کد خبر: ۲۸۹۴۱۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
در اولين بازتاب از اين نوع، دشمن صهيونيستي مجبور شد نيروهاي زميني و هوايي خود را در مرزهاي شمالي سرزمين‌هاي اشغالي به حالت آماده‌باش درآورد و هواپيماهاي شناسايي اين رژيم براي پيشگيري و مقابله با واکنش احتمالي مقاومت در آسمان مرزهاي جنوبي لبنان و همچنين جولان اشغالي سوريه به پرواز درآمدند.
به گزارش پایگاه 598، پس از تجاوز يکشنبه ‌گذشته رژيم صهيونيستي به قنيطره سوريه که به شهادت شماري از رزمندگان مقاومت انجاميد، پاسخ مقاومت به مهم‌ترين کانون تمرکز رسانه‌هاي بين‌المللي تبديل و سوالات بسياري درباره نحوه و زمان و نوع اين واکنش مطرح شد.

در اولين بازتاب از اين نوع، دشمن صهيونيستي مجبور شد نيروهاي زميني و هوايي خود را در مرزهاي شمالي سرزمين‌هاي اشغالي به حالت آماده‌باش درآورد و هواپيماهاي شناسايي اين رژيم براي پيشگيري و مقابله با واکنش احتمالي مقاومت در آسمان مرزهاي جنوبي لبنان و همچنين جولان اشغالي سوريه به پرواز درآمدند.

رسانه‌هاي صهيونيستي از «پايان روزهاي خوش» جبهه شمالي که چند سالي بود روي آرامش را به خود ديده بود، سخن گفتند و تاکيد کردند حزب‌الله اين عمليات ارتش اسرائيل را بي‌پاسخ نخواهد گذاشت، حتي اگر اين پاسخ در خاک سوريه داده شود، چراکه منطقه جولان سوريه شاهد رخدادي بود که پيش از آن مشابهش ديده نشده بود و حزب‌الله تلاش خواهد کرد در هر رويارويي آينده با اسرائيل خود را به «الجليل» برساند.

آنچه رسانه‌هاي صهيونيستي را به ارائه چنين تحليل‌هايي واداشت، اين است که آنها به‌خوبي مي‌دانند حزب‌الله همواره وعده انتقام را به اسرائيل داده است. به همين دليل رسانه‌هاي صهيونيستي به شکلي ويژه درپي يافتن پاسخ‌هايي براي نحوه و زمان و مکان اين جواب رفتند. برخي از جولان به‌عنوان محل اين پاسخ گفتند و برخي ديگر سراغ تغيير اصول و قواعد نبرد توسط اسرائيل؛ بويژه وقتي دست به حملاتي خارج ازمرزها[ي سرزمين‌هاي اشغالي] مي‌زند و اينکه توان ايستادگي و مقاومت در برابر اين تغيير اصول را دارد و اينکه يکي از مهم‌ترين بازتاب‌هاي اين تغيير اصول نبرد، انجام تغييرات اساسي در تحرکات و تدابير اسرائيلي اتخاذ شده در سراسر مرزها از جمله مرزهاي شمالي را مي‌طلبد، رفتند. اما اين بالطبع نمي‌تواند پايان و تمام تدابير اتخاذ شده توسط تل‌آويو باشد، همانگونه که برخي تحليلگران صهيونيست از اين موضوع سخن گفتند که «حزب‌الله واکنشي نشان نخواهد داد چون هرگونه واکنش نيازمند بررسي بازتاب‌هاي آن است که مهم‌ترين آن کشاندن منطقه به جنگي بزرگ و تمام‌عيار است.» اين نوع از تحليل برخي را به اين سمت سوق داد که حزب‌الله چه در آينده نزديک و چه در آينده دور براساس شرايط حاکم بر منطقه به اين تجاوز پاسخ نخواهد داد چون رهبران مقاومت براي اين پاسخ لازم است تمام ابعاد آن را به دقت تمام، بررسي و زمان و مکان مناسب براي آن را مشخص کنند تا اين پاسخ سريع، بي‌تاثير يا پايين‌تر از سطح تجاوز رژيم صهيونيستي نباشد.

در اين شرايط سخن از واکنشي به ميان مي‌آيد که تامل‌برانگيز و با تاخير است تا در زمان مناسب همچون صاعقه بر سر دشمن فرود ‌آيد و بي‌شک بهترين پاسخ همين پاسخ است.

کساني‌که تصور مي‌کنند اسرائيل با جنايت خود در قنيطره مقاومت و رهبران آن را در تنگنا قرار داده و مي‌تواند مقاومت را به واکنشي بي‌تاثير سوق دهد، سخت در اشتباه هستند. دشمن صهيونيستي با اين جنايات و دخالت مستقيمش در جنگ سوريه در کنار گروه‌هاي تروريستي فعال در اين کشور نشان داد خواهان ورود به اين جنگ است و براين باور است که مقاومت صبر پيشه نخواهد کرد و در پاسخ تعجيل خواهد کرد. به همين دليل همه بايد در اين خصوص صبر پيشه کنند، چون پاسخي که با تأني و تأمل همراه باشد، تاثيرگذارتر خواهد بود.

در اينجا لازم است به اين نکته اشاره شود که تأمل در واکنش و نوع آن موجب مي‌شود دشمن صهيونيستي چه داخل سرزمين‌هاي اشغالي و چه خارج آن در بيم و وحشت اين پاسخ باشد و اين موجب مي‌شود مقاومت با يک تير بيش از چند نشان را بزند. درباره حادثه قنيطره امين حطيط، کارشناس امور استراتژيک منطقه به شبکه المنار تاکيد کرد اسرائيل با اين حمله خواهان رساندن پيام‌هايي به بيش از يک طرف بود.

1- پيام به مقاومت، عدم توسعه جبهه درگيري تا شمال: اسرائيل با اين تجاوز خواست به مقاومت پيام دهد که اجازه نمي‌دهد جبهه مقاومت (به شمال فلسطين اشغالي هم) توسعه يابد و جبهه سوريه به جبهه لبنان مرتبط و عرصه آن دو به هم ملحق شود.

2- پيام به سوريه، حفظ کمربند امنيتي تروريست‌ها: اسرائيل به اين طريق مي‌خواهد به دمشق اين پيام را بدهد که خواهان ايجاد کمربند امنيتي در اين منطقه و حمايت از گروه‌هاي تروريستي مسلح در اين کمربند امنيتي است.

3- پيام به ايران، اجتناب از نزديکي به مرز فلسطين اشغالي: اسرائيل مي‌خواهد اين پيام را به تهران بدهد که «از نزديک شدن به مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي اجتناب کند». هرچند، پس از تهديد تهران مبني بر اينکه پاسخ ايران کوبنده و ويرانگر خواهد بود، تل‌آويو از اين پيام خود صرفنظر کرد، چون بعد شاهد بوديم که «اسرائيل» تصريح کرد از حضور سردار ايراني در جمع گروه مقاومت بي‌اطلاع بوده است.

4- پيام به آمريکا، مساله هسته‌اي و تحريم‌هاي ايران.

5- داخل «اسرائيل»، انتخابات: منافع شخصي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ايجاب مي‌کند با اين اقدام به جبهه داخلي اين رژيم بگويد من حامي شما و اسرائيل هستم. حطيط تاکيد مي‌کند پاسخ مقاومت دردناک و سنگين خواهد بود و اين خواسته مورد انتظار است، نه پاسخي سريع و آني و بر اين اساس کادرهاي رهبري حزب‌الله بايد در اين امر تامل و دقت کنند. همانگونه که انتظار مي‌رود پاسخ، بايد واکنشي منفي در ابتدا و سپس سياستي استراتژيک باشد و براين اساس درست به نظر نمي‌رسد اين واکنش را به زمان و مکان خاصي محدود کرد.

ذوالفقار ضاهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها