کد خبر: ۲۹۲۹۶۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۰     ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
مرکز اسناد انقلاب اسلامي/ انقلاب اسلامي ايران، متولد لحظه هاي ناب اراده و عزم الهي مردم ايران است. بازخواني اين لحظه ها مي تواند، در تحليل چرايي و چگونگي انقلاب اسلامي بسيار موثر باشد. تلاش داريم به صورت منظم تا روز پيروزي انقلاب اسلامي روزشماري از رويدادهاي اين دهه مبارک در بهمن 1357 را منتشر کنيم .

16 بهمن 1357

٭ در چهارمين روز اقامت امام خميني در ايران، هزاران نفر از مردم تهران و شهرستان‌ها به محل اقامت ايشان هجوم آوردند. سرتاسر خيابان‌هاي ايران، ژاله، مجلس و سرچشمه از جمعتي که براي ديدار امام خميني آمده بود موج مي‌زد. تعداد زنان در اين روز چشم‌گيرتر از روزهاي قبل بود؛ اگرچه ساعت ديدار زنان از 2 تا 5 بعدازظهر اعلام شده بود، اما آنان قبل و بعد از اين ساعت نيز در پشت درهاي اقامتگاه اجتماع مي‌کردند. به علت همين تجمع گسترده، ساعت 6 اين روز يک بار ديگر درهاي مدرسه‌ي علوي به روي زنان باز شد و گروه‌هاي وسيعي به درون محوطه راه يافتند.(کيهان، 17 بهمن 1357، ص 2)

٭ جيمز بيل آيت‌الله خميني را مجاهدي دانشمند توصيف نمود که عالي‌ترين مدارج تحصيلي سنتي را طي کرده و از محبوبيت شگفت‌انگيزي در جامعه‌ي ايران و شيعيان نقاط ديگر جهان، برخوردار است. او بيان داشت:
«آيت‌الله خميني در جست‌وجوي هيچ مقام رسمي (دنيوي) براي خود نيست. او تنها تلاش و مجاهدت مي‌کند تا وطن خويش را نجات دهد و از انحطاط رهايي بخشد و مردمي باتقوا به‌وجود آورد و به همين دليل احساس من اين است که دولت آمريکا بايد با او همکاري نزديک داشته باشد تا نظراتش را که ده‌ها سال براي آنها مبارزه‌ي خستگي‌ناپذير کرده است، جامه‌ي عمل بپوشاند.»(اطلاعات، 16 بهمن 1357، ص 8)

٭ هنري کيسينجر، وزير امور خارجه‌ي پيشين آمريکا که از صهيونيست‌هاي مشهور است، اظهار کرد که از آن بيم دارد حوادث ايران به ساير کشورهاي دوست آمريکا سرايت کند و همه را غرق در انقلاب سازد. او گناه اين انقلاب‌ها را از ديدگاه خود متوجه هدف توخالي، دفاع از حقوق بشر، دانست که در آن زمان يکي از مباني سياست خارجي آمريکا بود. (اطلاعات، دوشنبه، 16 بهمن 1357، ص 8)

٭ از ساعت 10 صبح اين روز گروهي از خانواده‌هاي همافران، درجه‌داران، افزارمندان و افسران نيروي هوايي که دستگير و زنداني شده بودند، براي تحصن در کانون وکلاي دادگستري واقع در طبقه‌ي سوم کاخ دادگستري، اجتماع کرده و اعلام نمودند که تا آزادي بدون قيد و شرط کليه‌ي پرسنل دستگير شده به اين تحصن ادامه خواهند داد. اين عده همچنين از تمامي مردم و گروه‌هاي مختلف اجتماعي خواستند تا با آنان همبستگي نشان دهند. (کيهان، 17 بهمن 1357، ص 8)

٭ ستاد بزرگ‌ارتشتاران نيز در آن زمان اعلاميه‌اي صادر کرد و در آن کساني را که روحيه‌ي ارتش را تضعيف مي‌کردند، تهديد به تعقيب قانوني نمود. (همان)

٭ آيت‌الله طالقاني با صدور اطلاعيه‌اي از مقامات و فرماندهان پايگاه‌هاي هوايي کشور در همدان، دزفول، اصفهان و تهران خواستند تا در مورد ناپديد شدن همافران فوراً براي رفع پريشاني خانواده‌هايشان و نيز جلوگيري از عصبانيت عمومي، پاسخ مناسبي به مردم بدهند. (اطلاعات، 16 بهمن 1357، ص 1)

٭ حضرت آيت‌الله گلپايگاني نيز با ارسال نامه‌اي براي امام خميني ورود ايشان را به وطن تبريک گفتند.(همان)

٭ مراسم معرفي دولت موقت توسط گروه خبري راديو تلويزيون ملي ايران وابسته به هيأت مؤسس، فيلم‌برداري و از کانال 10 در منطقه‌اي محدود پخش شد. اين مراسم براي گروه عظيمي از زنان که در انتظار ديدار با امام بودند نيز توسط چندين دستگاه تلويزيون و نيز تعدادي بلندگو، پخش شد. (کيهان، 22 بهمن 1357، ص 8)

٭ با ورود نمايندگانِ حضرت آيت‌الله طالقاني به شهر گرگان، تحصن هفت روزه‌ي بيست هزار نفري مردم اين شهر در بيمارستان امام خميني که با وجود سرماي شديد آغاز شده بود، پايان يافت. (اطلاعات، 18 بهمن 1357، ص 7)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها