کد خبر: ۲۹۱۹۴
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۱۳ آذر ۱۳۹۰
"لمیاء عاصی" گفت: اعضای یک شبکه تلویزیونی انگلیسی برای تصویربرداری از اوضاع سوریه آمده بودند و گفتند وقتی ما وارد فرودگاه دمشق شدیم، انتظار داشتیم که توپخانه، کیسه‏های خاک و جنازه در خیابان ببینیم ولی دیدیم که از بسیاری کشورهای دیگر منطقه امن‏تر است.
به گزارش فارس به دمشق، یکی از تکنیک‌ها و ترفندهای رسانه ای الجزیره و العربیه و سایر شبکه های معاند علیه سوریه، نا امن جلوه شهرها و مناطق مختلف این کشور است.

مخالفان سوریه از این ترفند برای کم کردن حجم زائران سوریه و سایر گردشگران این کشور مطرح می کنند، مدام می شنویم که برخی کشورها از اعزام گردشگران و توریست ها به سوریه ممانعت می کنند در عین حالی که اوضاع سوریه اینگونه نیست. هرچند در برخی شهرها درگیری و فعالیت های خرابکارانه وجود دارد.

این امر بهانه‌ای شد تا به سراغ "لمیاء عاصی" وزیر گردشگری سوریه برویم. آنچه در پی می آید متن کامل این مصاحبه است.

فارس: وضعیت و جایگاه گردشگری در سوریه چگونه است؟
عاصی: صنعت گردشگری برای سوریه بسیار مهم است و ۱۲ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‏دهد ولی اگر فرصت‏های مستقیم و غیر مستقیم و سایر موارد را در نظر بگیریم این عدد تا ۱۷ درصد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. هرچند این رقم بسیار قابل توجه است ولی چنانچه توجه بیشتری به صنعت گردشگری در کشور شود، معتقدم می‏تواند تا ۳۰ درصد تولید ناخالص ملی سوریه را تامین کند؛ زیرا تاکنون به طور کامل از امکانات موجود بهره برداری نشده و می‏توان تعداد گردشگرانی را که از سوریه دیدن می‏کنند، افزایش داد و در این صورت، صنعت گردشگری بیش از پیش نقش آفرینی خواهد کرد.

اصلی ترین بازنده حوادث سوریه صنعت گردشگری است

فارس: حوادث اخیر که در سوریه رخ داد، چه تاثیری بر روند صنعت گردشگری گذاشت؟
عاصی: می‏توان گفت اصلی‌ترین بازنده حوادث اخیر گردشگری سوریه است؛ زیرا از همان روزهای اول و به دلیل برخی مواضع سیاسی و هشدار رسانه ها نسبت به سفر به سوریه و ممانعت از بیمه کردن گردشگرانی که قصد سفر به سوریه داشتند، تعداد گردشگران در کشور بسیار کاهش پیدا کرد؛ بویژه گردشگران اروپایی چرا که آنان درصد زیادی از گردشگران سوریه را تشکیل می‏دهند و از همین رو صنعت گردشگری بویژه بخش هتل‏ها زیان بسیاری دید.

می توان چین، ایران و روسیه را جایگزین بازار اروپا کرد

فارس: در مقابل، شما چه راهکارهایی اندیشیدید؟
عاصی: روشن است که زیان سوریه به دلیل اعتماد این کشور به بازار اروپایی بود و همانگونه که می دانید، بازار اروپا نسبت به تغییرات و تنش‏های سیاسی بسیار حساس است. از همین رو ما تلاش کردیم که بازارهای خود را تنوع ببخشیم؛ زیرا جهان بسیار بزرگ است و فقط اروپا نیست، یعنی می‏توان چین، ایران، روسیه، هند، مالزی و بسیاری از بازارهای دیگر را جایگزین اروپا کرد و با توجه به اینکه این بازارها حساسیت کمتری دارند، تابع متغیرات سیاسی نیستند و ضدیتی با سوریه ندارند، بنابراین می‏توانند جایگزین اروپا شوند.

به هیچ وجه تعداد گردشگران ایرانی کاهش نداشته است

فارس: همانگونه که مستحضر هستید، گردشگری دینی رتبه نخست را در تبادل گردشگر میان ایران و سوریه داراست. آیا حوادث اخیر تاثیری بر این مساله داشته و تعداد گردشگران ایرانی را کاهش داده است؟
عاصی: به هیچ وجه گردشگری دینی و تعداد گردشگران ایرانی در این میان کاهش نداشته و به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۰، تعداد ۵۱۵ هزار زائر ایرانی به سوریه آمدند و تا تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱، تعداد ۴۱۷ زائر ایرانی وارد سوریه شدند و برعکس ما انتظار داریم تعداد زوار ایرانی تا پایان سال بیش از سال گذشته شود.

ایران در مورد سوریه سیاه نمایی نکرد

فارس: نظر شما در رابطه با عدم تاثیر پذیری ایران از سیاه نمایی رسانه ها در مورد وضعیت امنیت در سوریه چیست؟
عاصی: اگر بازار اروپا را با بازار ایران مقایسه کنیم، می توان گفت که با تمام سیاه نمایی موجود، بازار اروپا می توانست تعداد زیادی گردشگر روانه سوریه کند ولی ممانعت از سفر به سوریه، ممانعت از بیمه کردن مسافران و ممانعت از ارسال مسافر توسط آژانس‏ها بدترین مساله در این میان بود.
این درحالی است که ایران هیچ ممانعتی از سفر زوار خود نکرد و اصلاً در مورد سوریه سیاه نمایی یا تبلیغ منفی نکرد و به همین دلیل تعداد گردشگران آن کاهش پیدا نکرد. این مساله، تفاوت میان گردشگری ایران با سایر کشورهاست.

فارس: راهکارهای افزایش همکاری مشترک میان ایران و سوریه در زمینه گردشگری بویژه افزایش دامنه گردشگری از زیارت اماکن مقدسی به بازدید از نقاط بیشتری در سوریه چیست؟
عاصی: سوریه سرشار از اماکن تاریخی، باستانی و طبیعی است که می تواند مقصد گردشگران و سبب لذت آنان از این سفر شود ولی متاسفانه در مورد زوار ایرانی تاکنون بر روی این مسائل کار نشده و آنان صرفا به زیارت اماکن مقدس رفته اند.
می‎توان بر روی این مساله بیشتر کار کرد و برنامه های جانبی و تکمیلی برای زائران ایرانی در نظر گرفت. ما برای گردشگری دینی احترام و اهمیت بسیاری قائل هستیم و سوریه اماکن اسلامی و مسیحی بسیاری را در خود جای داده است و همین امر سبب شده که این کشور تبدیل به قطب بزرگ گردشگری شود.

امیدوارم در آینده شاهد فضای مشترک گردشگری بین ایران، لبنان، سوریه و عراق باشیم

فارس: آیا برنامه ای جهت همکاری مشترک در زمینه گردشگری میان ایران، سوریه، لبنان و عراق وجود دارد؟
عاصی: به عقیده بنده فضای مشترک منطقه ای میان این کشورها می تواند گردشگران را تشویق کند که در سفر به منطقه، به چند کشور بروند و از همین رو ما با تعدادی از دفاتر گردشگری جلساتی برگزار کردیم و از آن‏ها خواستیم تا در این زمینه بازاریابی کنند و امیدواریم در آینده شاهد همکاری مشترک کشورهای مذکور در زمینه گردشگری باشیم.

فارس: چه انتظاری از ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس به منظور بهبود صنعت گردشگری دارید؟
عاصی: پیش از آغاز نا آرامی‏ها در سوریه، بنده رئیس شورای مشترک گردشگری ایران و سوریه بودم و در این زمینه تلاش زیادی کردیم. مسوولان ایرانی تمایل زیادی به همکاری مشترک میان ایران، سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه دارند و ما این آمادگی را داریم که پس از پایان بحران در سوریه، هرچه سریع‏تر برنامه‏های آینده خود را آغاز کنیم.

فارس: آیا شما در خارج از سوریه نیز دفاتری دارید؟
عاصی: وزارت گردشگری سوریه در خارج از کشور هیچ دفتری ندارد بلکه فقط در کشورهای مختلف دفاتری هستند که ما با آن‏ها هماهنگی (همکاری) می‏کنیم. باید بگویم که ما تا امروز بیش از ۱۰ درصد از امکانات گردشگری خود را استفاده نکرده ایم.

فارس: یعنی چه مانعی در این راه وجود دارد؟
عاصی: هیچ مانعی نیست، بلکه باید تلاش بیشتری بکنیم؛ زیرا امکانات بسیار زیاد است و به همین دلیل، این مساله نیازمند تلاش زیاد و همکاری و هماهنگی است.

هیئت هندی تعجب کرد که رسانه های غرب گروههای تروریستی را معارض می دانند

فارس: می دانیم که سیاه نمایی رسانه ای علیه سوریه اکنون در رسانه های مختلف رتبه نخست را دارد. نقش وزارت گردشگری جهت مبارزه با این اقدامات چیست؟
عاصی: بابت این سوال از شما تشکر می کنم. ما برای این مساله راهکار اندیشیدیم. ما با برخی کشورهای دوست رایزنی کردیم و پذیرای گروه‌هایی از این کشورها شدیم. این هیئتها شامل شخصیت‏های آکادمیک، رسانه‏ای و تاثیر گذار در جوامع خودشان بودند.
همچنین از تعدادی از دفاتر و آژانس‏های گردشگری خواستیم تا به سوریه بیایند و وضعیت کشور را از نزدیک ببینند. ما این گروهها را به استان‏های مختلف کشور بردیم. به عنوان مثال، چند هفته پیش یک هیئت ۲۸ نفره از هند آمد که شامل شخصیت‏های دانشگاهی، رسانه ای و کارکنان مراکز پژوهشی سیاسی هند بود که تحلیل‏های سیاسی به جامعه هند ارائه می‏دهد.
ما آن‏ها را به دمشق، حلب و لاذقیه بردیم. گروه هندی خواستار سفر به شهر حمص شد. ما برای حمص برنامه ریزی چندانی نکردم و فقط یک راهنما در اختیار آنان قرار دادیم تا اماکن مختلف را نشانشان دهد.
آن‏ها به بیمارستان‏های این شهر رفتند و از نزدیک با مجروحان صحبت کردند. وزارت گردشگری یا هیچ نهاد رسمی سوریه در این زمینه هیچ نقشی نداشت و آن‏ها حدود ۵ ساعت را در حمص گذراندند وشب بازگشتند.
این گروه در روزنامه‏های هندی در رابطه با سیاه نمایی رسانه‏ای علیه سوریه نوشتند. آن‏ها اظهار تعجب می‏کردند که گروه‏های تروریستی توسط رسانه های دشمن به عنوان معترض قلمداد می‏شوند.
آنان تمرکز زیادی بر روی شهدای ارتش کردند. گروه‏های دیگری نیز از روسیه، اسپانیا و ترکیه تاکنون به کشور آمده اند و اکنون ما در حال برنامه ریزی جهت جهت سفر گروه‏هایی از چین، مالزی، ایران، برزیل، آفریقای جنوبی هستیم تا با برنامه ریزی و فراهم کردن بستر لازم، به ترتیب این گروه‏ها از کشور دیدن کنند.

فارس: آیا برای ورود هیئت هایی از کشورهای همسایه یا عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس هم برنامه ای دارید؟
عاصی: از اردن برخی گروه‏ها بدون مقدمات رسمی آمده اند. از لبنان نیز کاروان مریم که متشکل از صدها بانوی لبنانی بود آمد تا واقعیت موجود در سوریه را ببیند. آن‏ها بطور غیر رسمی آمدند ولی توانستند با مفتی اعظم و رهبر مسیحیان دیدار کنند.

هر هفته گروهی از کویتی ها به سوریه می آیند / سیاه نمایی‌ها علیه سوریه را برملا می کنند

فارس: گروهی از گردشگری کویتی هستند که هر چهارشنبه از کویت می‏آیند و تا پایان هفته نیز در سوریه می مانند. این گروه‏ها که هدفشان کمک به سوریه است، پس از بازگشت به کویت وضعیت امنیت موجود در کشور را برای شهروندان خود تشریح می کنند. آیا شما اطلاعی در این زمینه دارید؟
عاضی: بله ما اطلع داریم ولی این گروه‏ها به طور کاملا خود جوش و داوطلبانه آمده اند و تاکنون هیچ کار رسمی برای آنان صورت نگرفته است.
این افراد با شخصیت‏های سوری زیادی دیدار کردند و توانستند حجم سیاه نمایی رسانه ای علیه سوریه را برملا کنند. در طول تاریخ بی سابقه است که چنین هجمه رسانه ای علیه یک کشور صورت گیرد. این افراد دیدند که اوضاع خیابان‏ها در سوریه کاملا آرام است و زندگی به طور طبیعی جریان دارد.
من با یک شبکه تلویزیونی انگلیسی که به مدت ۲۴ ساعت جهت به تصویر کشیدن اوضاع سوریه به این کشور آمده بود مصاحبه ای داشتم. آنان گفتند وقتی ما وارد فرودگاه دمشق شدیم، انتظار داشتیم که توپخانه، کیسه‏های خاک و جنازه در خیابان ببینیم و یا صدای شلیک بشنویم ولی دیدیم که این کشور از بسیاری کشورهای دیگر منطقه امن‏تر است.
البته ما منکر این نیستیم که در برخی مناطق سوریه اقدامات تروریستی و جنایتکارانه صورت می‏گیرد ولی این مساله جدا از فعالیت سیاسی و یا فعالیت‏های مسالمت آمیز شهروندان معترض است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها