کد خبر: ۲۹۵۶۳۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۵     ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
مواضع جديد دولت درباره مزد ۹۴ کارگران/
وزير کار با اشاره به نامه نگاري با رئيس جمهور درباره اشتغال، شرايط تعيين مزد سال آينده مشمولان قانون کار را اعلام کرد و گفت: به دستور رئيس جمهور، يارانه دهک‌هاي پايين جامعه حفظ مي‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، علي ربيعي با بيان اينکه صنعت امروز مشکلات فراواني دارد، گفت: کشور تحريم ها و جنگ را تجربه کرده و عرضه و تقاضاي نيروي کار دچار نوسانات فراواني است. در عين حال، ۲۰۶۳ تشکل کارگري و کارفرمايي در کشور فعال است.

وزير کار با تاکيد بر اينکه اصرار دارم قانون فعلي کار قابل دفاع است و تنها بايد در بخش اجرا مورد تقويت قرار بگيرد، اظهارداشت: دستکاري در شرايط فعلي بازار کار در قانون کار به صلاح نيست. در بخش مربوط به رشد اقتصادي پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري، کشور رشد اقتصادي ۳ درصدي را تجربه کند.

ربيعي با بيان اينکه آمارها اين ميزان رشد را تاييد مي کند، اما رکود انباشته ۵۶ درصدي نسبت به برنامه باعث مي شود که تاثير رشد ۳ درصدي به زودي قابل مشاهده نباشد افزود: صنعت در شرايط فعلي با ظرفيت هاي ۲۰ و ۳۰ درصد و در بهترين حالت با ۶۰ درصد ظرفيت فعال است.

تغيير قانون کار به صلاح نيست

وي با تاکيد بر اينکه بر اشتغال زايي نيازمند سرمايه گذاري هاي جديد هستيم خاطرنشان کرد: جهت دار کردن پرداخت تسهيلات بانکي، موضوعي است که در شوراي عالي کار بررسي شده و شوراي پول و اعتبار نيز در اينباره برنامه ريزي هايي را صورت داده است.

وزير کار با اعلام اينکه هم اکنون ۶۰ درصد از وام هاي پرداخت شده به صنعت براي سرمايه در گردش بوده است گفت: دولت در تلاش است ضمن حفظ ثبات در بازار ارز و پافشاري بر کاهش نرخ سود بانکي، قيمت تمام شده پول را براي بانک ها نيز کاهش دهد.

ربيعي از نامه نگاري با رئيس جمهور خبر داد و اظهارداشت: به رئيس جمهور نوشتم که براي حرکت گرفتن اشتغال نيازمند مداخله در بنگاه هاي کوچک هستيم. به عنوان نمونه هم اکنون در پتروشيمي بايد ۲ ميلياردتومان هزينه شود تا يک شغل ايجاد شود، بنابراين براي سرعت بخشيدن به جريان اشتغال زايي نيازمند رونق در بنگاه هاي کوچک هستيم.

به گفته وي، براي ايجاد کار بايد اشتغال بزرگ در بنگاه هاي کوچک را دنبال کنيم. وزارت کار در حال حاضر برنامه ريزي هايي را در راستاي اجراي طرح هايي اشتغال زايي در بنگاه هاي کوچک، متوسط، خُرد و خانگي دارد.

نامه نگاري با روحاني درباره اشتغال

وزير کار طرح بنگاه ها زودبازده در دولت سابق را فاقد کار کارشناسي دانست و با تاکيد بر اينکه اشتغال با پاشيدن پول ايجاد نمي شود تصريح کرد: به دنبال تکميل ظرفيت و ايجاد زنجيره واحدهاي کوچک هستيم. يک مطالعه نشان مي دهد که در صنعت کفش و لباس به آساني مي توان ۵۰۰ هزار شغل ايجاد کرد.

ربيعي با اشاره به اختصاص ۱۰۰۰ ميلياردتومان براي اشتغال زايي از محل هدفمندي يارانه، از اختصاص ۵۰۰۰ ميلياردتومان براي حمايت از توليد به وزارتخانه هاي جهاد و صنعت خبر داد و گفت: يکي از برنامه ها و اهداف من در وزارت کار، حفظ اشتغال موجود و امنيت شغلي بود.

وي با تاکيد بر اينکه از نابودي ۲۵۰ هزار شغل به صورت کلينيکي جلوگيري شد بيان داشت: همچنين با قراردادهاي سفيدامضا مقابله مي شود و تنبيهاني در اين زمينه در نظر گرفته شده است. از سويي گزارشاتي از ضايع شدن حقوق زنان در برخي بخش ها به ويژه خدماتي ها داريم که به دنبال جلوگيري از آن هستيم. رئيس جمهور در ارديبهشت ماه امسال دستوراتي را به من درباره برنامه ريزي براي حفظ امنيت شغلي داده است.

وزير کار درباره جديدترين اقدامات صورت گرفته براي تعيين حداقل دستمزد سال آينده مشمولان قانون کار اظهارداشت: بناي قانون در اين خصوص ۳ جانبه گرايي و تفاهم کارگر و کارفرما با همراهي دولت است.مزد تابع چند مسئله است که يکي از آنها شرايط نيروي کار و وضعيت زندگي کارگران است.

به گفته ربيعي، بايد بررسي شود که امروز يک زندگي با چقدر درآمد اداره مي شود؟ هم اکنون بيشتر کارگران و نيروي کار کشور در حاشيه شهرها و شهرهاي بزرگ ساکن هستند و سبد هزينه هاي خانوار در اين مناطق بالا است.

شروط تعيين دستمزد ۹۴ کارگران

وي ادامه داد: همانگونه که با موضوع تورم روبرو هستيم بايد به ادامه توليد نيز فکر کنيم. به بيان ديگر تعيين مزد کارگران بايد به صورتي باشد که توان توليد در بنگاه ها مختل نشود. البته هزينه مزد در صنايع مختلف يکسان نيست و بين ۱۱ تا ۱۵ درصد به صورت متوسط در نوسان است.

وزير کار خاطرنشان کرد: آنچه که دستمزد را مي سازد نرخ تورم است و شبد خانوار بر اساس نظام چانه زني پيگيري مي شود. بايد در زمان تعيين دستمزد تمامي معادلات ديده شود. اينکه تورم بالا بود و در سال هايي دستمزد کارگران از تورم عقب افتاد يک واقعيت است.

ربيعي اظهارداشت: نمي توان درباره دستمزد کارگران وارد يک بازي چرخ و فلکي شد ولي دستمزد بايد به ميزان تورم رشد کند و در واقع کاهش قدرت خريد نيروي کار جبران شود. ما به دنبال بهبود بخشيدن وضعيت کارگران، اشتغال مجدد و جلوگيري از اخراج نيروي کار هستيم و خلاصه اينکه چرخ صنعت هم بايد بچرخد و کرامت نيروي کار حفظ شود.

وي مجموع دريافتي امسال مشمولان قانون کار را به صورت متوسط يک ميليون تومان اعلام کرد و گفت: من مي دانم هزينه هاي بالاي زندگي خيلي سخت و زجرآور است اما حال و روز صنعت نيز خوش نيست. نبايد به ديدگاه غيرمتعهدانه در اينباره سخن بگوييم.

بسته امنيت غذايي و دستور يارانه اي روحاني

وزير کار درباره احتمال واگذاري بسته هاي حمايتي به کارگران نيز بيان داشت: اگر کارفرمايان بخواهند چنين اقداماتي را داشته باشند که هيچ ولي اگر دولت بخواهد انجام دهد بايد بنزين را گران کند تا بتواند منابع مالي آن را تامين کند.

به گفته ربيعي، با عضويت وزراي اقتصاد و صنعت در شوراي عالي کار به دنبال تعيين دستمزدي رضايت بخش هستيم. از سويي با مطرح کردن موضوع بيمه کارگران ساختماني در هيئت وزيران، پوشش هاي جديد بيمه اي نيز از سال آينده فعال خواهد شد.

وي به توزيع مرحله سوم بسته هاي امنيت غذايي اشاره کرد و گفت: مرحاه چهارم آن نيز در آستانه شب عيد توزيع مي شود. با مطالعه به دنبال اين هستيم که از دهک هاي پايين جامعه حمايت شود و بررسي ها نشان مي دهد که تنها يارانه براي اين بخش از جامعه کافي نيست.

وزير کار با تاکيد بر شناسايي گروه هايي که مي توانند مشمول دريافت بسته هاي امنيت غذايي باشند از دستور رئيس جمهور براي پرداخت و حفظ يارانه نقدي دهک هاي پايين جامعه خبر داد و گفت: به دنبال جلوگيري از آسيب خوردن گروه هاي ضعيف هستيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها