کد خبر: ۲۹۴۳۷۴
زمان انتشار: ۰۹:۵۲     ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
وزیر اطلاعات در قم:
وزیر اطلاعات با بیان اینکه دولت به دنبال به حاشیه راندن هیچ گروه سیاسی مانند دولت‌هایی که اصول‌گرایان یا اصلاح‌طلبان را به حاشیه راندند نیست گفت: همه باید در چارچوب اسلام و انقلاب فعالیت کنند و کشور را به تعالی برسانند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی دوشنبه شب در جشن دهه انقلاب در مسجد امام زین‌العابدین(ع) اظهار کرد: اگر انسان از دشمن زبان دین را بشنود باید دریابد که دشمنان می‌خواهند سر آدمی را کلاه بگذارند.

وی افزود: امام خمینی(ره) کاری متفاوت انجام دادند؛ انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌هایی است که دنیا را به حیرت افکند و آنها که نظریه‌پرداز در امر انقلاب بودند به چالش کشیده شدند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه هیچ یک از نظریات سیاسی با انقلاب اسلامی همخوانی ندارند گفت: امروز نسل سوم و چهارم نظریه‌پردازان سیاسی و انقلابی هنوز نتوانسته‌اند الگویی را به وجود بیاورند که انقلاب اسلامی ایران با آن همخوانی داشته باشد زیرا انقلاب ملت ایران مطابق با معیارهای آنها نبوده است.

وی ادامه داد: امام راحل شاگرد مکتب اسلام و تشیع بود و به همین دلیل قیام ایشان هم اسلامی و برگرفته از آموزه‌های معنوی است.

علوی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در زمان یأس و ناامیدی دست به حرکت خود زد گفت: تحلیل سیاسی در آن زمان این بود که زمینه برای قیام و انقلاب فراهم نیست ولی ایشان نهضت اسلامی را در سال 42 و 56 و 57 آغاز کردند و شدت بخشیدند.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: امام راحل بر پایه آموزه‌های اسلامی حرکت کردند و از همان ابتدا بنا را بر این گذاشتند که تکلیف خود را انجام دهند.

وی با اشاره به احساس خطری که امام خمینی(ره) در آن زمان داشتند عنوان کرد: ایشان وقتی انجام وظیفه را در نظر داشتند دیگر به همراهی دیگران یا توان نظامی خود و دشمنان توجه نمی‌کردند بلکه فقط تکلیف را ملاک قرار می‌دادند.

علوی با بیان اینکه امام حسین (ع) در قیام خود تنها به تکلیف توجه داشتند هرچند خود می‌دانستند در کربلا به شهادت می‌رسند گفت: امام راحل نیز با تأسی به قیام عاشورا، همین رویه را در پیش گرفتند.

وزیر اطلاعات افزود: تکلیف‌مداری سبب می‌شود انسان به نتیجه نیاندیشد و امام خمینی(ره) نیز می‌فرمودند ما مأمور به انجام وظیفه هستیم نه حصول نتیجه.

وی با اشاره به شرایط دوران پس از رحلت آیت‌الله بروجردی خاطرنشان کرد: تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند شاه جرأت اجرای قوانین دیکته شده از جانب آمریکا را نداشت ولی پس از آن علی امینی را کنار زد و اسدالله علم را جایگزین او کرد و به گمان خود چون می‌پنداشت جبهه مذهبی در مقابلش قرار ندارد، راه اجرای اصلاحات آمریکایی را هموار می‌دید.

علوی با بیان اینکه سیاسیون، بازاری‌ها و روحانیون در آن زمان مخالف شاه و اقدامات او بودند تصریح کرد: هیچ یک از این سه گروه نیز زمینه را برای مقابله جدی با حکومت نداشتند زیرا روحانیون پس از آن همه مصائبی که از زمان مشروطه تا نهضت ملی شدن نفت بر مراجع تقلید و بزرگان حوزه روا داشته شده بود گمان می‌کردند سیاسیون از آنها به عنوان ابزاری برای پیشرفت خود استفاده می‌کنند و بازاری‌ها هم عرصه سیاست را رها کرده و به دنبال کارهای علمی و فرهنگی رفته بودند و در این بین فضای دانشگاه‌ها بیشتر در اختیار مارکسیست‌ها بود و مبارزه با امپریالیسم، بیشتر از طریق سوسیالیسم جریان داشت و دانشگاه‌ها هم آماده پاسخگویی به ندای یک مرجع تقلید نبودند.

وزیر اطلاعات با اشاره به درگیری سیاسیون با مبارزات پارلمانی در آن زمان گفت: امام راحل در این شرایط قیام کردند؛ ابتدا خلأ رهبری واحد را به وسیله تشکیل شورای رهبری 9 نفره پر کردند و در گام بعدی، با فریادهای خود، روحانیون و علما را به حرکتی فراگیر دعوت کردند و فرمودند ای علمای قم و ای علمای نجف به داد اسلام برسید و اگر کسی این کار را نکند گناهکار است.

وی ادامه داد: بازاری‌ها هم در آن شرایط افرادی را به میدان فرستادند که با هدایت‌های امام خمینی (ره) وحدت را دستورالعمل خود قرار دادند و به این ترتیب هیئت موتلفه اسلامی تشکیل شد و در مبارزات حضور یافت.

علوی با بیان اینکه امام (ره) از دانشجویان مسلمان خواستند انجمن‌های اسلامی را تشکیل دهند و از یأس بپرهیزند گفت: به این ترتیب بخش قابل توجهی از محیط‌های دانشگاهی در راستای نهضت اسلامی قرار گرفت.

وزیر اطلاعات ادامه داد: امام خمینی (ره) بارها فرمودند آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از شوروی بدتر ولی در حال حاضر به مشکل آمریکا مبتلا هستیم و به این ترتیب پشتوانه خارجی رژیم را شکستند و در داخل نیز خطاب به شاه می‌فرمودند کاری نکن که دستور بدهم تو را از مملکت بیرون کنند و اقدامی نکن که مردم از بیرون رفتن تو مانند بیرون رفتن پدرت خوشحال شوند و به این ترتیب صلابت شاه را با چالش روبه‌رو کرد؛ این شرایط ادامه داشت تا به قیام عظیم 15 خرداد انجامید.

وی خاطرنشان کرد: امام ایده انقلاب را از مکتب انقلاب و عاشورا گرفته بود؛ می‌دانست که افرادی در این مسیر شهید خواهند شد و آسیب می‌بینند زیرا عقیده داشتند یاری خداوند نقطه یأس فرا خواهد رسید و به همین دلیل به عده و قدرت دشمن توجه نداشتند بلکه فقط انجام وظیفه را ملاک قرار می‌دادند.

علوی با بیان اینکه پیروزی نهضت اسلامی در همین چارچوب شکل گرفت و در همین ساختار قابل استمرار خواهد بود گفت: رژیم شاه همه نیروهای مبارز به ویژه گروه‌های مسلح و همچنین نیروهای مذهبی را مورد حمله قرار داده بود به طوری که آمریکا گمان می‌کرد ایران به جزیره ثبات تبدیل شده و تا 25 سال هیچ خطر سیاسی رژیم شاه را تهدید نخواهد کرد ولی در همین زمان بود که امام راحل حرکت دوم خود را آغاز کردند.

وزیر اطلاعات با اشاره به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی تصریح کرد: اولیای الهی هیچگاه به دنبال ثروت‌اندوزی و اهداف مادی نبوده‌اند و امام هم همینگونه بود؛ زنده کردن احکام دینی و برچیدن فساد آرمان اساسی همه قیام‌های الهی از جمله انقلاب اسلامی بوده است.

وی حکومت اسلامی را وسیله اجرای احکام دینی دانست و افزود: امام خمینی(ره) تمایل به قدرت نداشت که بخواهد شاه را کنار بزند و خودش به جای او بنشیند بلکه برای حفظ کرامت امت اسلام حرکتی پر خطر را آغاز کردند؛ وقتی به ایشان گفته شد عده‌ای در کمین هستند تا شما را در سخنرانی فیضیه بکشند گفت مرا از مرگ نترسانید زیرا برای کشته شدن آماده‌ام ولی حرف زور را نمی‌پذیرم و به این ترتیب فرهنگ شهادت‌طلبی را در جامعه نهادینه کردند.

علوی به دیگر تفاوت انقلاب اسلامی با حرکت‌های مردمی در جهان اشاره کرد و گفت: رهبران انقلاب‌ها همواره به تشکیل بازوی نظامی هم اهتمام داشته‌اند تا ارتش موجود را تضعیف کنند و به این ترتیب بر نظام سیاسی غلبه یابند ولی امام راحل ارتش و نیروهای مسلح را فرزندان ملت می‌دانستند و به همین دلیل هیچگاه آنها را هدف قرار ندادند و هر وقت هم آنها را مخاطب قرار می‌دادند با لحنی که علما را صدا می‌زدند، توصیه‌های خود را به آنها ابراز می‌کردند و نگاهی خانوادگی به آنها داشتند.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: امام خمینی (ره) عقیده داشتند اگر مردم را بیدار و آگاه کنیم، جایی برای شاه و ساواک در کشور باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه بررسی تمام بیانیه‌های سال 56 و 57 نشان می‌دهد امام خمینی (ره) هیچگاه مردم را به مقابله با ارتش دعوت نکرده است گفت: ایشان همواره می‌فرمودند از فرزندان ارتشی خود می‌خواهم به پشتیبانی ملت، با رژیم شاه مقابله کنند و به مردم هم توصیه می‌کردند با ارتش مهربان باشید و به آنها به جای گلوله، گل بدهید؛ گروهی گمان می‌کردند مردم توان نداشتند با ارتشیان مقابله کنند که به آنها گل می‌دهند ولی امام(ره) در پی درخواست عده‌ای برای مبارزه مسلحانه با ارتش، عنوان کردند ارتش هم فرزند همین ملت است و نیروهای ارتش باید به صفوف مردم بپیوندند.

علوی با اشاره به سوار شدن امام راحل به بالگرد ارتش در زمان ورود به ایران خاطرنشان کرد: در محاسبات سیاسی هیچ انقلابی نمی‌توان دید که رهبری مردمی، سوار بالگرد دشمن شود و حتی در صحبت خود که فرمودند من دولت تعیین می‌کنم، خطاب به سران ارتش گفتند ما می‌خواهیم شما مستقل باشید و مستشاران آمریکایی به شما امر و نهی نکنند و شما خود آقای خود باشید.

وزیر اطلاعات افزود: همین رویه انقلابی امام بود که فردای همان روز ستاد کل ارتش طی اطلاعیه‌ای اعلام بی طرفی کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برای اجرای احکام دینی شکل گرفت و نظام جمهوری اسلامی را شکل داد گفت: با اجرای احکام دین می‌توان این نظام را تداوم داد؛ شایعه‌پراکنی، دروغ‌گویی و تهمت برای به زمین زدن رقیب سیاسی با ادعای حفظ اسلام و انقلاب با آرمان‌های امام و رهبر معظم انقلاب سازگار نیست؛ برخی حرکت‌هایی کردند که به خیال خود از انقلاب و ولایت دفاع می‌کنند ولی رهبر معظم انقلاب این حرکت‌ها را تقبیح کردند در حالیکه آنها گمان می‌کردند هنر کرده‌اند و کار قهرمانانه‌ای انجام داده‌اند.

علوی با تاکید بر اینکه برای حفظ انقلاب نمی‌توان حرمت‌ها را شکست تصریح کرد: بولتن‌هایی به دست ما می‌رسد که دروغ صد در صد هستند؛ می‌گویند جلسه‌ای با حضور دکتر روحانی و فلان شخص برگزار شده در حالیکه خودمان می‌دانیم چنین جلسه‌ای اصلا وجود نداشته است؛ نمی‌دانیم با این دروغ‌ها چگونه می‌خواهند اسلام، انقلاب و ولایت را حفظ کنند.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: یا می‌گویند فلان طلبه در فلان حوزه جا دارد و اساتید را هم گاهی به نوایی می‌رساند و نوه امام توصیه کرده او را به وزارت اطلاعات ببرید در حالیکه من عنوان کرده‌ام نه آن شخص را می‌شناسم نه آن حوزه را و نه چنین توصیه و دیداری صورت گرفته است.

وی بیان کرد: به عنوان عضو دولت تدبیر و امید می‌گویم برای ما در وزارت اطلاعات آنچه مهم است کار اطلاعاتی و خدمت به مردم در چارچوب شرع مقدس، اخلاق اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی است و در این چارچوب هم می‌توان بهترین کارهای اطلاعاتی را انجام داد؛ اینکه برخی گمان می‌کنند اخلاق و کار اطلاعاتی با یکدیگر سازگار نیستند اشتباه می‌کنند.

علوی با بیان اینکه برای ما مهم آن است که مردم احساس امنیت کنند گفت: مردم باید در فضای آرام، فعالیت علمی، هنری، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی داشته باشند و هر صنفی کار خود را بکند و کار مملکت پیش برود؛ وزارت اطلاعات رسالت خود را امروز، در خفه کردن صدای گلوله دشمن می‌بیند نه صدای گلوی مردم، سربازان گمنام امام زمان (عج) ضربه‌های فراوانی به دشمنان زده‌اند و نفس آنها را گرفته‌اند؛ دو گروه تروریستی که معلمان را در سیستان به شهادت رسانده بودند و بمب‌گذاری می‌کردند به همت سربازان گمنام امام زمان (عج) و با همکاری دیگر نیروهای نظامی و انتظامی ضربات محکمی خوردند و توان عملیاتی آنها پایین آمد.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: گرایش‌های سیاسی متفاوت می‌توان داشت و رقابت سیاسی سالم هم انجام داد ولی حفظ برادری و اتحاد ضروری است زیرا رمز پیروزی انقلاب وحدت بوده و بزرگ‌ترین هدف دولت هم این است که این وحدت تقویت شود و ادب اسلامی حاکم باشد و دیگر در حرم حضرت معصومه (س) و حرم امام (ره) کسی به نام انقلاب و اسلام مورد توهین قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه این دولت به دنبال به حاشیه راندن هیچ گروه سیاسی مانند دولت‌هایی که اصول‌گرایان یا اصلاح‌طلبان را به حاشیه راندند نیست گفت: همه باید در چارچوب اسلام و انقلاب فعالیت کنند و کشور را به تعالی برسانند.

علوی افزود: رئیس جمهور عنوان کرده است امروز یک پرچم در کشور آن هم توسط رهبر معظم انقلاب برافراشته شده که همه ما موظف هستیم زیر این علم حرکت کنیم.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه اگر بخواهیم در عرصه مذاکرات هسته‌ای با عزت و عظمت جمهوری اسلامی کار را به پایان برسانیم باید زیر پرچم اسلام و رهبری حرکت کنیم خاطرنشان کرد: دولت با آغوش باز از انتقاد منصفانه و مشفقانه استقبال می‌کند ولی در این بین نباید با انتقاد، شخصیت یکدیگر را خدشه‌دار کنیم بلکه عملکردها را مورد نقد منصفانه قرار دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها