامبر اکرم(ص) مساجد محلی برای اعزام نیرو به جبهه، مکانی برای استماع سخنان رهبر جامعه اسلامی و ... بوده اند ولی در دوره های بعد، مساجد به ابنیه ای برای هنرنمایی هنرمندان مختلف هم تبدیل شدند، آنجا که معماران، تذهیب کاران، نجاران و صاحبان هنرهای گوناگون، تجلی عشق و معرفت خود به ذات اقدس الهی را به شیوه های گونه گون به نمایش می گذاشتند.

در سده های بعد از صدر اسلام، مساجد به دلیل تعدد به نام های مختلف هم نام گذاری شدند، از سازنده بنا تا بزرگی که در منطقه ای زندگی می کرده، نام محلی و همچنین شخصیت های تاریخی، گاهی هم به احترام ائمه اطهار(ع) یا وابستگان به آنها، مساجد نامگذاری می شدند.

مسجد جناب هاشم در شمال غربی شهر غزه از جمله مساجدی است که نامگذاری آن به واسطه نسبتی که ایشان با پیامبر اکرم(ص) داشتند صورت گرفته است.

این مسجد مدفن هاشم بن عبد مناف جد پیامبر اسلام(ص) و والی مکه است که به هنگام تجارت در غزه درگذشته؛ در قرن 14، ضریح وگنبد برای مرقد ساخته شده و نیمه قرن 19 این مسجد با معماری جدید که ترکیبی از رومی و عثمانی بود بازسازی شد.

این مستند به زبان عربی و با دوبله فارسی از شبکه افق سیما در روز پنجشنبه 18 دی ساعت 19.30 و تکرار آن روز بعد ساعت 16:30 پخش خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها