کد خبر: ۲۹۳۲۵۱
زمان انتشار: ۲۳:۴۵     ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
اختلاف بین وزارت نیرو و نفت برای تبدیل گاز به برق برای صادرات همچنان پا برجاست و تاکنون این دو وزارتخانه به نتیجه نرسیدند با این حال شرکت ملی گاز اعلام کرد گاز مفت در اختیار نیروگاه قرار نمی‌دهد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛ حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز در گفتگو تراز، در پاسخ به این سوال که وزارت نیرو برنامه‌هایی برای صادرات برق دارد و آیا تبدیل گاز به برق برای صادرات سود‌آور است اظهارداشت: گاز را ارزان و مفت در اختیار نیروگاه برای صادرات برق قرار نمی‌دهیم و قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها را دولت با توجه به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تعیین می‌کند و بعد پول گاز تحویلی را به خزانه واریز می‌کنند و نیروگاه مستقیم به ما پولی نمی‌دهند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه اگر قیمت گاز بین ۱۳ تا ۱۵ سنت محاسبه شود اقتصادی است، ادامه داد: البته به قیمت برقی که صادر می‌شود و می‌فروشند و قیمت گازی که از ما تحویل می گیرند، بستگی دارد.
عراقی اضافه کرد: اگر قیمت گازی که به برق برای صادرات تبدیل می‌شود، ارزش بیشتری نسبت به گازی که ما به صورت خام صادر ‌کنیم، باشد، اقتصادی و به صرفه خواهد بود و اگر این گونه نباشد و برق صادراتی، ارزان‌تر صادر شود، خب این کار ملانصرالدین است.
وی پاسخ این سوال که آیا تبدیل گاز به برق برای صادرات، اقتصادی است؟، گفت: اکنون صادرات برقی که از گاز تولید می‌شود، کم است و یا اینکه نداریم و نیروگاه‌ها معتقد‌اند برق صادراتی، برق تولیدشده در سدهای برق آبی و... است.
وی ادامه داد: هم اکنون بحث این موضوع بین وزارت نیرو و نفت مطرح است که تا کنون به نتیجه نرسیده و هیچ چیز قطعی نشده است.
عراقی در خصوص قیمت گاز تحویلی به واحد‌های پتروشیمی و تعیین قیمت خوراک این واحد‌ها گفت: اکنون برای خوراک ۱۳ سنت و برای سوخت ۱۳۲تومان می‌گیریم و هر قیمتی که دولت هر قمیتی را تصویب کند، آن را اجرا خواهیم کرد.
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت گاز در ۵ سال باید برابر با ۷۵درصد میانگین قیمت گاز صادراتی برسد، قیمت پس از اجرای کامل این قانون چه چقدر خواهد بود، اظهارکرد: تعیین قیمت گاز مصرفی مردم پیچیده و تعیین این رقم براساس فرمول خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها