کد خبر: ۲۸۹۴۱۱
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
معاون شهرداري تهران مطرح کرد:
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با اشاره به بحران وقوع زلزله در پايتخت، تصريح کرد: چنانچه در شهر تهران زلزله اي بيايد بالغ بر يک ميليون نفر فوت خواهند کرد، لذا نوسازي بافت هاي فرسوده مبحثي است که ورود به آن همت ملي مي‌خواهد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، جلسه شوراي هماهنگي دبيران ستاد احيا، نوسازي و بهسازي مناطق با حضور عليرضا نادري، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران، شهرداران برخي از مناطق، معاون شهرسازي و معماري منطق 22 گانه و جمعي از معاونان و مديران سازمان نوسازي برگزار شد.

عليرضا نادري، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در اين جلسه با اشاره به بحران وقوع زلزله در پايتخت، تصريح کرد: چنانچه در شهر تهران زلزله اي بيايد بالغ بر يک ميليون نفر فوت خواهند کرد، لذا نوسازي بافت هاي فرسوده مبحثي است که ورود به آن همت ملي مي خواهد.

معاون شهرسازي و نوسازي شهرداري تهران اظهار داشت: نوسازي بافت هاي فرسوده در دنيا با دو رويکرد مداخله مستقيم و مداخله غير مستقيم انجام مي شود و در رويکرد مداخله مستقيم، سرمايه گذاران با حمايت هاي دولت اقدام به نوسازي مي کنند.

وي در ادامه عنوان کرد: سازمان نوسازي شهر تهران توانست در رويکرد مداخله غيرمستقيم و نوسازي مردمي موفقيت هايي کسب کند.

نادري با اشاره به گزارشات ارائه شده از سوي مديرعامل سازمان نوسازي، بر ضرورت هدفمند شدن بسته هاي جديد تشويقي و تسهيلات نوسازي و جمع بندي نقطه نظرات شهرداران مناطق در اين خصوص تأکيد کرد.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران نيز در اين جلسه ضمن ارائه گزارشي جامع در خصوص اقدامات و سياست هاي اين سازمان، خاطرنشان کرد: اگر بخواهيم به نوسازي بافت هاي فرسوده نگاهي اجتماعي داشته باشيم ناگزير هستيم به نظام دانه بندي در بافت هاي فرسوده توجه ويژه کنيم.

فتح اللهي با بيان اين که حدنصاب ريزدانگي در سند طرح جامع و مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري 200 متر مربع است، خاطرنشان کرد: در شهر تهران هم اکنون 929626 پلاک وجود دارد که از اين تعداد 68 درصد، مساحت کمتر از 200 متر مربع دارند و 14 درصد وسعت قطعات شهر را به خود اختصاص داده اند.

وي افزود: در بافت فرسوده شهر تهران حدود 205 هزار پلاک وجود دارد که 187 هزار از اين پلاک ها زير 200 متر مربع هستند؛ به بياني ديگر حدود 91.5% از قطعات داخل بافت که 68.3% مساحت را به خود اختصاص داده اند زير خط استاندار سند طرح جامع است و ضرورت دارد توجه ويژه اي براي نوسازي اين پلاک ها معطوف شود.

وي اظهار داشت: ميانگين تعداد پلاک هاي تجميعي از 2 در سال 1387 به 2.76 در سال 1392 و سهم پروانه هاي تجميعي در کل پروانه هاي صادره از 1 درصد به 37 درصد رسيده است.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران همچنين با ارائه آمار دقيق از ميزان استفاده پلاک هاي ريزدانه زير 200 متر و مقايسه آن با پلاک هاي بين 200 تا 500 متر مربع، خاطرنشان کرد: بر مبناي سياست هاي تشويقي که تاکنون اعمال شده است قطعات ريزدانه سهم کمتري را در استفاده از تسهيلات تشويقي براي نوسازي به خود اختصاص داده اند.

وي در ادامه افزود: با عنايت به مصوبات اخير شوراي عالي شهرسازي و معماري و همچنين وضعيت موجود دانه بندي قطعات و شبکه معابر در بافت هاي فرسوده، عملاً صدور پروانه در اين بافت ها با مشکل مواجه خواهد شد، از اين رو ضوابط ويژه بافت با رويکرد تسهيل و تشويق نوسازي بافت هاي فرسوده و هدفمندي توزيع مشوق ها در دستور کار سازمان قرار گرفت و جلسات متعددي با شهرداران مناطق و ساير متوليان پيرامون تدوين بسته هاي تشويقي جديد برگزار شد.

فتح اللهي در ادامه اين جلسه در خصوص سياست هاي انقباظي و انبساطي تدوين شده در بسته هاي تشويقي جديد پيشنهادي و مشوق هايي همچون تخفيفات عوارض، تراکم تشويقي، پارکينگ، يارانه سود بانکي شهرداري و دولت، پرداخت هزينه تشکيل پرونده، پرداخت کمک هزينه احداث نما و عوارض ساليانه نوسازي توضيح داد.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در خاتمه ابراز اميدواري کرد که با همکاري شهرداران مناطق، حمايت هاي شوراي اسلامي شهر تهران و همچنين استفاده از ظرفيت ها و امکانات موجود در راستاي امکان بهره مندي هر چه بيشتر قطعات ريزدانه از سياست ها و مشوق هاي نوسازي و حرکت به سمت تجميع و ارتقاء کيفيت زندگي شهروندان گام برداشت.

در ادامه اين جلسه سيد محسن اسدي، شهردار منطقه 16 تهران نيز ضمن تشکر از گزارشات ارائه شده از سوي مديرعامل سازمان نوسازي، گفت: تشويق هاي نوسازي بافت هاي فرسوده بيشتر منطبق با ويژگي ساختاري پلاک هاي موجود است به همين خاطر پلاکي که مساحت بيشتري دارد از امکان بهره مندي از تشويقات بيشتري برخوردار مي شود.

شهردار منطقه 16 خاطرنشان کرد: به نظر مي رسد بهتر است سياست هاي ما در بحث تشويقات نوسازي بافت هاي فرسوده 2 ويژگي سلبي و ايجابي داشته باشد.

اسدي با بيان اين که ويژگي ايجابي سياستهاي تشويقي، سبب ايجاد مزيت هاي زياد و در نتيجه رشد نوسازي بافت هاي فرسوده شد، بيان کرد: به نظر مي آيد ايجاد تشويق ها در بافت هاي فرسوده مي بايست همزمان با کاهش امتيازات و اعمال سختگيري هاي بيشتر در ساير پلاک ها باشد.

شهردار منطقه 16 در خاتمه سخنان خود بر اهميت توجه به نقش سرمايه گذاران در نوسازي بافت هاي فرسوده تأکيد کرد و گفت: درست است که تجربه شهرداري در نوسازي مردمي و ترغيب ساکنان به نوسازي تجربه موفقي بوده است اما ضروري است نقش سرمايه گذاران و سازنده ها نيز در اين فرآيند مورد توجه قرار گيرد.

شايان ذکر است در ادامه اين جلسه با اهداي لوح تقدير از زحمات سيد محسن اسدي، شهردار منطقه 16، منصور کتانباف، شهردار منطقه 20 و همچنين محمد رفيعي، شهردار ناحيه 3 منطقه 8 تقدير به عمل آورده شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
۰
۰
بقیه هم توسط ستاد بحران بدلیل عدم کارائی کشته خواهند شد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها