کد خبر: ۲۹۰۷۱۶
زمان انتشار: ۲۳:۲۲     ۰۸ بهمن ۱۳۹۳
بنیاد «هریتیج» در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد رتبه ایران از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی در میان ۱۷۷ کشور جهان با ۲ پله صعود به ۱۷۱ رسیده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛  بنیاد «هریتیج» در جدیدترین گزارش خود با نام «شاخص آزادی اقتصادی ۲۰۱۵» به بررسی آزادی فعالیت‌های اقتصادی در ۱۷۷ کشور جهان پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ایران با افزایش ۱.۵ واحدی نسبت به سال گذشته امتیاز ۴۱.۸ را از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی را کسب کرده است. ایران سال گذشته امتیاز ۴۰.۳ را کسب کرده و در رتبه ۱۷۳ جهان قرار گرفته بود اما امسال با ۲ رتبه صعود در جایگاه ۱۷۱ قرار گفته است.

بر اساس این گزارش، این آمار نشان‌دهنده بهبود وضعیت آزادی اقتصادی در ایران است.

شاخص آزادی اقتصادی میزان آزادی فعالیت‌های اقتصادی بر اساس اصول اقتصاد بازار آزاد را نشان می‌دهد و به هر کشور در این شاخص امتیازی از صفر تا ۱۰۰ داده می‌شود، هر چه این امتیاز بیشتر باشد نشان‌دهنده آزادی بیشتر اقتصادی این کشور است.

این گزارش، در بازار آزاد به آزادی معامله در ایران امتیاز ۴۱.۴، به آزادی سرمایه‌گذاری امتیاز صفر و به آزادی مالی امتیاز ۱۰ داده است.

از لحاظ اجرای قانون، حقوق دارایی در ایران امتیاز ۱۰ و آزادی رشوه‌خواری امتیاز ۲۵ را به خود اختصاص داده است. که در زمینه آزادی رشوه‌خواری امتیاز ایران در سال گذشته برابر با ۲۳.۴ بوده است.

از نظر کارایی نظارت، آزادی تجارت در ایران امتیاز ۵۷، آزادی نیروی انسانی امتیاز ۵۱.۳ و آزادی پولی امتیاز ۴۸.۷ را از آن خود کرده‌اند.

از دیگر موارد ارزیابی شده برای شاخص آزادی اقتصادی، شاخص دولت کوچک است که معیارهای مخارج دولت و آزادی مالیاتی را در برمی‌گیرد که امتیاز این موارد برای ایران به ترتیب ۹۳ و ۸۱.۲ تخمین زده شده است.

بر اساس این گزارش، هنگ‌کنگ با امتیاز ۸۹.۶ در رتبه نخست جهان، سنگاپور با  امتیاز ۸۹.۴ و نیوزیلند با امتیاز ۸۲.۱ در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

استرالیا، سوئیس، کانادا، شیلی، استونی، ایرلند و موریتیس نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

آمریکا با امتیاز ۷۶.۲ رتبه ۱۲ را به خود اختصاص داده است. جایگاه این کشور نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

بر اساس این گزارش، رتبه انگلیس ۱۳، آلمان ۱۶، ژاپن ۲۰، اردن ۳۸، کره جنوبی ۲۹، فرانسه ۷۳، ترکیه ۷۰، عربستان ۷۷، هند ۱۲۸ و روسیه ۱۴۳ عنوان شده است.

کره شمالی نیز با امتیاز ۱.۳ و ۰.۳ واحد افزایش نسبت به سال گذشته در رتبه آخر این رده‌بندی قرار گرفته است. پس از آن کوبا و ونزوئلا قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها