کد خبر: ۲۸۷۸۵۸
زمان انتشار: ۰۰:۵۸     ۳۰ دی ۱۳۹۳
مدیرکل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی، با اذعان به اینکه، بانک مرکزی از سال های گذشته برنامه ای برای توسعه کارت های اعتباری داشته اما تاکنون به دلیل مشکلاتی میزان آن افزایش نیافته، از حرکت جدی این بانک برای توسعه کارت های اعتباری خبرداد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ ناصر حکیمی روز دوشنبه در نشستی مشترک با فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه بانک مرکزی برای ورود کارت های اعتباری، افزود: بانک مرکزی برنامه هایی را برای توسعه کارت های اعتباری و ارائه تسهیلات خرد در قالب آن مد نظر قرارد داه است.

به گفته وی، قرار است کارت های اعتباری استانداردی که برای بانک ها و مردم از جذابیت لازم برخوردار باشد تهیه و به بازار ارائه شود.

حکیمی در ادامه، تغییر ذهنیت و ایجاد شرایط به منظور ورود کارت های اعتباری را ضروری دانست و گفت: این کارت ها تاکنون به دلیل نبود دانش مناسب و ذهنیت خاص در جامعه توسعه نیافته است.

او با تاکید براینکه برخی مسائل شرعی درمورد استفاده از کارت های اعتباری مطرح است، گفت: کارت های اعتباری در دنیا در قالب های شرعی کار می کنند و مدل استاندارد آن تزاحمی با مسائل شرعی ندارد.

مدیرکل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی ادامه داد: این درحالی است که مدلی که ایران در سال های گذشته در خصوص کارت های اعتباری دنبال کرده همراه با شبهه بوده و قرار است این مسائل برطرف شود.

او ضمن تاکید بر اینکه موضوع کارت اعتباری قرص و شربت نیست، تغییر رویکرد و چالش کارت اعتباری را مسئله ای مهم دانست و گفت: موضوع تهیه و توسعه کارت های اعتباری استاندارد در وهله نخست نیازمند ایجاد تغییر ذهنیت است.

حکیمی گفت: سیستم پرداخت محصولات بانکی معطوف به این امر است که به مردم خدمت زیادی ارائه نمی کند و در ازا پولی که دریافت می کند خدمات بانکی به نحو مناسب ارائه نمی کند.

به گفته وی، برخی معتقدند بانک ها پول را دریافت و تسهیلات را به دیگران پرداخت می کنند که این امر نگرش منفی را در میان مردم ایجاد کرده است.

حکیمی، با اشاره به نیاز دریافت تسهیلات و مشکلات پیش رو آن برای مردم، گفت: این امر باعث شد تا بانک مرکزی آسیب شناسی را در این بخش انجام دهد که چرا بانک ها سپرده خرد جذب کرده و تسهیلات کلان پرداخت می کنند در حالی که این امر در دنیا برعکس است.

مدیرکل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی، با بیان اینکه، اعتبارات خرد و مصرفی در دنیا منحصر به کارت اعتباری نمی شود، گفت: کارت اعتباری در دسترس ترین محصولی است که در دنیا رواج دارد.

او گفت: کارت اعتباری می تواند مشکل دریافت وام خرد را تا حدودی رفع کنند و این در حالی است که در خصوص این کارت ها مشکل اساسی نداریم و تنها تنظیمات و اطلاع رسانی در خصوص ساز و کار آن مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حکیمی با تاکید بر ارتقا هرچه بیشتر دانش بهره گیری از کارت اعتباری در کشور، گفت: هرچند هیات دولت در سال های ۱۳۸۶ مصوبه ای را برای افزایش کارت های اعتباری به میزان ۴۰ درصد تصویب کرد و باید رقم این کارت ها به ۸۰ تا ۹۰ میلیون افزایش می یافت، اما تعداد این کارت ها در حال حاضر حدود ۲ میلیون است.


این مقام مسوول در بانک مرکزی در ادامه از تدوین نقشه راه این بانک در مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: این نقشه راه الگویی برای سایر نهادها همانند بانک ها و موسسات اعتباری است که در چارچوب برنامه تحول از آن استفاده کنند.


مدیرکل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی همچنین از ثابت نبودن کارمزد کارتخوان ها پس از تصویب شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: کارمزد کارتخوان ها در نوبت بررسی شورای پول و اعتبار قرار دارد و به همین دلیل نمی توانیم زمان بندی برای اجرای آن اعلام کنیم.

به گفته حکیمی، دبیرخانه شورای پول و اعتبار براساس زمانبندی و تراکم کاری بحث دریافت کارمزد از کارتخوان ها را در دستور کار قرار می دهد.

او با بیان اینکه، رقم دقیقی برای کارمزد کارتخوان ها وجود ندارد، گفت: کارمزدها براساس نوع کسب و کار، رقم تراکنش و سایر فاکتورها که حدود ۱۰ تا ۱۲ مورد را تشکیل می دهد، تعیین می شود.

به گفته مدیرکل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی، هرچه میزان مبلغ تراکنش کارت های اعتباری بالاتر باشد میزان کارمزد دریافتی نیز بالاتر است، اما باید این نکته را ذکر کرد که کارمزدها در نهایت مبلغ بسیار ناچیزی هستند و به هیچ عنوان خریدار و فروشنده را متضرر نمی کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها