کد خبر: ۲۸۹۶۵۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
جام نيوز/ پيشکسوت فوتبال خطاب به سرمربي پرتغالي گفت: «ده‌ها ميليارد تومان هزينه روي دست ما گذاشتي ديگر به اسطوره‌هاي ما توهين نکن. فيلم 90 را ببين که حاج رضايي و ذوالفقارنسب چطور قلعه‌نويي را محاکمه کردند. با دايي هم همين کار را کردند.»
اختلاف کارلوس کي‌روش با مربيان ايراني از جمله امير قلعه‌نويي وارد فاز جديدي شده است. سرمربي تيم‌ملي که شمشير را از رو براي منتقدانش بسته در آخرين اظهاراتش بي‌محابا به مربيان وطني حمله کرده است.
امير عابديني يکي از منتقدان و افراد منطقي فوتبال ايران در واکنش به صحبت‌هاي کي‌روش او را به سکوت دعوت کرد و گفت: «دهانت را ببند...»
صحبت‌هاي عابديني عليه کي‌روش در نوع خود خواندني است.
* نظرتان راجع به صادر نشدن راي AFC به سود ايران چيست؟
- ما نبايد مي گذاشتيم کار به اينجا کشيده شود. فوتبال ايران در پرونده شکايت از عراق ضرر نکرد، ما در زمين بازي ضرر کرديم. جايي که کي روش با اشتباهاتش باعث باخت ايران مقابل عراق شد. ما فقط روي ضربات ايستگاهي گل مي زديم، يعني دست و بال بازيکنان را بسته بوديم. چرا؟ چون کي روش هيچ روش تاکتيکي براي گل زدن به ما ياد نداد. شما مي دانيد چرا يک جوان 20 ساله به نام آزمون در دقيقه 70 بازي کم مي آورد؟ دليلش اين است که در حوزه فني، تخصصي و اجرايي بيش از توان از بازيکنان کار کشيده شده است. کي روش توقع داشت آزمون براي دفاع کردن تا پشت 18 قدم ايران بيايد، معلوم است که از گردونه خارج مي شود. سيستم کي‌روش باعث شد آزمون داغون شود و اين پسر بريد در اين سيستم.
* کي‌روش در اظهارنظرهايش دلايل باخت را مربيان ايراني عنوان داشته است؟
- وقتي بعد از جام‌جهاني بعضي از بازيکنان عَلَم کي‌روش را به‌دست گرفتند بايد هم چنين واکنش‌هايي را ببينيم. وقتي به آرژانتين باختيم و به خيابان‌ها ريختيم و بابت باخت جشن گرفتيم و آن زمان کسي بازي برابر بوسني را نديد نتيجه‌اش اين مي‌شود که با همان روش مقابل عراق، امارات و بحرين به ميدان برويم و خون به دل مردم کنيم. ما برابر عراق و در طول اين مدت از بضاعت فوتبال‌مان دفاع نکرديم. آقاي کي روش! شما دژاگه را از زمين بيرون مي کشي و قوچان نژاد را به جايش وارد زمين مي کني؟ آيا مثلث جهانبخش، دژاگه و قوچان نژاد چاره ساز نمي توانست باشد؟ مگر ما نياز به گل نداشتيم؟ اگر مي گوييد نمي شد ريسک کرد، پس چرا حقيقي را در دقايق پاياني به خط حمله برديم؟ ما کي روش را آورده ايم که 10 نفره به عراق نبازيم. آن هم عراقي که نيمي از کشورش در تصرف دشمن است. من دوست دارم کارشناسان نيم ساعت اول بازي که 11 نفره بوديم را يکبار ديگر مشاهده کنند. عراق در زمين خودش دفاع مي کرد و مي گفت بياييد به ما گل بزنيد اما ما چه کرديم؟ در دفاع ايستاديم و منتظر ضد حمله بوديم. چون جرات گل زدن نداشتيم. کي روش روح جنگندگي را از بازيکنان تيم ملي گرفت، براي اينکه تيمش با سيستم پرتغالي بازي کند. همين شد که فقط در ضربات ايستگاهي موفق بوديم. مي‌دانيد موضوع اينجاست که کي‌روش به اين باور رسيده بود که با خوش‌شانسي مي‌تواند ببرد.
* کلا کي‌روش را از لحاظ رفتاري چطور مي‌بينيد؟
- فکر کرده ديگر رودستش نيامده، وقتي به مربي کره مشت حواله مي‌دهد کاري کرده که نمي‌توانيم از حقوق خودمان درست دفاع کنيم. فکر کرد چون مقابل مربي کره جواب گرفت الان هم مي‌تواند با داور استراليايي چنين کند. درست است آن رفتارها به دل مردم نشست اما همين طرز برخورد به ما ضربه زد.
* خيلي‌ها از شيوه بازي تيم‌ملي رضايت دارند...
- من از کارشناسان و نخبگان درخواست مي‌کنم يک‌بار ديگر نيمه‌ اول برابر عراق را ببينند. عراق از ترس و وحشت در زمين خودش خيمه زده بود و زمان حمله هم با ترس و لرز جلو مي‌آمدند. در وسط زمين يک منطقه بي‌طرف داشتيم. اگر کي‌روش روحيه و شجاعت را براي حمله کردن تزريق مي‌کرد راحت عراق را برده بوديم. اينکه نمي‌شود هر وقت مي‌بازيم سه گل بخوريم. بوسني و حالا هم عراق.
* کي‌روش عامل شکست برابر عراق را به نوعي قلعه‌نويي و درخشان معرفي کرده است؟
- اتفاقا به کي‌روش مي‌گويم رعايت کند. آقاي کي‌روش در جلسات خصوصي هر چه دلت خواست گفتي. وزير را زير سوال بردي، ليگ را تعطيل کردي و به همه پريدي و زير سوال بردي و ما فقط صبوري کرديم. ده‌ها ميليارد تومان هزينه روي دست ما گذاشتي ديگر دهانت را ببند و به اسطوره‌هاي ما توهين نکن. بايد همين الان از مردم ايران رسما عذرخواهي کني. آقاي کي‌روش فيلم 90 را ببين که حاج رضايي و ذوالفقارنسب چطور قلعه‌نويي را محاکمه کردند. با دايي هم همين کار را کردند. اگر قرار است بروي به گردن ديگران نينداز. البته من اعتقادم اين است که ما خودمان مقصر هستيم. يادمان نرفته عادل فردوسي پور وقتي مهدي مهدوي کيا بهترين پيستون راست تاريخ ايران مقابل کره جنوبي پنالتي خراب کرد و باختيم، امير قلعه نويي را محاکمه کرد. ما خودمان باعث شده ايم کي روش هرکاري دلش مي خواهد انجام دهد. او بايد به اين سوالات پاسخ بدهد؛ تو هر کاري خواستي کردي اما نتيجه چه شد؟ چرا در سيستم دفاعي که تو به فوتبالمان دادي، موفق نبوديم؟ مگر ما در 3 بازي جام جهاني 4 گل نخورديم؟ چرا شما بايد تعيين کني چه کسي در هتل باشد و چه کسي نباشد؟ چه مي شود که امارات که به مراتب بهتر از عراق است را مي بريم اما مقابل عراق جنگ زده 3 گل مي خوريم؟ ما در اين مدت چه برنامه ريزي داشتيم؟ تو تيمت را ترسو به زمين فرستاده اي چرا تقصير را به گردن قلعه نويي و درخشان مي اندازي؟
* قلعه‌نويي گفته تيم‌ملي پلن B نداشته و گويا همين موضوع عصبانيت کي‌روش را سبب شده است؟
- اگر قلعه‌‌نويي گفته درست گفته؛ من هم مي‌گويم پلن B نداشتيم. وقتي نمي‌دانيم کجا حمله کنيم و کجا دفاع اين مي‌شود. ما بايد عراق را متلاشي مي‌کرديم عراق مثل امارات نبود اما ما به همان شيوه‌اي که مقابل امارات دل به ضدحملات بسته بوديم با عراق بازي کرديم. ما مقابل عراق بازي تدارکاتي داشتيم و آنها به مراتب ضعيف‌تر از امارات بودند. اما واقعا مي‌خواهم بپرسم اگر مقابل عراق روي ضربات ايستگاهي گل نمي‌زديم چه مي‌شد واقعا.
* به نظرتان آخر اين دعوا به کجا ختم مي شود؟
- امير قلعه نويي و حميد درخشان را همه مي شناسند و استقلالي ها و پرسپوليسي ها آنها را دوست دارند. آنها در دوره هاي خاص کاپيتان تيم ملي ايران بودند، بازيکنان بنامي بودند، مربيان پرافتخاري هستند. آنها محبوبند ولي توچه؟ اگر بين مردم ايران محبوب شدي از صدقه سري آنها است. بازيکناني که تو از حضورشان در ترکيب دم مي زني را همين مربيان ايراني تربيت کرده اند! تو سازمان دهي ليگ را به هم زدي، در اوج تحريم ها و وقتي که هيچ کس در ايران پول نداشت و پول ايران از فيفا نيز تحريم شده بود، تو پولت را گرفتي. پاداش خواستي، اهدا کردند، اردو خواستي اجرا شد. چه بهانه اي مي توانستي بگيري؟ کي روش در استراليا به آقاي مقدس سرپرست تيم اعزامي گفته اگر فردي که مي خواهم به اردوي تيم راه پيدا نکند، بليتم را اوکي مي کنم و مي روم. چرا کفاشيان همانجا برخورد نکرد و جلويش درنيامد؟ چون جلوي کره جنوبي رفتاري مثل ايراني ها داشت، فکر کردند همه چيز درست مي شود. همين آقا اگر يک دلار از پولش کسر مي شد، حيثيت ما را در مجامع بين المللي مي برد. او قراردادهاي سنگيني بسته که در تاريخ فوتبال ايران هيچ احد الناسي اين مبالغ را نگرفته است.
* درباره خريد امتياز پرسپوليس توسط پيشکسوتان اين باشگاه توضيح مي دهيد؟
- قرار است ظرف يکي، دو روز آينده جلساتي را برگزار کنيم و تصميم نهايي اتخاذ شود.
* حرف آخر؟
- آقاي کي روش تو که از نظر فني به ما بدهکار شدي، از نظر اخلاقي خودت را بدهکار نکن.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها