کد خبر: ۲۹۱۰۰۸
زمان انتشار: ۲۲:۴۴     ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
امنیت و پایداری شرایط سیاسی، استاندارد شدن رادارها و تجهیزات هوایی کشور، موقعیت جغرافیایی و دیپلماسی فعال خارجی در راستای گسترش تعامل با جهان، چهار عاملی است که در اقبال شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از حریم هوایی یک کشور موثر است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ پروازهای خارجی فرودگاه‌های کشور، در 9 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش قابل توجه 22 درصدی برخوردار شده که به نظر می‌رسد ناشی از بحران‌های سیاسی در عراق و اوکراین و به دنبال آن اقبال شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای عبور از حریم هوایی ایران باشد.

طبق قوانین بین‌المللی کشورها و شرکت‌هایی که قصد عبور از حریم هوایی کشور میزبان را دارند موظف به پرداخت عوارض پروازی هستند، عوارضی که به دلیل استفاده از توانایی‌های راداری و فضای امن پروازی در نظر گرفته می‌شود.

طبق اعلام مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور، حریم هوایی ایران روزانه ظرفیت پوشش ۷۵۰ پرواز عبوری را دارد که از این رقم تا ۴۸۰ پرواز عملی می‌شده اما با توجه به بحران‌های اخیر در دو کشور عراق و اوکراین که به سقوط یک هواپیمای مالزیایی نیز منجر شد درخواست‌ها برای عبور از حریم هوایی ایران رو به افزایش بود و تا ۴۰ درصد بالا رفت.

تعرفه پروازهای عبوری از کشور به نسبت تناژ هواپیما و طول مسیری که طی می‌کند متفاوت خواهد بود؛ نرخی که از ۵۰ دلار آغاز شده و تا ۲۰۰۰ دلار نیز ادامه پیدا می‌کند و در‌صورتی‌که افزایش درخواست‌ها برای عبور از ایران پایدار شود، درآمد سالانه کشور در این حوزه افزایش ۵۰ میلیون دلاری خواهد داشت.

امنیت و پایداری شرایط سیاسی، استاندارد شدن رادارها و تجهیزات هوایی کشور، موقعیت جغرافیایی و دیپلماسی فعال خارجی در راستای گسترش تعامل با جهان، چهار عاملی است که در اقبال شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از حریم هوایی یک کشور موثر است که با توجه به موقعیت مطلوب ایران در هر سه حوزه می‌توان امید بسیاری به گسترش این عبور و مرورها داشت.

کارشناسان صنعت هواپیمایی معتقدند با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران می‌توان از حریم هوایی این کشور به عنوان یکی از مسیرهای اصلی اتصال شرق به غرب بهره برد.

مسیر اتصال استرالیا و آسیای شرق به اروپای غربی اصلی‌ترین مسیری است که قابلیت عبور از ایران را دارد و با توجه به بسته شدن مسیر عبور از شمال اتصال از طریق ایران به ترکیه و سپس اروپا جایگزین مناسبی برای شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.

هر چند ارتقای سیستم‌های ناوبری ایران به وقت و هزینه بسیاری احتیاج دارد و به گفته ایلخانی برای این امر به بودجه‌ای ۲۵۰ میلیون دلار نیاز است اما با اتکا به ظرفیت‌های فعلی نیز می‌توان حداکثر استفاده را از شرایط پیش آمده برد و شرکتهای خارجی را در حریم هوایی ایران ماندگار کرد، فرآیندی که پیش از هر چیز برای کشور درآمدی چند ده میلیون دلاری به همراه خواهد داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها