کد خبر: ۲۹۰۱۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
ايران/ تبليغات پيامکي جايگاهي در پزشکي ندارند و از نظر قانوني نيز ممنوع هستند زيرا پزشکي کالا نيست که براي آن تبليغ شود. در حالت کلي عمل ايمپلنت مشتمل بر چهار هزينه است و هزينه آن به خاطر وسايل مورد استفاده، حق‌العمل جراحي و کار با پروتز و لابراتوار دندانسازي متغير است، به عبارتي دستمزد پزشک جراح و با سابقه، نوع وسايل مصرفي و لابراتور قيمت ايمپلنت را تعيين مي‌کند.

جنس کامپوزيتش آشغاله! ايمپلنتش به درد نمي‌خوره؟ از روش‌هاي قديمي خسته شده‌ايد؟ نسل قديم تکنولوژي را فراموش کنيد با ما با آخرين تکنولوژي روز همگام شويد. ما به شما ايمپلنت فوري مخصوص هنرمندان را پيشنهاد مي‌کنيم. ايمپلنت بدون جراحي و خونريزي، با کمترين صرف هزينه. تنها با 200هزار تومان صاحب دندان‌هاي زيبا خواهيد شد.


اينها بخشي از شگردها و حيله‌هاي تبليغاتي در دندانپزشکي هستند، تبليغاتي که تا پيش از اين کنار تبليغات کباب نيم متري در نشريات زرد چاپ مي‌شد درست زماني که معضلي به نام مزاحمت پيامک‌هاي تبليغاتي ميان کاربران تلفن‌هاي همراه رواج يافت، بازار تبليغات پزشکي هم حسابي داغ شد. تبليغاتي که از يک سو تأکيد بر بدون درد و بدون جراحي بودن ايمپلنت مي‌کند و از سوي ديگر ادعا مي‌کنند با مارک‌هاي مشهور خارجي و آخرين تکنولوژي روز عمل مي‌کنند.

دکتر اميررضا رکن عضو هيأت مديره انجمن ايمپلنتولوژي ايران و استاد گروه پريودنتولوژي دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه ايران مي‌گويد: مردم نبايد گول تبليغات ايمپلنت را بخورند. افراد غيرمتخصص در برخي رسانه‌ها با تبليغات غير‌واقعي اطلاعات نادرستي در مورد ايمپلنت دندان مي‌دهند.
خدمات دندانپزشکي با قيمت‌هايي که به طرز شگفت‌انگيزي پايين هستند، جنس و کيفيت مطلوب ندارند. قيمت درمان ايمپلنت در ايران چيزي در حدود يک ميليون تا يک ميليون و پانصد هزار تومان است، بنابراين اگر اين درمان با قيمتي ناچيز انجام شود، بدون شک مشکلي در کار است چه بسا که ممکن است بيمار بعد از عمل ايمپلنت با قيمتي که فاصله زيادي با قيمت کتابچه‌ها و پيامک‌هاي تبليغاتي دارد، روبه رو شود معضلي که دکتر رکن هم به تعداد زيادي از پرونده‌ها‌ي جرايم پزشکي اشاره مي‌کند. اين متخصص پريودنتولوژي، تبليغات پزشکي را بدترين عارضه در حوزه پزشکي مي‌داند و مي‌گويد: مردم بايد بدانند تبليغات پيامک‌ها يا نشريات و مجله‌هاي زيبايي که به جلو در خانه‌ها مي‌فرستند و با رقم خيلي پايين درمان‌هاي پزشکي را تبليغ مي‌کنند در عمل با قيمتي که در پيامک ارسال شده همخواني ندارد و بيمار مجبور مي‌شود، هزينه زيادي را بابت ايمپلنت دندان بپردازد.

تبليغات پيامکي جايگاهي در پزشکي ندارند و از نظر قانوني نيز ممنوع هستند زيرا پزشکي کالا نيست که براي آن تبليغ شود. در حالت کلي عمل ايمپلنت مشتمل بر چهار هزينه است و هزينه آن به خاطر وسايل مورد استفاده، حق‌العمل جراحي و کار با پروتز و لابراتوار دندانسازي متغير است، به عبارتي دستمزد پزشک جراح و با سابقه، نوع وسايل مصرفي و لابراتور قيمت ايمپلنت را تعيين مي‌کند. ايمپلنت‌هايي که يک ميليون و دويست هزار تومان هزينه دارند و در لابراتوار‌هاي «هاي تک» از روش‌هاي رايانه‌اي بهره گرفته‌اند قطعاً در مقايسه با ايمپلنت‌هاي دويست هزار توماني که با وسايل بي‌کيفيت و در لابراتوارهاي سنتي از روش‌هاي ساده بهره مي‌گيرند، از قيمت بالايي برخوردار هستند.


با اين تفاسير، شايد آنقدر پول نداشته باشيد که بتوانيد حتي يک واحد ايمپلنت مرغوب در دهان‌تان بکاريد، اما دانستن مزاياي آن، خالي از لطف نيست چرا که اگر روزگاري قيمت اين عمل کاهش يابد، ايمپلنت يکي از اولويت‌هاي شما براي حفظ بهداشت دهان و دندان‌هاي‌تان خواهد بود.

دکتر امير‌رضا رکن متخصص پريودنتولوژي، مي‌گويد: در حال حاضر در زمينه جراحي و پروتز ايمپلنت ايران همپا با کشورهاي در حال توسعه پيشرفت مي‌کند. به گفته اين استاد دانشگاه، ايمپلنت نوعي درمان براي جايگزيني دندان‌هاي از دست رفته است که به بازسازي دندان از دست رفته بر اثر پوسيدگي، بيماري لثه، تروما يا ضربه‌هاي ناشي از تصادف، ضايعات پاتولوژيک مانند کيست و تومور کمک مي‌کند.
او مي‌گويد: استفاده از اين روش درماني محدوديت سني ندارد و در هر سني که وضعيت سيستماتيک بيمار اجازه دهد و ممنوعيتي براي جراحي وجود نداشته باشد و از همه مهم‌تر استخوان‌هاي فک قطر و طول مناسبي داشته باشند، مي‌توان از ايمپلنت استفاده کرد، اما در حالت کلي اگر به هر علتي دندان‌ها از بين بروند، دخترها از سن 16تا 18 سالگي و پسرها از سن 18 تا 20 سالگي از درمان ايمپلنت مي‌توانند استفاده کنند.

ايمپلنت فقط درمان زيبايي نيست
موضوع درمان و زيبايي دندان‌ها و تزئين آنها به تمدن ماياها برمي‌گردد حتي در شهر سوخته سيستان نيز ريشه اين درمان‌ها را مي‌توان پيدا کرد. اين عضو هيأت مديره انجمن ايمپلنتولوژي به سه کاربرد جويدن، صحبت کردن و زيبايي دندان‌ها اشاره مي‌کند و مي‌گويد: ايمپلنت با بازسازي دندان‌ها به جويدن و بهتر صحبت کردن کمک کرده و زيبايي دندان‌ها را احيا مي‌کند، بنابراين ايمپلنت فقط درمان زيبايي نيست اما همان‌طور که هر روش درماني موارد تجويز و تجويز نکردن دارد ايمپلنت نيز از اين قاعده جدا نيست، به عنوان مثال کساني که روزي بيش از 20 نخ سيگار مي‌کشند، ايمپلنت در آنها ماندگاري زيادي ندارد. همچنين بيماران مبتلا به پوکي استخوان و ديابت مقاوم به درمان، کانديد خوبي براي اين روش درماني نيستند.


از منظر عضو هيأت مديره انجمن ايمپلنتولوژي ايران مهم‌ترين عارضه‌اي که مي‌توان به ايمپلنت نسبت داد اين است که ايمپلنت دندان طبيعي نيست و يک عضو مصنوعي است و هيچ وقت عملکرد دندان طبيعي را انجام نمي‌دهد بنابراين بايد سعي کنيم هر اندازه مي‌توانيم دندان‌هاي مان را حفظ کنيم. او مي‌گويد: ايمپلنت نيز مانند دندان طبيعي بشدت نياز به مراقبت دارد اگرچه پوسيدگي ايجاد نمي‌کند اما بيماري پيوره يا بيماري لثه در اطراف ايمپلنت بروز مي‌کند. يکي از عارضه‌هاي اصلي که مي‌توان به اين روش درماني نسبت داد در صورت ابتلا به عفونت لثه‌اي، درمان ايمپلنت‌ها بسيار سخت خواهد بود.

کار را به کاردان بسپاريد
هيچ فردي دوست ندارد مقدار زيادي پول بابت ايمپلنت‌هاي دنداني‌ بپردازد و چند ماه بعد لق شود. لق شدن ايمپلنت نشانه شکست درمان است. انتخاب متخصص مناسب براي درمان ايمپلنت بسيار مهم است و موفقيت و شکست درمان را تعيين مي‌کند. اين هم دليلي ديگر است که کار را بايد به کاردان سپرد. دکتر رکن با بيان اينکه ايمپلنت نقش پر رنگي در دندانپزشکي امروزي بازي مي‌کند، مي‌گويد: متأسفانه اين روش درماني هنوز در دوره‌هاي آموزش دکتري عمومي دندانپزشکي جايگاه اصلي خود را پيدا نکرده است، توصيه مي‌کنيم دندانپزشکان عمومي به درمان پيشرفته و پيچيده ايمپلنت وارد نشوند زيرا عوارض زيادي در پي دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها