کد خبر: ۲۸۶۹۸۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۲۷ دی ۱۳۹۳
قطر در چارچوب توسعه سرمايه گذاری و نفوذ خارجی خود قصد دارد اين بار وارد بازار اقتصادی ونزوئلا شود تا به رقيبی جدی برای ايران در اين كشور بدل شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مبادلات،‌ مقام های مسئول در دو حوزه صنعتی و ديپلماتيك قطر تأكيد كردند كه اين كشور در حال بررسی حمايت مالی از طرح ها و پروژه هايی در كشور ونزوئلاست.

نيكولاس مادورو كه به منظور بررسي كاهش قيمت جهاني نفت به كشورهای منطقه سفر كرده بود، در جريان ديدار با مقام های قطری در دوحه اعلام كرد كه كشورش درحال انجام آخرين اقدامات به منظور توافق براي دستيابي به حمايت های مالي به ميزان ميلياردها دلار از بانك های قطری است.

اين درحالي است كه مقام هاي صنعتي در قطر هم ديروز پنجشنبه اعلام كردند كه اين كشور درحال بررسي امكان سرمايه گذاري در بخش هاي انرژي،‌ مسكن و گردشگري در ونزوئلاست.

قطر علاوه بر ونزوئلا، در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله فرانسه و مشخصا در جنوب اين كشور سرمايه گذاري هاي فراواني كرده است و برخي از نمايندگان پارلمان فرانسه پيش از اين اعلام كرده بودند كه سرمايه گذاري قطر در جنوب فرانسه و در مناطق مسلمان نشين كشور، تهديدي براي آينده فرانسه به شمار مي رود.

بدين ترتيب،‌ قطر در حال تبديل شدن به رقيبي جدی براي ايران در حوزه سرمايه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی در ونزوئلاست. ايران سرمايه گذاری وسيعی در ونزوئلا دارد كه آخرين آن طبق اظهارات محمد رضا نعمت زاده وزير صنعت،‌ معدن و تجارت،‌ احداث كارخانه سيمان با ظرفيت يك ميليون تن در اين كشور است كه به زودي با حضور مقام هايی از كشورمان،‌ رسما افتتاح خواهد شد.

ايران و ونزوئلا در سال 1388،‌ بانك مشتركي را با سرمايه اوليه يك ميليارد و 200 ميليون دلاري تأسيس كردند كه هر كدام از اين دو كشور،‌ نيمي از اين سرمايه را تأمين مي‌كنند.

نيكولاس مادورو در روزهاي گذشته به منظور بررسي كاهش شديد قيمت نفت در بازارهاي جهاني،‌ به ايران سفر كرده بود.

مادورو همچنين به دنبال تشويق توليد كنندگان نفت به ويژه اعضاي اوپك براي حمايت از كاهش توليد نفت در سايه كاهش قيمت اين كالاي اساسي به ميزان 60 درصد از ژوئن / مرداد گذشته تاكنون است.

درحال حاضر،‌ بهاي هر بشكه نفت به 48 دلار رسيده است. 96 درصد درآمدهاي ارزي ونزوئلا از طريق صادرات نفت است.

با وجود اين،‌ سهيل بن محمد المزروعي وزير نيرو در امارات عربي متحده اعلام كرد كه اظهارات مقام هاي عربستاني در خودداري اوپك از كاهش توليد را تأييد مي كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها