کد خبر: ۲۹۱۳۸
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۱۳ آذر ۱۳۹۰

 گروه بین الملل 598 به نقل از رجا نيوز : ورود غرب به طراحی نظامی برای تغییر معادله سوریه در منطقه خاورمیانه، که این روزها با صحنه‌گردانی ترکیه و اتحادیه عرب برای ورود نظامی ناتو به مسئله سوریه و اجرای پروژه لیبی در این کشور دنبال می‌شود، موجب شده است تا روسیه که در ماجرای لیبی از غرب رودست خورده است، این‌بار و در ماجرای سوریه، تمام قوا به میدان بیاید و با ارسال یک ناوگان پیشرفته دریایی به مرزهای سوریه و تحویل موشک‌های پیشرفته‌ای که چند سالی بود به دلیل اصرار اسرائیل از تحویل آن به سوریه خودداری کرده بود، مانع از تکرار این سناریو برای یکی از اصلی‌ترین همپیمانانش در منطقه خاورمیانه شود.

به گزارش رجانیوز، تنها چند روز پس از انتشار خبر ارسال ناوگان روسی «آدمیرال کوزنتسوف» به بندر طرطوس در غرب سوریه، سایت اینترنتی شبکه راشاتودی، از تحویل یک محموله موشکی روسی به سوریه خبر داد.

يک مقام آگاه نظامي- ديپلماتيک روسيه با بیان این خبر اعلام کرد که اين کشور در چارچوب قرارداد سال 2007 با سوريه، سامانه‌هاي دفاع ساحلي «باستيون» همراه با موشک‌هاي بالستيک ضد کشتي‌هاي جنگي «ياخونت» را به دمشق تحويل داده است.

این مقام روسی روز پنجشنبه اعلام کرد که طرف روسی موشک‌های بالستیک ضد کشتی‌های جنگی «یاخونت» را در ترکیب سامانه‌های دفاعی ساحلی «باستیون»  به کشور سوریه تحویل داده است. وی به زمان دقیق تحویل این محموله تسلیحات نظامی و حجم این محموله اشاره‌ای نکرد.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه چند روز قبل با اشاره به مخالفت مقامات مسکو با تحریم فروش تسلیحات نظامی به سوریه، اعلام کرده بود: پیشنهاد تحریم تسلیحاتی دولت سوریه با توجه به اینکه گروه‌های مخالف در این کشور فعالانه از سلاح در مقابل نیروهای نظامی سوری استفاده می‌کنند، اقدامی غیرمنصفانه خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه یادآور شده بود: در جریان بحران لیبی ما شاهد بودیم که تحریم تسلیحاتی در لیبی تنها در مورد دولت این کشور اعمال شد و سلاح‌های مورد نیاز انقلابیون از سوی برخی کشورهای غربی تامین می شد. 

تحویل یا عدم تحویل موشک‌های بالستیک «یاخونت»؛ محور مذاکرات سالیان اخیر اسرائیل و روسیه

روسیه در حالی اقدام به تحویل موشک‌های بالستیک یاخونت در قالب سامانه دفاعی ساحلی «باستیون» به دمشق نموده است که تحویل یا عدم تحویل این سامانه دفاع موشکی به سوریه از سال 2007 به یکی از محورهای اصلی مذاکرات اسرائیل و روسیه تبدیل شده بود.

روزنامه اسرائیلی جروزالیم پست تابستان سال گذشته با انتشار خبری، مدعی شد "ایهود باراک" وزیر دفاع وقت اسرائیل در راستای گفتگو پیرامون فروش تجهیزات نظامی مدرن به سوریه به مسکو سفر خواهد کرد.

در این مقاله اشاره شده بود که توافقنامه تحویل موشک های بالدار مافوق صوت «پ -800»«یاخونت» به سوریه باعث نگرانی اسرائیل شده است . این موشک برای جنگ با کشتی تا فاصله 300 کیلومتری طراحی شده است. درضمن اسرائیلی ها نه فقط از تقویت ارتش سوریه، بلکه از این موضوع نگرانند که سوریه این تسلیحات مدرن را به "حزب الله " لبنان تحویل دهد.

گسیل ناو هواپیمابر روسی « آدمیرال کوزنتسوف » به سواحل سوریه و باز تولید شرایط جنگ سرد در مدیترانه

اما روسیه که تدارک غرب برای ورود نظامی به مسئله سوریه را تهدید جدی منافع ملی خود قلمداد کرده است در کنار استفاده از ابزار وتو در مجامع بین المللی، و تحویل سامانه موشکی پیشرفته یاخونت به دمشق، این روزها از اعزام نا هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف به مدیترانه و از طریق تنگه جبل الطارق خبر داده است که در ماه‌های آینده در بندر طرطوس سوریه، مقر نظامی اتحاد جماهیر شوروی در مدیترانه در زمان جنگ سرد مستقر خواهد شد.

در همین زمینه روزنامه ایزوستیا روسیه نوشت مقامات مسکو در نظر دارند کاروانی از ناوهای جنگی را در بهار سال 2012 در سواحل سوریه مستقر کنند.این روزنامه به نقل از سخنگوی نیروی دریایی روسیه نوشت: این ناوهای جنگی به رهبری ناوهواپیمابر کوزونتسف تا چهار ماه دیگر در بند طرطوس که مقر نظامی روسیه در آنجا مستقر است، پهلو می گیرند.

بر این اساس، ناو هواپیمابر و عظیم کوزونتسف که پیش از این در سالهای 1997 و 2007 در بندر طرطوس حضور داشته در ماه دسامبر آتی دریای بارنتس را ترک کرده و با دور زدن قاره اروپا از غرب از طریق تنگه جبل الطارق وارد دریای مدیترانه خواهد شد.

بنابراین گزارش، با توجه به بزرگ بودن ناوهواپیمابر کوزونتسف که دهها جنگنده روی آن قرار می گیرد، این ناو نمی تواند در بندر طرطوس پهلو بگیرد و در پهنه دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل سوریه مستقر خواهد شد.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف متشکل از 8 فروند جنگنده Su-33 و چندین جنگنده MiG-29K و دو فروند هلی‌کوپترKa-27 است.

ویکتور کراوچنکو، رئیس سابق نیروهای دریایی روسیه با اشاره به گسیل این ناوگان به سمت سواحل سوریه عنوان داشت: وجود نیروی نظامی غیر ناتو در منطقه مانع وقوع درگیری‌های مسلحانه می‌شود. این ژنرال کارکشته نیروی دریایی روسیه در ادامه تاکید می‌کند در دوره اتحاد جماهیر شوروی گروهی از کشتی‌های عملیاتی در دریای مدیترانه وابسته به نیروهای دریایی اتحاد جماهیر شوروی برای مقابله با ناوگان‌های دریایی کشورهای غربی به وجود آمد. در آن زمان پایگاه دریایی طرطوس واقع در سوریه برای تضمین این کشتی‌ها و محافظت از آنها به وجود آمد.

به نظر می‌رسد تحرکات اخیر روسیه با هدف ارسال پیام برای طرف غربی و بالا بردن هزینه هر گونه اقدام نظامی ناتو و کشورهای عربی علیه سوریه صورت گرفته و می‌تواند معادله سوریه را بسیار پیچیده‌تر از شرایط حاضر کند. این در حالی است که ایران نیز با سوریه پیمان اتحاد استراتژیک نظامی دارد که این به معنای ورود ایران در معرکه‌ای احتمالی علیه سوریه خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۰
۱
۱
این روسها خیلی بی شرفن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها