کد خبر: ۲۸۹۰۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۳     ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
یادم هست در همان زمان آقای معین آمد و همین آقایانی که الان ادعا می‌کنند می‌گویند طرفدار آقای هاشمی و نظام هستند گفتند ما آقای هاشمی را قبول نداریم. این افراد حتی در ستاد ما مواد آتش‌زا انداختند و جالب این است که عکس‌های آقای هاشمی را هم پاره می‌کردند.

اشاره: «اگر امروز مرا سیلی می‌زنند به دلیل این است که چون "منصور حلاج" اسرار هویدا می‌کنم» این اظهارات را محمد زارع فومنی در کنگره سالیانه حزب مردمی اصلاحات می‌گوید. در کنگره‌ای که به قول خودش علی‌رغم دعوت از شاخصان اصلاحات، رد پای هیچ یک از آنان برای حضور نمایان نشد.

به گزارش پایگاه 598، فومنی می‌گوید که «به بی‌مهری برخی اطلاح‌طلبان عادت کرده است» منظور وی همان بی‌مهری‌هایی است که در یک تاکتیک عملیاتی جای خود را به تخریب می‌دهد و آنان بر روی بوم رسانه‌ها، از وی یک اصلاح‌طلب بدلی نقش می‌زنند، کلید واژه‌ای که آرام آرام حالتی «جایگشت» به خود می‌گیرد و دیگر اصلاح‌طلبانی همچون مصطفی کواکبیان و ... را نیز در یک ردیف به خط می‌کند.

در مورد همایش اصلاح‌طلبان (25 دیماه 93) سخن فراوان گفتیم اما نقل این ناگفته به دلیل مرتبط بودن موضوع خالی از لطف نیست. فومنی در صف اول! همین صحنه کافی است تا پچ‌پچ‌ها و در گوشی‌ها در همایش اصلاح‌طلبان رونق بگیرد آن یکی به شانه دیگری بزند و بگوید «کی اینو دعوت کرده آخه؟»، این ماجرا می‌رود، می‌رود تا اینکه در رسانه‌های اصلاح‌طلب زاویه آرام آرام باز می‌شود. سانسور  تصویر فومنی از همایش اصلاح‌طلبان!

حکایت اصلاح‌طلبان و فومنی حکایت جدیدی نیست، بلکه سلسله قصه‌های هزار و یک‌شبی‌است که هر از گاهی به روی نقطه‌ای زوم (ZOOM) می‌شود یک روز فومنی و حزب مردمی اصلاحات و روز دیگر خرازی و حزب ندای ایرانیان و این قصه سر دراز دارد...

برگردیم به این مصاحبه؛ مثل همیشه می‌خندد و می‌گوید خب شروع کنیم و ما هم درست می‌رویم سروقت ماجرای «ساسی مانکن». این نکته را در گیومه می‌گذاریم که آقای فومنی در سال 88 مشاور جوانان مهدی کروبی بود و در این مصاحبه به ناگفته‌هایی از ستاد آقای کروبی در سال 88 اشاره می‌کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو در مورد موضوعاتی همچون عضویت حزب مردمی اصلاحات در شورای هماهنگی اصلاحات، فتنه 88، مجلس ششم، ستاد کروبی، کابینه دولت یازدهم، انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و ... است.

فارس:‌ به عنوان اولین سوال به موضوع حزب‌تان بپردازیم اعضای حزب‌ مردمی اصلاحات چند نفرند؟

فومنی:‌ اگر بخواهیم در سراسر کشور حساب کنیم، تا الان بیش از 3 هزار نیرو جذب کرده‌ایم.

فارس: در حال حاضر در چند استان دفتر دارید؟

فومنی:‌ در 20 استان کشور دفتر داریم. استقبال خوب است و هر روز عضوگیری داریم، الحمدلله استقبال از ما بیشتر از احزاب دیگر بوده و طیف‌های مختلف می‌آیند و وارد حزب می‌شوند.

فارس: در تهران به طور میانگین چند عضو دارید؟

فومنی:‌ اینها جزو منابع حزبی است و نمی‌توانیم اعلام کنیم. ولی قاعدتاً بیش از سایر استان‌ها است.

فارس:‌ بیشتر در کدام استان عضو دارید؟

فومنی:‌ بیشترین عضو را در تهران داریم. البته در سراسر کشور هم همین‌طور است نه اینکه در نقاط دیگر کم داشته باشد. ما در 20 استان دفتر داریم که می‌خواهیم به 30 دفتر هم برسانیم که قبل از کنگره آن‌ها را هم افتتاح می‌کنیم. ما در ردیف احزاب فعال هستیم، اکثر حزب‌های ما در ایران اصلا حزب نیستند. ما قدم برداشتیم که هم حزب شویم و هم اصلاحات جدید را معنا کنیم؛ یعنی ما به نوعی یک گفتمان جدید اصلاح‌طلبی هستیم که تقریباً از گفتمان اعتدال و میانه‌روی و به دور از افراط و تفریط در آمده است.

فارس: قطعاً صحبت‌های آقای سحرخیز  درباره اعتقاد نداشتن اصلاح‌طلبان به امام(ره) را مطالعه کردید، می‌خواستم نظر شما را هم درباره این اظهارات بدانم؟ 

فومنی:‌ من نمی‌گویم که حرف‌های سحرخیز درست است، این سخنان از دید ما محکوم است ولی این یک واقعیت است که برخی از اصلاح‌طلبان اعتقادی به امام (ره) ندارند. برخی در جامعه وجود دارند که اسم اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند ولی تفکرات امام (ره) را قبول ندارند و می‌گویند آن تفکرات کهنه شده است. (برای مشاهده بخش خبری این قسمت کلیک کنید)

فارس: افکار لیبرالی چه تاثیری در انحراف جریان اصلاحات داشت؟

فومنی: ریشه‌هایی که اصلاحات را به این ورطه کشاند تا به یک شیب تند بیفتد چند عامل داشت. یکی لیبرالی فکرکردن بود. آدم‌های لیبرال نفوذ کردند. مخصوصاً نئولیبرال‌ها، اصلاح‌طلبان هیچ وقت با نظام بد نبودند بلکه کسانی که در جریان اصلاحات نفوذ کردند باعث شدند مسیر این جریان عوض شود. این آقایان تا جایی پیش رفتند که حتی به آقای هاشمی ‌رفسنجانی، عالیجناب سرخ‌پوش گفتند و حتی در آرای مجلس دست‌کاری کردند که آقای هاشمی را «آقاسی تهران» کردند. هاشمی نفر سی‌ام انتخابات مجلس ششم شد، این را چه کسانی کردند غیر از این آقایان؟ آخر سر آقای هاشمی هم استعفاء داد و گفت اصلاً من نمی‌خواهم و به مجلس نمی‌آیم. همین افراد بودند که با خیانت‌ خودشان آقای هاشمی را آقاسی تهران کردند.

فارس: منظور شما از خیانت برخی‌ها در جریان انتخابات مجلس ششم همان تقلب است؟

فومنی: من نمی‌گویم تقلب، نظام ما به آن شکل نیست که تقلب شود. من آن زمان بازرس وزارت کشور در بعضی از صندوق‌ها بودم. در آن ایام به وضوح تخلف قابل رویت بود، یک مورد را رفتم به آقای تاج‌زاده گفتم که آقای تاج زاده در آنجا برگشت به من گفت که بگذارید همین طور پیش برود، اصلاً شما حرف نزنید. اصلاً هدف این بود که آقای هاشمی را با کله زمین بزنند که زدند و بنده خدا را «آقاسی» تهران کردند. منظور همان طرحی بود که در حزب مشارکت تنظیم شده بود. درباره آقای سحرخیز هم این شخص روزنامه‌نگار بوده و بالاخره در ایران مقالات زیادی می‌نوشت و در روزنامه مشارکت یا روزنامه‌های دیگر کار می‌کرد. آقای سحرخیز و برخی دوستانشان از اول اعتقادی به امام (ره) و نظام نداشتند و از روی مصلحت‌سنجی برای اینکه پُست و مقامی بگیرند به طور رسمی بروز نمی‌کردند. من می‌خواهم بگویم از این قبیل آدم‌ها زیاد بودند. آقای سحرخیز واقعیت را گفته و ما نباید ناراحت شویم اتفاقاً بعضی از اصلاح‌طلبان واقعاً امام (ره) را قبول و رهبری را قبول نداشته و ندارند.

فارس: یعنی عدم واکنش جریان اصلاحات به این اظهارات به دلیل تایید آن است؟

فومنی:‌ نظر من این است که اکثراً واقعیت را می‌دانند چون واقعیت را می‌دانند سکوت کردند تا با سکوتشان به نوعی اعلام رضایت کنند یعنی ما نظام را قبول نداریم.

فارس:‌ یعنی اکثر جریان اصلاحات نظام را قبول ندارد؟

فومنی: واقعیت این است طیف وابسته به آقای منتظری و ملی مذهبی دو جریانی بودند که در بدنه اصلاحات وجود داشتند و مخالف نظام و رهبری و مخصوصاً خط امام بودند.

فارس: تا آنجا که یادم می‌آید شما هم از شاگردان آقای منتظری بودید. درست است؟

فومنی: بله. طیف وابسته به آقای منتظری و ملی مذهبی‌ها به بدنه جریان اصلاحات نفوذ کرده بودند؛  من خودم بارها در درس آقای منتظری شرکت می‌کردم و شاگرد ایشان بودم دیدگاه ایشان را از نزدیک دیده بودیم خیل راحت هم این را می‌دانستیم. بالاخره دوستانی هم بودند که منحرف شدند و الان هم فرار کرده‌اند.

فارس: می‌شود اشاره‌ای به این افراد داشته باشید؟

فومنی: این اسامی زیاد است و نمی‌شود تک‌تک به آنها اشاره کرد، اینها خاطراتی است که اگر روزی فرصتی پیش بیاید  من اینها را کامل می‌گویم ولی همین طور سربسته بماند تا روزی که ببینیم انشاءالله چه می‌شود.

فارس:‌ ریشه برخی اظهارات امثال آقای حجاریان مبنی بر عقلانی‌شدن حرکت ائمه پس از عاشورا را در چه می‌بینید؟

فومنی: من هم قصدم این بود به اینجا برسیم، ببینید یک تفکری در جریان اصلاحات وجود دارد که می‌خواهد اصلاحات را رادیکال‌تر کند و خیلی تندتر جلو ببرد حتی به خود آقای خاتمی هم اعتراض داشتند و می‌کنند و اگر یادتان باشد بحث عبور از خاتمی را نیز مطرح کردند. در حال حاضر هم زمزمه‌هایی مبنی بر عبور از روحانی در جریان اصلاحات به گوش می‌رسد. در نهایت استنباط من این است که بخشی از این مجموعه خیلی به نظام و امام و انقلاب از اول اعتقاد نداشتند و فقط برای بهره‌برداری از پتانسیل‌های نظام برخی ظاهرفریبی‌ها را انجام داده است.

فارس:‌ یعنی کدام مجموعه؟

فومنی: منظورم مجموعه افراد است، سابقه آقایان جلایی‌پور، حجاریان و امثالهم مشخص است، اینها واقعاً واقعیت‌های دل خودشان را گفتند ما نباید به اینها اعتراض کنیم اتفاقاً من تشکر می‌کنم که اینقدر شفاف حرف خودشان را زدند چون قبلا ما می‌گفتیم، کسی باور نمی‌کرد من بارها این حرف را زدم کسی باور نمی‌کرد من می‌گفتم کسانی در این جریان هستند که امام (ره) انقلاب و اسلام را قبول ندارند.

فارس: پس به نظر شما اینها یعنی اسرار درون اصلاحات را فاش می‌کنند

فومنی: بله؛ اینها خیلی شفاف‌تر شدند و از روی عناد چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند.

فارس:‌ عناد با چه چیزی؟

فومنی:‌ با نظام. اینها دیدند چون اصلاحات در انتخابات خودش را به نظام نزدیک کرد یعنی ورود پیدا کرد، کاندیدا داد، انتخابات شد و رئیس جمهور تعیین شد و دیدند آن چیزی که سال 88 رخ داد دیگر رخ نداد به نوعی معتقد هستند سرشان کلاه رفته است. همین مسائل است که باعث می‌شود ما به دنبال احیای تفکرات امام باشیم و آنها به دنبال سپردن اندیشه امام به موزه.

فارس: به نظر شما چه می‌شود کسانی که تا دیروز منتقد آقای هاشمی بودند امروز تفکرات خودشان را به ایشان نزدیک‌تر می‌دانند.

فومنی: عرض کردم خدمت شما اینها دیدند سرشان بی‌کلاه مانده گفتند به این شکل بیشتر متضرر نشوند. همین افراد کاری کردند که آقای هاشمی رفسنجانی در جریان انتخابات مجلس شد نفر سی‌ام  و در نهایت خودشان وی را با عنوان آقاسی تهران معرفی می‌کردند. بالاخره فعلاً لازم است برای بقا خودشان را به آیت‌الله هاشمی منتسب کنند. من زمان انتخابات ریاست جمهوری نهم رئیس ستاد اصلاح‌طلبان آقای هاشمی در قم بودم، ستاد مشارکت هم در کنار ما بود، به همین دلیل تخریب‌هایی که علیه آقای هاشمی انجام می‌دادند را کاملاً بخاطر دارم.

یادم هست در همان زمان آقای معین آمد و همین آقایانی که الان ادعا می‌کنند می‌گویند طرفدار آقای هاشمی و نظام هستند گفتند ما آقای هاشمی را قبول نداریم. این افراد حتی در ستاد ما مواد آتش‌زا انداختند و جالب این است که عکس‌های آقای هاشمی را هم پاره می‌کردند. فراموش نمی‌کنم زمانی که برای بازدید از تبلیغات خیابانی رفته بودم دیدم تمام تصاویر آقای هاشمی را پاره کرده‌اند و در برخی‌جاها نیز تصویر آقای معین را روی عکس آقای هاشمی چسبانده بودند. این دیدگاه واقعی این افراد است. اینها از اول با دیدگاه آقای هاشمی مخالف بودند الان هم بعضی از اینها دیدگاه آقای هاشمی را قبول ندارند.

فارس:‌ پس برای چه امروز سعی دارند به وی نزدیک شدند؟

فومنی:‌ چون می‌‌خواهند از ظرفیت و پایگاه اجتماعی خوبی که ایشان دارند سوء‌استفاده کنند، آقای هاشمی همان آقای هاشمی سابق است و هیچ تغییری نکرده یعنی همان دیدگاه‌ها را دارد همان فکرها را دارد من معتقدم ظلمی که برخی از اصلاح‌طلب‌ها به آقای هاشمی کردند، واقعاً بسیار بزرگ بود. ظلمی که مشابه آن در حق آقای عارف شد.

فارس:‌ در انتخابات ریاست جمهوری 92 ؟

فومنی: بله. در انتخابات 92 به آقای عارف ظلم شد. بالاخره ایشان آرای خوبی داشت و از کاندیداهای مطرح بود آنقدر فشار آوردند که آقای عارف را مجبور به کناره‌‌گیری کردند یعنی آقای عارف را کنار زدند.

فارس:‌ به نظر شما چرا این اتفاق افتاد؟

فومنی: چون اینها به دنبال کسی هستند که منافعشان را تأمین کند و اگر هم با آقای هاشمی یا آقای دکتر روحانی یا کسان دیگر امروز همراهی می‌کنند نه از سر دوستی است. من معتقدم اگر فرصتی در اختیار بعضی از این افراطی‌ها و تندروها بیفتد همان بی‌حرمتی‌ها مثل بحث عالیجناب سرخ‌پوش حرف‌هایی را که به آقای هاشمی و دیگران می‌گفتند، یعنی اگر فرصت پیش بیاید همان چیز‌هایی که به آقای هاشمی گفتند به آقای روحانی هم می‌گویند به کسان دیگر هم می‌گویند.

فارس: مثل همان بحث عالیجناب سرخپوش؟

فومنی: بله. البته آن زمان تنها این مسئله نبود. اگر یادتان باشد تمام سخنرانی‌های آنان بر علیه خانواده آقای هاشمی بود. که در نهایت ایشان آمدند در نماز جمعه گریه کردند و بحث اعتدال را مطرح کردند. ببخشید من اینها را می‌گویم چرا که این حرف‌ها سابقه این افراد است، اگر اینها را نگویم، ظلم است،  من  29 سال است که دارم کار سیاسی انجام می‌دهم، سوابق من مشخص است از روزنامه سلام و جاهای دیگر گرفته تا الان. ما با تمام گروه‌هایی که چارچوب‌های اصلاح‌طلبی را رعایت کنند، دوست هستیم. الان هم یک نامه‌ای برای عضویت در شورای هماهنگی نوشتیم اگر ردمان کنند ما علناً می‌گوییم چرا ما را رد کردند دلایل رد ما را بگویند. بنده از نظام و انقلاب و رهبری دفاع کردم اگر غیر از این بوده بیایید و بگویید اگر ما را رد کنند برخی مسائل معلوم می‌شود ما به دنبال اعتدال و معتدل‌بودن و این مسائل هستیم.

فارس: آقای فومنی با توجه به این صحبت‌ها علت کناره‌گیری آقای محمد هاشمی از حزب کارگزاران را شما چه می‌دانید؟

فومنی:‌ ایشان هم علناً مواضع خود را مطرح کرد

فارس:‌ تحلیل شما چیست؟

فومنی:‌ استنباط من این است که آقای محمد هاشمی فهمیدند که جریانی در کارگزاران نفوذ کرده که با آقای هاشمی سر خوشی ندارد.

فارس: می‌شود بیشتر توضیح دهید؟

فومنی: آقای هاشمی معتدل و میانه‌رو هستند و برخی‌ها که امروز به شورای مرکزی کارگزاران اضافه شده‌اند. قبلاً در احزاب دیگری بودند که سوابقشان نیز مشخص است؛ بنده از صحبت‌های آقای هاشمی اینطور برداشت کرده‌ام که در تلاشند تا حزب مشارکت دومی را بسازند. جناب آقای محمد هاشمی بسیار آدم فهیم و روشنی است و البته انسانی بسیار نکته‌سنج، من فکر می‌کنم ایشان خطری را احساس کرد که بالاخره خروج از کارگزاران را بهترین روش دانستند.

فارس:‌ خطر عبور از هاشمی؟

فومنی:  حالا نه تنها آن. شاید خیلی رادیکال‌تر از این باشد. من در کل معتقدم که آنهایی که اصلاح‌طلب واقعی هستند، برانداز نیستند. اصلاح‌طلب واقعی مدافع نظام است. اصلاح‌طلب واقعی مدافع انقلاب، ولایت فقیه و کشور است. آنهایی که اصلاح‌طلب واقعی نیستند معلوم است و مشخص هستند ما معتقدیم که هر فردی که در چارچوب قانون اساسی کار کند، با آنها کار خواهیم کرد.

فارس:‌ برخی از اصلاح‌طلبان دولت یازدهم را رحم اجاره‌ای خطاب می‌کنند می‌گویند باید از این دوران گذار برای احیاء برخی خواسته‌های خود استفاده کنند. نظر شما دراین خصوص چیست؟

فومنی:‌ من می‌خواهم بگویم که برخی از اصلاح‌طلب‌های تندرو و افراطی همین‌طور فکر می‌کنند. آنها می‌گویند که آقای روحانی،  نامزد و دولت وی رحم اجاره‌ای است، یعنی می‌گویند «کاچی بهتر از هیچی است»  برای همین عرض کردم که اگر مدتی دیگر سپری شود همین‌ها عبور از آقای روحانی را هم مطرح خواهند کرد؛ فعلا منافع آنها در سکوت و همراهی است.

فارس:‌ با این تفاسیر نظرتان درباره اعضای کابینه دولت چیست؟

فومنی: آقای روحانی از خیلی‌ها در دولت استفاده کرده به نظر من کابینه خوبی را تشکیل دادند، حالا بگذریم از اینکه مثلاً پیرمردها در دولت ایشان زیادند و ضریب سنی بالاست. ولی نکته اصلی این است که از همه  در دولت یازدهم استفاده کردند.

فارس:‌ اما به عقیده آقای مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات «اصلاح‌طلبان دست، پا و مغز دولت روحانی» هستند.

فومنی:‌ بعید می‌دانم حالا شاید ایشان شوخی کرده است نمی‌دانم. دست و پا نمی‌تواند باشد چون دست و پا الحمدلله زیاد است. بالاخره برادران کارگزاران دست و پای آن را درست کردند.

فارس: دولت یازدهم تمرکز خودش را روی سیاست خارجی و موفقیت این مذاکرات گذاشته می‌خواستم ببینم آیا شما تمدید مذاکرات را موفقیت می‌دانید یا خیر و نظرتان در این خصوص چیست؟

فومنی:‌ ببینید دولت سیاست‌های نظام را دارد در مسائل هسته‌ای جلو می‌برد.

فارس: منظور این بود که این طور به نظر می‌رسد دولت تمرکزش را بیشتر بر روی مذاکرات هسته‌ای گذاشته است یعنی به نوعی حل تمام مسائل داخلی را در گرو مذاکرات می‌داند.

فومنی:‌ وقتی پول بیاید بالاخره اقتصاد مقاومتی هم رونق می‌گیرد این است که بحث هسته‌ای یک بحث کلی است و تنها تصمیم‌گیرنده رئیس جمهور نیست بالاخره خیلی‌ها باید تصمیم بگیرند مقام معظم رهبری هم فرمود که ما در مسائل هسته‌ای محکم ایستاده‌ایم و کوتاه نمی‌آییم و تمام مواضع خودمان را به مذاکره‌کنندگان گفتیم. به نظر من آقای روحانی در مذاکره با غربی‌ها موفق بوده و پیروز شده و من این را پیروزی می‌دانم.

فارس: این تمدید روند مذاکرات بخاطر زیاده‌خواهی آمریکایی‌هاست؟

فومنی:‌ نه ببینید آمریکا الان خیلی دخیل نیست. الان بازی عوض شده و بیشتر فرانسه و امثالهم دارند فشار می‌آورند از آن طرف هم اوباما با نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشت ثابت شد که آنها دیگر چیزی ندارند و باد آمریکا خوابیده و عملاً آمریکا در برابر ایران هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد می‌گوید من چه هسته‌ای را تعطیل کنم و چه نکنم ایران قدرتی در جهان اسلام شده و به هیچ وجه هم این را نمی‌تواند تغییر دهد. شما وقتی می‌بینید در یمن یا کشورهای دیگر و حتی در کشورهای اروپایی اتفاقاتی که می‌افتد اینها چه چیزی را نشان می‌دهد. شما فکر نمی‌کنید اینها نشأت‌گرفته از دیدگاه‌های انقلاب و ایران است؟ پس ما باید این را بپذیریم.

به نظر من مذاکرات در  سطح  خوبی دارد انجام می‌شود دولت دارد خوب عمل می‌کند ما باید از دولت دفاع کنیم بخاطر اینکه رهبری دارند دفاع می‌کنند ولی دولت باید حواسش باشد که از خطوط قرمز فراتر نرود و فراموش نکند که آمریکا و دول غرب شیطان زمان‌اند. یزید زمان الان آمریکاست یعنی اگر ما بخواهیم در برابر یزید زمان بایستیم باید در برابر آمریکا بایستیم ایران در برابر آمریکا نباید ذره‌ای کوتاه بیاید. آقای کری گفت ایران دیگری چیزی ندارد هر چند آنها کور خواندند که فکر می‌کنند ایران چیزی ندارد نه ایران خیلی چیزها دارد ایران هر وقت اراده کند می‌تواند صنعت هسته‌ای را به کار بیندازد و هیچ منعی در این باره ندارد ولی در کل می‌خواهم بگویم که ما باید از دولت حمایت کنیم البته من نمی‌گویم از همه بخش دولت مسلما نقص‌هایی هم هست ولی در مسأله هسته‌ای باید از دولت حمایت کنیم تا مقداری این قضیه را جلو ببرد. ما نباید تا زمانی که رهبری دارد کار را هدایت می‌کند نگران باشیم چون نظام و رهبری دارند نگاه می‌کنند و دقت می‌کنند. مجلس دائماً دارد گزارش کار می‌گیرد و نظارت می‌کند به نظر من نگرانی راجع به مسأله هسته‌ای الحمدلله برطرف شده است و ایران یک گام بلند پیروزی را برداشته است.

فارس: مصداق آن را می‌فرمایید.

فومنی: نگاه کنید تا دیروز اینها می‌گفتند شما نباید انرژی هسته‌ای داشته باشید الان امروز آمدند و پذیرفتند که ایران باید داشته باشد جالب است وزیر خارجه آمریکا رسماً آمد اعلام کرد ایران حق غنی‌سازی در خاک خودش را دارد. این بزرگترین پیروزی است اینها تا دیروز می‌گفتند ایران حق ندارد حتی یک قاشق را در کشور خودش درست کند. اینکه پذیرفته به نظر من بهترین و بزرگترین موفقیت برای دولت است به نظر من دولت آقای روحانی در بخش سیاست خارجی خوب عمل کرده ما باید یک مقدار با انصاف باشیم حالا در بخش‌های اقتصادی ضعف‌هایی دارد که حالا آنها را به وقت خودش می‌گوییم ولی در کل به نظر من دولت آقای روحانی در بحث هسته‌ای واقعاً ایثار کرده و حتی معتقدم آقای ظریف آدم کار کشته‌ای است و خوب اینها را فتیله‌پیچ کرده ما نباید به این راحتی  از این قضایا بگذریم.

نگاه کنید ایران به هیچ وجه از حق غنی سازی خودش نگذشت و آنها پذیرفتند. ببینید هر جا که ما محکم ایستادیم آنها عقب‌نشینی کردند ایران اگر الان هم بایستد و بگوید تمام تحریم‌ها باید برداشته شود، آنها آخر این تحریم را هم بر می‌دارند. الان عملاً برداشتند و کم‌کم دارد برداشته می‌شود. من معتقدم این دولت با روابطی که در دنیا دارد ایجاد می‌کند یا همان تنش‌زدایی که دارد انجام می‌دهد، خوب عمل کرده است. ما نباید دولت را در این مسأله خدای ناکرده محدود کنیم و بگذاریم این را بزرگان و مسئولان ما تصمیم بگیرند یعنی این را به عهده کسانی بگذاریم که صاحب‌نظر هستند و می‌دانند دارند چه می‌کنند. انشاءالله این قضیه یک قدم بزرگی است به شرطی که دولتمردان ما فریب نخورند.

فارس: باتوجه به حضور شما در ستاد آقای کروبی در جریان برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری آیا ناگفته‌ای از فتنه سال 88 دارید که لازم باشد امروز بیان شود.

فومنی:‌ من معتقدم که جریانی که در انتخابات پیش آمد، بیشتر هدایت شده از خارج بود و از داخل نبود چرا که همه دیدیم اوباما و اسرائیل رسماً حمایت خود را از براندازان اعلام کردند. وقتی نظام‌های استکباری مثل آمریکا و اسرائیل می‌آیند از کسانی حمایت می‌کنند که عملاً دارند در و شیشه و مسجد و خانه را آتش می‌زنند مشخص است که موضوع انتخابات بهانه‌ای بیش نبود. به خاطر دارم در جریان آشوب‌های پس از انتخابات یک‌روز آقایی به ستاد آمدند و به آقای کروبی گفتند من را شکنجه کردند و حاج‌آقا به من گفتند از ایشان بپرس که چگونه او را شکنجه کردند؟ آن فرد هیکل بسیار درشتی داشت و از نظر جثه خیلی قوی بود. نکته بارزی ‌هم که چهره این شخص داشت خالکوبی‌ بود که روی صورت و پشت پلک‌ چشمانش انجام داده بود. در نهایت هرچه گفتیم چطور شکنجه شدی و ماجرا چه بود پاسخ درستی از وی نشنیدم و فقط می‌گفت من را در زیرزمین وزارت کشور شکنجه کردند، من به آن شخص گفتم آخر شما را با این جثه چطور شکنجه کرده‌اند که دیگر حاج آقا (کروبی) هم خنده‌اش گرفته بود. یعنی برخی سودجویان فضا را طوری ارزیابی کرده بودند که می‌گفتند بهترین فرصت برای بهره‌برداری است مشابه این فرد افراد دیگری هم بودند که با اهداف سیاسی جهت اخذ پناهندگی و... به ما مراجعه می‌کردند و حقیقت این بود که هر کدامشان پولی می‌گرفتند می‌رفتند. موضوع دیگری هم از آن دوران الان به یاد دارم برمی‌گردد به روزی که یک فرد عرب‌زبان به ستاد آقای کروبی آمدند.

فارس:‌ خب آن شخص چه کسی بود؟ برای چه آمده بود؟

فومنی:‌  آن زمان که در ستاد آقای کروبی بودم دیدم که شخصی عرب‌زبان وارد ساختمانی که خانم کروبی مستقر بود شدند، من جلو رفتم و با زبان عربی به وی گفتم که چه امری دارید که آن شخص عرب‌زبان جواب داد که من امانتی برای حاج‌آقا آوردم و فقط با خود ایشان صحبت می‌کنم. هرچه ما اصرار کردیم وی تاکید کرد که فقط باید خود آقای کروبی را ببیند که بالاخره آقای کروبی از جلسه آمدند و این شخص عرب‌زبان با وی دیدار کرد؛ وقتی دیدار آنها به پایان رسید من که با آقای کروبی زیاد شوخی داشتم و به او زیاد نزدیک بودم پرسیدم آقای کروبی این شخص چه کاری با شما داشت و آقای کروبی نیز گفت: این یک کمک مالی مختصر از طرف برخی دوستان بود. در نهایت می‌خواهم بگویم من فکر می‌کنم هنوز آن عقبه وجود دارد یعنی آن عقبه سازماندهی‌کننده مشکلات وجود دارد.

فارس:‌ یعنی عقبه فتنه 88 وجود دارد؟

فومنی:‌ هنوز وجود دارد و متأسفانه در بعضی از احزاب و گروه‌ها این افراد نفوذ دارند و جالب است که آتش‌بیار معرکه هستند و کوچکترین اتفاق در کشور را سریع به بحران تبدیل می‌کنند مثلاً همین چند وقت پیش که یکی از خواننده‌‌های پاپ آقای پاشایی مرحوم شدند در تلاش بودند تا از مراسم عزاداری این مرحوم در راستای مقاصد سیاسی براندازانه بهر‌ه‌ ببرند. من معتقدم لازم است نظام مسامحه را درباره برخی افراد کنار بگذارد، البته درباره برخی افراد هم مسامحه لازم است.

فارس:‌ یعنی آقای کروبی و موسوی...

فومنی:‌ نه. کلی می‌گویم و به اشخاص کاری ندارم بالاخره قانون باید درباره افراد تصمیم بگیرد اگر کسی جرمی انجام داد باید طبق قانون محاکمه شود. در کل می‌خواهم بگویم که هدف ما باید این باشد که اصلاح‌طلبان شسته و رفته‌ای داشته باشیم و اجازه نفوذ تفکرات رادیکالی به بدنه اصلاحات ندهیم چرا که به نظر من در کل فرقی ندارد چه چپ باشد و چه راست مهم دوری از افراطی‌گری است.

فارس:‌ در نهایت به نظر شما چه شد که جنین فتنه 8 ماهه سقط شد و حماسه عظیم مردمی 9 دی به وقوع پیوست؟

فومنی:‌ جواب سوال شما فقط یک کلمه است: «بصیرت». مقام معظم رهبری با سخنرانی‌هایشان به نوعی باعث شد نه تنها مردم بلکه خواصی که آن ایام در گرد و غبار فتنه مسیر را اشتباه می‌رفتند متوجه واقعیت شوند. فتنه 88 وقتی به اوج رسید مردم به طور خودجوش وارد صحنه شدند.

فارس:‌ اوج خودش یعنی عاشورا ؟

فومنی:‌ بله. در کل می‌خواهم بگویم 9 دی به نظر من روزی بود که بصیرت ملت ایران به نمایش جهانیان درآمد، خیلی از افرادی که در راهپیمایی‌های غیرقانونی فتنه 88 حاضر می‌شدند وقتی دیدند حقیقت چیز دیگری است به مسیر نظام و انقلاب بازگشتند، آن زمان حتی آقای روحانی که امروز ریاست کابینه یازدهم را عهده دارند نیز سعی کردند با سخنرانی و گفت‌وگو‌هایی که داشتند حقیقت فتنه 88 را برای مردم تشریح کنند. حقیت این است که در پی آن آشوب‌ها دست‌های موساد و سیا در کار بود. امیدوارم کسانی که در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری اشتباهی داشتند خودشان به آغوش نظام برگردند چرا که به عقیده بنده آغوش نظام همیشه برای انسان‌هایی که می‌خواهند برگردند باز است.

فارس:‌ یعنی توبه کنند؟

فومنی:‌ حالا من به این نحو نمی‌گویم ولی می‌گویم آغوش نظام برای همه باز است هر فردی که اشتباهی داشته می‌تواند برگردد. حالا شما اسم آن را توبه می‌گذارید من اسمش را برگشت به عقب می‌گذارم

فارس: یعنی به نظر شما می‌شود 8 ماه کشور را به آشوب بکشند و بعد بدون مجازات و البته شرم استفاده از لفظ توبه به آغوش نظام برگردند؟

فومنی: نه من چنین حرفی نزدم و در چنین جایگاهی نیز نیستم که بخواهم چنین مطلبی را بیان کنم بالاخره در دادگاه به جرایم عاملین آشوب 88 باید رسیدگی شود. در باره لفظ فتنه هم باید بگویم ممکن است عده‌ای اعتراض بکنند و بگویند توبه یعنی چه. من برای همین می‌گویم بازگشت به عقب. واقعاً اکثر اصلاح‌طلب‌ها خودشان می‌دانند که تقلب نشده، همه می‌دانند تقلبی نبود.

فارس: این چینش افراد در ستاد کروبی که مثلاً آقای واحدی بیاید و برای ایشان بیانیه بنویسد آقای کرباسچی از حزب کارگزاران که تمام وقت از آقای میرحسین موسوی حمایت می‌کرد به ستاد آقای کروبی بیاید و در آنجا قرار بگیرد نظر شما درباره این چینش افراد چیست؟

فومنی‌: من معتقدم که آنها آمدند تا نگذارند دوباره آقای کروبی 5 میلیون رأی بیاورد. یعنی قصد آنها از آمدن این بود. حالا من از آن افراد اسم نمی‌برم. من اصلاً فکر نمی‌کنم که آقای کروبی مثل آنها فکر می‌کرد. چون بارها با او نشستیم و صحبت کردیم همان موقع هم جلسات مختلف خصوصی با ایشان داشتیم. بالاخره مشاوره بعضی از مشاورین تأثیر می‌گذارد؛ آنها مسائلی را مطرح می‌کردند که اصلاً واقعیت نداشت. مثلا یکی از دلایل آقای کرباسچی از اینکه من را از مشاورت آقای کروبی کنار بزنند این بود که من در یک جلسه‌ای از نظام و رهبری دفاع کرده بودم و یک جمله‌ای درباره آقای سروش و بعضی از این آقایان گفته بودم و در واقع اعتقادات خودم را گفته بودم در آنجا این آقایان خیلی من را کوبیدند. من از اول هم می‌دانستم که آقای کرباسچی اصلاً آقای کروبی را قبول ندارد چون بارها در صحبت‌هایشان این مسئله را عیان کرده بودند. اما بعضی‌ها به آقای کروبی می‌گفتند اگر آقای کرباسچی بیاید آرای تو را سه‌برابر می‌کند چیزی که اصلا حقیقت نداشت

فارس‌: یعنی توهم ایجاد کردند؟

فومنی:‌ حالا نمی‌گویم توهم ولی یک ذهنیتی برای او ایجاد کردند یعنی انتظار برایش ایجاد کردند.

فارس: با توجه به همزمانی حضور شما و آقای کرباسچی در ستاد آقای کروبی این سوال را مطرح می‌کنم به نظر شما چه شد که کرباسچی برخلاف کارهای سیاسی که انجام می‌داد به جای اینکه به آقای کروبی رای دهد به آقای موسوی رای داد؟

فومنی:‌ آقای کرباسچی یکباره آمد وارد ستاد کروبی شد حال با چه مأموریتی آمده بود، معلوم بود، چرا که اگر فیلم‌های انتخاباتی را نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آقای کرباسچی بیشتر برای خودش تبلیغ می‌کرد. در تبلیغات خیابانی هم تصویر کرباسچی بزرگتر از عکس آقای کروبی بود. من یک بار از همراهان آقای کرباسچی پرسیدم که چرا به ستاد آقای کروبی آمدید آنها گفتند که می‌خواهند از ستاد کروبی حمایت کنند اما ما هیچ حمایتی از آنها ندیدیم بلکه جالب اینجاست که آقایان کرباسچی و قوچانی و همراهان این دو جلسات ستاد آقای موسوی را در ستاد آقای کروبی برگزار می‌کردند و در این جلسات همه را تشویق می‌کردند تا آقای کروبی را مجاب کنند که از دور انتخابات کنار بکشد. به نظر من آقای کرباسچی از موقعیت همراهی با آقای کروبی استفاده کرد که مثلاً آن چیزی را که در قبل یعنی بعد از آن قضایای زندان و مسائل دیگر از دست داده بود را بدست آورد. آقای کرباسچی درسال 88 خیلی به آقای کروبی ضربه زد.

فارس:‌ فقط آقای کرباسچی یا دیگر مشاورین..

فومنی: به نظر من اکثر ضربه‌ها را همین مشاورین آقای کروبی به ایشان زدند. یک نمونه همین آقای واحدی،‌ من از حامیان اصلی آقای کروبی بودم به گونه‌ای که وقتی یکبار با آقای خاتمی در آن ایام دیدار داشتم، خاتمی به طور مستقیم و با لحن تمسخرآمیزی جمله‌ای را درباره آقای کروبی گفتند.

فارس:‌ آقای خاتمی چه گفتند؟

فومنی: من هیچ وقت آن روز را فراموش نمی‌کنم خیلی نمی‌خواهم آن قضیه را باز کنم فقط این را بگویم که آقای خاتمی هم اصرار داشتند که من و دوستانم در ستاد آقای کروبی، حاج‌آقا را قانع کنیم که از دور انتخابات کنار برود. این نزدیکی و اعتماد آقای کروبی به ما بود که سبب شد آقای کرباسچی شدیدا با نیروهایی امثال بنده در ستاد آقای کروبی مخالفت کند و سعی می‌کرد ما را از ستاد بیرون بیاندازد. جالب اینکه آقای کرباسچی به آقای کروبی فشار آورده بود که بنده را از ستاد اخراج کند، چرا که من در ستاد آقای کروبی مشاور امور جوانان وی بودم آقای کروبی هم 23:30 شب با من تماس گرفت و گفت که اینها به من فشار آوردند و من به ظاهر تو را اخراج کردم چون کرباسچی گفت اگر فومنی را اخراج نکنی من استعفا می‌دهم. آقای کروبی در همان گفت‌وگو به من تاکید کرد که به هیچ‌وجه حق نداری کنار بروی و باید با من بمانی و در یک مراسم در قم نیز از من تقدیر و تشکر کرد. اما کرباسچی همواره فکر می‌کرد که من کنار رفتم اما تا لحظه آخر من با آقای کروبی ماندم و از وی دفاع کردم.

فارس:‌ یعنی آقای کرباسچی چون شما یار واقعی آقای کروبی بودید به دنبال حذف شما بود؟

فومنی:‌ بله؛‌ یک نکته دیگری هم در این باره بگویم این آقایان بیشتر دنبال منافع خودشان بودند و مدافع اصلاحات نبودند یعنی منافع شخصی خودشان را ترجیح می‌دادند ما الان هم دنبال اعتدالیم و تا آخر هم به دنبال اعتدال هستیم. ما می‌گوییم به اسم اعتدال نیایید سر آدم‌ها را ببرید؛‌ همایش به اسم اعتدال می‌گذارند و از سابقین مشارکت و سازمان مجاهدین به اسم اعتدال دعوت می‌کنند. یعنی مدعیان دیروز تقلب و فتنه امروز معتدل شدند و به دیگران افراطی می‌گویند. من باز هم می‌گویم که بعضی از آقایان در اصلاحات نفوذ کردند به نظر من اصلاح‌طلب‌ها به یک پالایش کلی نیز دارند.

فارس:‌ منظورتان از پالایش چیست؟

فومنی: یعنی اگر می‌خواهند موقعیتی در مجلس پیدا کنند باید یک تفکیکی در مجموعه اصلاح‌طلبی میان نفوذی‌ها و اصلاح‌طلبان ریشه‌دار پیرو واقعی خط امام صورت بگیرد؛ یعنی اصلاحات را از دست آدم‌های تندرو و افراطی نجات دهند.

فارس:‌ شما یکی از فعالین ستاد آقای کروبی بودید چه شد که میان آقای کروبی و موسوی ائتلافی برای تشکیل کمیته صیانت از آراء شکل گرفت؟

فومنی:‌ من بیشتر بحث‌های مشاوره‌ای در حوزه جوانان را با حاج‌آقا داشتم . اما بحثی که عمدتاً می‌شد بالاخره همین چیزهایی که شما می‌گویید، بحث صیانت از آراء اصلاً در ستاد آقای موسوی طراحی شد و در ستاد آقای کروبی نبود. اما واقعیت این است که این اتفاقات به دلیل اطلاعات غلط مشاورین وی رخ داد، این افراد از بودجه ستاد آقای کروبی در جاهای دیگر استفاده می‌کردند واقعا فتنه 88 بر اساس یک دروغ شکل گرفت دروغی که آقای ابطحی و دیگران در جریان دادگاه‌های سال 88 رسما گفتند تقلب رمز فتنه بود.

فارس: آقای فومنی قضیه صندوق‌های روسی چه بود و آقای کروبی چرا این ادعا را مطرح کرد؟

فومنی:‌ آقای کروبی عموماً این مطالب را بدون تحقیق نمی‌گفت، چرا که عده‌ای این گزارشات را به وی می‌رساندند به عنوان مثال آقای واحدی این گزارشات را به آقای کروبی می‌داد و می‌گفت اینگونه شده است، بنابراین این اطلاعات بیشتر از بیرون به وی رسانده می‌شد.

فارس: ‌یعنی همین شایعه استفاده از صندوق‌های اخذ رای روسی در جریان برگزاری انتخابات را آقای واحدی برای آقای کروبی مطرح کردند.

فومنی: بله. ایشان مطرح کردند

فارس: خداجو و مردان خداخواندن اغتشاشگران روز عاشورا توسط آقای کروبی هم به وی دیکته شده بود؟

فومنی:‌ به آقای کروبی می‌گفتند عده‌ای در روز عاشورا به طرفداری از شما به خیابان آمده‌اند تا از شما دفاع کنند و آقای کروبی فکر می‌کرد طرفدارانش برای دفاع آمده‌اند، چرا که برخی از افراد به آقای کروبی دروغ می‌گفتند مثلاً همین آقای ابطحی آمدند پیش آقای کروبی و گفتند من برای مخالفت با آقای موسوی نزد شما آمدم، البته اکثر آنها که دم از حمایت از آقای کروبی می‌زنند دست‌خالی بر نمی‌گشتند.

فارس: یعنی کروبی به آنها پول می‌داد؟

فومنی: آقای کروبی به همه کمک می‌کرد.

فارس: به خود شما چطور؟ به شما هم پول می‌داد؟

فومنی: بله، حاج‌آقا هوای من را هم خیلی داشت.

فارس:‌ یک مطلبی که درباره شما مطرح است بحث ساسی‌مانکن است، شما برای کارهای تبلیغاتی آقای کروبی از ...

فومنی:‌ نه. یک جای دیگر هم این سوال را از من کردند، بخش جوانان این کار را انجام داد. آقای کروبی بسیار آدم روشنی بود من از روشنفکری ایشان خوشم می‌آمد آقای کروبی حتی از آقای خاتمی و حتی از آقای موسوی هم روشنفکرتر بود. به نظر من اگر آقای موسوی رئیس‌جمهور می‌شد با احمدی‌نژاد هیچ فرقی نداشت. ولی آقای کروبی واقعاً برنامه داشت و برنامه‌های خوبی داشت.

فارس: حالا چه شد از این خواننده دعوت شد؟

فومنی:‌ یک بنده خدایی که اسمش را نمی‌گویم به آقای کروبی گفته بود اگر می‌خواهید رأی بیاورید یک خواننده را به ستاد دعوت کنید تا برای جوانان برنامه اجرا کند و در نهایت ساسی مانکن را به ستاد آوردند.

فارس: آقای فومنی! عضویت حزبتان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به کجا رسید و اگر با عضویت حزب شما موافقت نشود چه تصمیمی خواهید گرفت.

فومنی: ابتدا من این را عرض کنم که ما به توصیه برخی از بزرگان اصلاح‌طلب که در رده بالای این جریان قرار دارند درخواست عضویت در این شورا را دادیم چرا که آنان تأکید داشتند که باید سبب اتحاد بین مجموعه اصلاح‌طلب شویم و ما نیز به درخواست آنان لبیک گفتیم.

ما طی نامه‌ای به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تأکید کردیم که گروه‌های تندرو باید از اصلاح‌طلبان حذف شوند چون سبب عدم رشد این جریان سیاسی می‌شوند و به آقای حکیمی‌پور نیز که ریاست دوره‌ای وقت را برعهده داشت جلساتی را برگزار کردیم و به وی گفتیم ما می‌دانیم برخی از گروه‌های تندرو عضویت ما را در شورای هماهنگی را برنمی‌تابند اما از آنجایی که ما دنبال اتحاد هستیم و نمی‌خواهیم فردا به ما انگ تفرق را بزنند گام اول را برداشتیم.

ما اکنون زمزمه‌هایی می‌شنویم که جریانات تند افراطی اصلاحات که از عوامل مشارکت و مجاهدین هستند شدیداً‌ علیه عضویت ما در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات جوسازی می‌کنند و گفته‌اند چون فلانی در سال 88 موضع‌گیری و از انقلاب و رهبری دفاع کرده باید عضویت حزبش در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رد شود. بعضی از آنان به من پیغام دادند رسماً معذرت‌خواهی کن تا عضویت شما در شورای هماهنگی را بپذیریم.

فارس: خوب بالاخره چه تصمیمی دارید؟ می‌خواهید معذرت‌خواهی کنید؟‌

فومنی: من محکم بر سر مواضعم ایستاده‌ام و معذرت‌خواهی نمی‌کنم ما می‌خواستیم گام اول اتحاد را برداریم و اگر دوستان ما عاقلانه عمل نکنند و گوش به حرف افراطی‌ها بدهند بیش از اینکه ما ضرر کنیم آنها ضرر می‌کنند چرا که ما به دنبال انسجام و اتحاد همه نیروهای معتدل هستیم و اگر عضویت ما را نیز بپذیرند ما ائتلاف بزرگی را شکل خواهیم داد و اصلاحات افراطی را اصلاح می‌کنیم. من همینجا اعلام می‌کنم که حزب مردمی اصلاحات در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 20 تا 25درصد مجلس آینده را در اختیار خواهد داشت اگر با ما برخورد حذفی کنند ما هم در برابر آنان موضع خواهیم گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها