کد خبر: ۲۹۱۰۰۶
زمان انتشار: ۲۲:۴۴     ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
بسیاری از صاحبخانه‌ها بدون توجه به ثبات نسبی قیمت مسکن، تورم سالانه و گاه ماهانه را (آن هم براساس استنباط شخصی و نه نرخ تورم رسمی) در تعیین نرخ کرایه‌خانه لحاظ می‌کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در پاییز 93 نسبت به تابستان امسال 4.5 درصد و نسبت به پاییز سال گذشته 14.8 درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که پاییز نه‌تنها فصل کاهش نقل مکان مستأجران با بازگشایی مدارس و سردی بازار رهن و اجاره مسکن تلقی می‌شود، بلکه قیمت‌ها در بازار خرید و فروش مسکن در این فصل تقریبا ثابت بوده است.

در سال گذشته در دفاتر مشاوران املاک شمال شهر تهران، اجاره‌بها براساس متراژ محاسبه می‌شد اما این روش امسال تا مناطق متوسط و پایین شهر نیز سرایت و رواج پیدا کرده است.

این در حالی است که چند سال پیش اجاره‌بها براساس قیمت ملک محاسبه می‌شد و براین اساس، قیمت رهن معادل یک‌چهارم قیمت ملک در مناطق شمال شهر، یک‌پنجم در مناطق متوسط و یک‌ششم در مناطق پایین شهر تعیین می‌شد.

به گفته کارشناسان، ناکافی بودن مبلغ وام مسکن، افزایش قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی نوساز با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی که موجب کاهش توان خرید مسکن و گرایش بیش‌تر به اجاره‌نشینی شده، خود از عوامل داغ شدن تنور اجاره‌بها است.

سخن آخر این‌که؛ هرچند بسیاری از صاحبخانه‌ها از آن‌جا که تنها منبع درآمدشان از محل اجاره دادن واحد مسکونی است، بدون توجه به ثبات نسبی قیمت مسکن، تورم سالانه و گاه ماهانه را (آن هم براساس استنباط شخصی و نه نرخ تورم رسمی) در تعیین نرخ کرایه‌خانه لحاظ می‌کنند اما در برخی موارد نیز اجاره‌بها بیش از آن که براساس منطق و محاسبه شده باشد، صرفا سودجویانه تعیین شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها