کد خبر: ۲۸۹۶۸۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
با وجود شکايت مردم از دريافت پيامکهاي تبليغاتي، معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از دريافت تنها ۱۵۰ شکايت از اين پيامکها در ماه خبر داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، روزانه بالغ بر ۲۰ ميليون SMS تبليغاتي به مشترکان تلفن همراه ارسال مي شود که اغلب آنها نيز مورد نياز مخاطبان نيست و کاربران موبايل در اغلب مواقع از دريافت اين پيامکها شکايت دارند.

براساس آمارهايي که از سوي مرکز توسعه فناوري اطلاعات منتشر شده مشترکان موبايل در بازه زماني شش ماهه دوم سال ۹۲ بالغ بر ۱۴ هزار مورد شکايت از پيامکهاي انبوه و تبليغاتي به اين مرکز ارائه کرده اند؛ در همين حال وزارت ارتباطات نيز آمار شکايت به سامانه ۱۹۵ را روزانه حدود ۴۰۰ مورد اعلام مي کند که تنها بخش ناچيزي از آن مربوط به پيامکهاي انبوه و تبليغاتي است.

برغم اين آمار، معضل پيامکهاي تبليغاتي و مزاحمتهايي که از طرف اين پيامکها براي بيش از ۷۰ ميليون مشترک موبايل ايجاد مي شود بر کسي پوشيده نيست به نحوي که شورايعالي فضاي مجازي موضوع دو جلسه آخر خود را به ساماندهي اين معضل اجتماعي در فضاي مجازي اختصاص داده است.

تشکيل کارگروه پايش محتواي پيامک انبوه

اواخر هفته گذشته سياست هاي ساماندهي خدمات پيامکي ارزش افزوده و انبوه در شبکه هاي ارتباطي در جلسه شوراي عالي مجازي بررسي و بخش هايي از آن تصويب شد و براين اساس مصوب شد که هر گونه محتوا در خدمات پيامکي انبوه و ارزش افزوده پيامکي بايد با رعايت قوانين و مقررات کشور و عدم مغايرت با ارزش هاي ايراني – اسلامي باشد.

همچنين مقرر شد به منظور پايش محتوا ، کارگروهي با مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و عضويت نمايندگان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، کشور، دادگستري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و سازمان تبليغات اسلامي، نيروي انتظامي، نماينده دادستاني و مرکز ملي فضاي مجازي، تشکيل شده و گزارش عملکرد آن هر ۶ ماه به دبيرخانه شورراي عالي فضاي مجازي ارائه شود.

اين درحالي است که براساس اعلام مرکز فناوري اطلاعات وزارت ارشاد بيشترين شکايتي که از پيامکهاي تبليغاتي به اين مرکز مي شود مربوط به پيامکهاي جعلي مسابقه اي و تبليغات محصولات بهداشتي بوده است؛ اين پيامکها به صورت دروغي به فرد مي گويد شما برنده مسابقه شده ايد و فرد را به فرستادن پول، شارژ تلفن همراه و حتي شماره حساب بانکي ترغيب مي کند، اما در نهايت فرد متوجه مي شود که نه مسابقه اي در جريان بوده و نه در مسابقه برنده شده است؛ در مورد دريافت پيامکهاي تبليغاتي محصولات بهداشتي نيز بايد گفت که اغلب اين محصولات بدون تاييديه وزارت بهداشت هستند؛ در همين حال ترويج عقايد و اديان دروغين و پيامکهاي نادرست بانکي و پيامکهاي طالع بيني، تشويق به خروج سرمايه ها و پيامکهاي تبليغاتي در زمينه وام، نيز در رديف شکايت مشترکان موبايل از پيامکهاي انبوه قرار دارند.

لغو پيامکهاي تبليغاتي بدون اختلال است

غلامرضا داداش زاده معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مورد موضوع پيامکهاي تبليغاتي و نحوه لغو دريافت اين پيامکها در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سامانه هاي ارسال پيامک انبوه که از سوي اپراتورهاي موبايل راه اندازي شده اند حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت به تقاضاي مشترکان براي لغو و يا فعالسازي سرويس پيامکهاي تبليغاتي پاسخ مي دهند و دراين باره رگولاتوري در مقاطع مختلف اين سيستم ها را بررسي کرده و نتيجه آن نيز نشان مي دهد که اپراتورها در اين بخش وظايف خود را به خوبي انجام مي دهند.

وي با بيان اينکه هم اکنون سامانه هاي مستقر در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي وضعيت مشترکان موبايل را در خصوص پيامکهاي تبليغاتي مانيتور مي کند اظهار داشت: با مراجعه به سامانه ۱۹۵ نيز گزارش عمده اي درباره نارضايتي مشترکان از نحوه لغو پيامکهاي تبليغاتي اعلام نشده است.

دکتر داداش زاده با اشاره به اينکه پيامکهاي انبوه در دسته هاي مختلف طبقه بندي مي شوند و نبايد تمامي آنها پيامکهاي تبليغاتي ناخواسته اطلاق شود خاطرنشان کرد: در اغلب موارد افراد پس از مراجعه به مراکز عمومي، رفاهي و خريد، تلفن همراه خود را در اختيار سرويس دهندگان اين مجموعه ها قرار مي دهند و اين مراکز، شماره افراد را در پايگاه داده خود ثبت کرده و اقدام به ارسال پيامکهاي تبليغاتي مي کند. در اين موارد مشترکان موبايل بايد با مراجعه به مرکز مربوطه نسبت به قطع اين سرويس اقدام کنند و به اين موضوع توجه داشته باشند که شماره خود را در اختيار اين مراکز قرار ندهند. چرا که ارائه شماره به نوعي دادن مجوز به اين مراکز براي ارسال پيامکهاي تبليغاتي است و در اين مورد تقصيري متوجه اپراتورها نخواهد بود.

معاون رگولاتوري با اشاره به پيامکهاي انبوه که از سوي شرکتهاي طرف قرارداد اپراتورهاي موبايل ارسال مي شود به مهر گفت: در اين موارد، امکان لغو و يا فعالسازي سرويس با ارسال شماره ۱ و ۲ در سامانه پيامکي اپراتورها ممکن است و بررسي هاي صورت گرفته نيز نشان مي دهد که اين سرويس از سوي اپراتورها بدون اختلال در حال کار است.

حمايت اپراتورهاي موبايل از تبليغات مجموعه ها

دکتر داداش زاده با اشاره به مواردي که اپراتورهاي موبايل، خود اقدام به ارسال پيامکهاي تبليغاتي کرده و از مجموعه اي حمايت مي کنند افزود: در اين زمينه نيز مشترکان مي توانند تقاضاي لغو سرويس را از اپراتور مربوطه داشته باشند و اپراتورها موظف به لغو اين سرويس در صورت درخواست مشترک هستند و ملزم به اطلاع رساني در مورد نحوه لغو اين سرويس خواهند بود.

وي با بيان اينکه در برخي موارد پيامکهاي ارزش افزوده نيز به عنوان پيامکهاي تبليغاتي تلقي مي شود تصريح کرد: پيامکهاي ارزش افزوده با ارسال کد از سوي مشترک فعال مي شوند و هزينه دارند و با پيامکهاي تبليغاتي متفاوت هستند که اين پيامکها براي لغو شدن نيز به ارسال کد از سوي مشترک نياز دارند و در اين زمينه اپراتورهاي موبايل بايد مسئوليت رسيدگي و پاسخگويي به اين موارد را داشته باشند.

احراز هويت شرکتهايي که پيامک تبليغاتي ارسال مي کنند

اين مقام مسئول با تاکيد براينکه در اين مورد، مشاهده مي شود که در برخي موارد، پاسخ به تقاضاي لغو سرويس از سوي مشترک با تعلل همراه است خاطرنشان کرد: در اين زمينه به اپراتور ها اخطار داده ايم که اين موضوع را بررسي کنند. براين اساس اپراتورها ملزم به احراز هويت شرکتهايي که پيامک هاي ارزش افزوده از جمله پيامک مسابقات و سرگرمي و آموزش ارائه مي دهند شده اند.

وي گفت: در صورتيکه موارد زيادي از سوي مردم در مورد اين سرويس ها گزارش شود اپراتور ملزم به قطع سرويس اين شرکتها خواهد بود و بايد قراردادشان با اپراتور مورد تجديد نظر واقع شود.

دکتر داداش زاده با اشاره به سامانه ثبت شکايات ۱۹۵ گفت: براساس آخرين بررسي ها، ماهانه حدود حداکثر ۱۵۰ و حداقل ۶۵ شکايت در مورد پيامکهاي تبليغاتي به رگولاتوري اعلام مي شود که مورد بررسي قرار مي گيرد.

دريافت پيامک رايگان به ازاي پيامکهاي تبليغاتي

اين مقام مسئول در عين حال از اجراي طرح ارائه مشوق هاي ترغيبي براي دريافت پيامکهاي تبليغاتي توسط اپراتورهاي موبايل خبر داد و گفت: در اين طرح که پيشنهاد آن از سوي اپراتورها به رگولاتوري ارائه شده است اپراتورها مي توانند به ازاي پيامکهاي تبليغاتي که توسط مشترک دريافت مي شود گزينه هاي تشويقي همچون ارائه پيامکهاي رايگان پيشنهاد دهند.

راه حلهاي خلاصي از مزاحمتهاي پيامکي

به گزارش مهر، چنانچه شما مشترک اپراتور همراه اول باشيد مي توانيد با ارسال عدد ۱ به شماره پيامک ۸۹۹۹ پيامکهاي تبليغاتي را لغو کنيد و با ارسال عدد ۲ به همان شماره پيامک ۸۹۹۹ مي توانيد در صورت تمايل دريافت پيامک تبليعاتي را فعال کنيد. در اين رابطه مي توان از شماره گيري کد دستوري *۸۹۹۹# هم بهره گرفت.

در همين حال براي ثبت درخواست عدم دريافت پيامک‌هاي تبليغاتي، مشترکان همراه اول مي توانند با شماره تلفن ۹۹۹۰ نيز تماس گرفته و پس از برقراري ارتباط با اپراتور، درخواست خود را دراين باره ارائه دهند.

همچنين اگر شما مشترک ايرانسلي هستيد براي ثبت درخواست عدم دريافت پيامک‌هاي تبليغاتي مي توانيد عدد ۲ را به شماره ۵۰۰۵ ارسال کنيد و يا مي توانيد از طريق خط ايرانسل خود با شماره ۷۰۰ تماس گرفته و پس از برقراري ارتباط با اپراتور درخواست خود را براي لغو اين سرويس اعلام کنيد.

مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴ را براي مشترکان موبايل در نظر گرفته تا در صورتي که از دريافت پيامکها شکايت دارند و يا اينکه خواستار لغو اين سرويس هستند به اين سامانه پيامک بزنند. در اين روش در صورتيکه از دريافت يک پيامک خاص نيز شاکي هستيد مي توانيد متن پيامک و شماره ارسال کننده پيامک را به شماره سامانه شکايات مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت ارشاد ارسال کنيد.

سازمان تنطيم مقررات ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز سامانه رسيدگي به شکايت مربوط به پيامکهاي ناخواسته تبليغاتي خود را به صورت اينترنتي راه اندازي کرده و مشترکان مي توانند درخواست خود را در اين باره از طريق نشاني اينترنتي WWW.CRA.IR دنبال کنند و يا با سامانه تلفني ۱۹۵ تماس بگيرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها