کد خبر: ۲۸۴۸۱۲
زمان انتشار: ۰۰:۲۶     ۲۰ دی ۱۳۹۳
اعتراض بسیج دانشجویی ۲۶ دانشگاه به تفاهم‌نامه تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری؛
بسیج دانشجویی 26 دانشگاه در اعتراض به تفاهم‌نامه تبدیل جزیره آشوراده به منطقه گردشگری بیانیه‌ای صادر و ا علام کردند: هر فعالیت اقتصادی که منجر به آسیب به طبیعت شود ممنوع است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: تفاهم نامه برای تبدیل جزیرهٔ آشوراده به منطقهٔ گردشگری از آن یاد می‌شود، در حقیقت ماحصل ضعف عالیترین مقام حفاظت محیط زیست کشور در مقابل زمین خواران و چپاولگران طبیعت است.

متن این بیانیه به شرح ذیل می‌باشد:

بسیج دانشجویی ۲۶ دانشکده محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی ضمن اعلام مراتب نگرانی و اعتراض شدید خود به تصمیم واگذاری جزیره آشوراده توسط سازمان محیط زیست، جزیره آشوراده را بعنوان دروازه میان کاله و تنها باقیمانده از طبیعت بکر خزری، فاقد توان اکولوژیک لازم جهت تحمل چنین کاربری مخربی می‌داند و این حرکت را زمینه ساز نابودی کامل آن زیستگاه اعلام می‌کند و با صدور این بیانیه هرگونه دخل و تصرف در آن اعم از ملکی یا تغییر کاربری را به هر میزان و تحت هر عنوان و با هر توجیهی که موجب تغییر در سیمای طبیعی و ویژگی‌های اکولوژیک آن شود، محکوم کرده و آن را ظلم آشکار به طبیعت ایران و میراث نسل‌های آینده به شمار می‌آورد و خواستاریم ابطال واگذاری اراضی این جزیره برای احداث مجتمع‌های گردشگری توسط سازمان صادر گردیده و سطح اقدامات حفاظتی در این منطقه و استان برای مقابله با عواملی همچون زمین خواری‌های وسیع، شکار بی‌رویه، آتش سوزی‌های گسترده و... را ارتقا بخشند.

از آنجایی که هرنوع ساخت وساز و گردشگری انبوه در آشوراده منجر به از بین رفتن تعادل اکولوژیک طبیعی آن منطقه می‌گردد با استناد به مفاد اول و ششم قانون حفاظت و بهسازی محیط‌ زیست که وظیفهٔ سازمان حفاظت محیط زیست کشور را حفاظت، پیشگیری و جلوگیری از هر نوع آلودگی و اقدام مخرب نسبت به طبیعت می‌داند، تفاهم نامه مذکور غیرقانونی می‌باشد.

برابر اصل پنجاهم قانون اساسی، هر نوع فعالیت تجاری یا اقتصادی که منجر به ورود آسیب به طبیعت گردد، ممنوع می‌باشد و مطابق آن قانون، هیچ مقام دولتی یا شخص حقیقی و حقوقی‌ای حق دست اندازی در ذخایر طبیعی و اکوسیستم بکر کشور را ندارد.

به موجب قانون پیوستن ایران به کنوانسیون تنوع زیستی مصوبه مجلس شورای اسلامی و کنوانسیون رامسر، دولت ایران متعهد به حفظ تنوع زیستی در تمامی مناطق حفاظت‌شدهٔ کشور و پاسداری از تالاب‌های بین‌المللی کشورمان گردیده است. از این رو، موافقت با هر گونه اقدامی که باعث فروپاشی تمامیت اکولوژیکی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست شود باعث کاهش اعتبار بین المللی دولت ایران نزد مجامع بین‌المللی از جمله اتحادیهٔ بین‌المللی حفاظت از طبیعت، کنوانسیون رامسر، کنوانسیون حفاظت از تنوع زیستی و حتی کنوانسیون محیط زیست دریای مازندران خواهد شد.

امضا کنندگان این بیانیه توجه رئیس جمهور محترم و هیئت دولت را به قصار گهربار مقام معظم رهبری معطوف می‌دارند که فرمودند:

«منابع طبیعی ثروت‌های ملی‌اند، مال این دولت و آن دولت و این وزیر و آن وزیر که نیستند؛ این‌ها مال ملّت هاست، آن هم نه ملّت‌ها در یک نسل، ثروتی است متعلّق به ملّت‌ها در طول تاریخشان.»

لذا اعلام می‌دارند که ما علاوه بر وظیفه شرعی و عقیدتی نسبت به حفظ تمامیت ارضی کشور، در راستای دانش و تخصص دانشگاهی نیز، خود را ملزم به حفظ تمامیت اکولوژیک این مرز وبوم دانسته و اجازهٔ ورودکوچک‌ترین آسیب وگزندی را به طبیعت بکر و زیبای ایران اسلامی نخواهیم داد و در صورت لزوم این امر مهم را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم نمود.

خانم ابتکار اگر نگران اشتغالزایی و وضعیت معیشت مردم منطقه هستند، زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت عدالت محور و فعال سازی ظرفیت‌های بومی در منطقه مثل کشاورزی و تولیدی‌ها را مد نظر قرار دهند (البته از خانم ابتکار انتظار داریم به وضعیت معیشت محیط بانان مظلوم و وضعیت اسفبار این عزیزان رسیدگی کنند).

آنچه که با نام تفاهم نامه برای تبدیل جزیرهٔ آشوراده به منطقهٔ گردشگری از آن یاد می‌شود، در حقیقت ماحصل ضعف عالیترین مقام حفاظت محیط زیست کشور در مقابل زمین خواران و چپاولگران طبیعت است.

تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص منعقد گردیده است به هیچ وجه دارای وجاهت قانونی، علمی و فنی نبوده و جز تخریب اکوسیستم بی‌نظیر آشوراده و پناهگاه حیات وحش می‌انکاله و البته هر چه بیشتر پرشدن حساب‌های بانکی عده‌ای که حاضرند منابع طبیعی و امانت آیندگان را فدای منافع خویش نمایند حاصلی نخواهد داشت.
۱. بسیج دانشجویی دانشکده تحصیلات تکمیلی محیط زیست دانشگاه تهران
۲. بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (کرج)
۳. بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران (پاکدشت)
۴. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
۵. بسیج دانشجویی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس
۶. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
۷. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه شیراز
۸. بسیج دانشجویی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه فردوسی مشهد
۹. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
۱۰. بسیج دانشجویی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز
۱۱. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
۱۲. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه
۱۳. بسیج دانشجویی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه
۱۴. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند
۱۵. بسیج دانشجویی دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه بیرجند
۱۶. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه باهنر کرمان
۱۷. بسیج دانشجویی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه جیرفت
۱۸. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه جیرفت
۱۹. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گنبد
۲۰. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز
۲۱. بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
۲۲. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
۲۳. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان
۲۴. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه هرمزگان
۲۵. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهرود
۲۶. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اراک


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها