کد خبر: ۲۹۶۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۱۷ آذر ۱۳۹۰
جت الاسلام والمسلمین میرباقری، دهه اول محرم را دهه دمیده شدن نفس رحمانی به روح مومنان دانست/ جامعه بشری با ظهور امام زمان(عج) به حیات طیبه خواهد رسید و امام حسین(ع) در عاشورا جامعه جهانی را به سمت حقیقت ظهور سوق داد تا روزگاری پدید آید که همه مردم به هیچ قدرت و جذبه مادی کشش نداشته باشند.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از مرکز خبر حوزه؛ حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در شب شهادت امام سجاد(ع) در مدرسه مبارکه فیضیه قم، با اشاره به اهمیت مساله تحقق جامعه موعود انبیا(ع اظهارداشت: تحقق این جامعه، لوازمی می طلبد و قیام عاشورا به دنبال تحقق این جامعه از طریق تغییر آمال و آرزوهای مردم به سوی جامعه ظهور بود.

وی افزود: امام حسین(ع) به دنبال این هدف بودند تا جامعه بشری به حیات طیبه برسد، این حیات طیبه تنها در چهارچوب تبعیت از امام و پذیرش ولایت معصوم(ع) محقق خواهد شد؛ در قرآن در خصوص رسیدن بشر به حیات طیبه، بحث های فراوانی صورت گرفته است و خداوند در مصحف شریف، آن را نور قلب مومنان ذکر کرده که مایه زنده شدن آنهاست.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این مطلب که مومن، دارای نور حقیقی است و هر عملی که از سوی او صادر می شود، نور است، اظهارداشت: در قرآن تصریح شده است که مومنان با نور ایمان و ولایت همچون مردگانی بودند که حیات الهی یافته اند و به نور ایمان هدایت شده‌اند.

وی ادامه داد: افراد مقابل طبقه مومنان، کسانی هستند که به واسطه عدم پذیرش نور ولایت، در فضای ظلمانی به سر می برند و تحت حاکمیت اولیای ظلم و تاریکی قرار می‌گیرند؛ بدون شک، کسی که در معرض انوار و معارف الهی قرار نگرفته باشد مرده است و کسی که این نور را از محضر امام معصوم(ع) دریافت نکند در جمعیت مردگان قلمداد می شود.

سخنران این مراسم خاطرنشان کرد: در روایات متعدد، از امام معصوم(ع) به «عین الحیات» تعبیر می شود و در برخی اقوال، امام(ع) به آب تشبیه شده است که همه حیات بشر و کائنات بستگی به حضور امام دارد و اگر ایشان نباشند حیاتی وجود ندارد.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) فرموده اند که سعادت مند کسی است که حیات و مماتش در راستای آموزه‌های ما اهل‌بیت باشد و این شخص با مرگ همراه با ولایت ما تکامل خود را استمرار می بخشد و این استمرار با پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع) و اولیا الهی و ائمه اطهار پس از ایشان ادامه می یابد؛ در برخی اقوال امامت را «شجره طیبه» نامیده اند که از سوی خداوند در دنیا خلق شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پذیرش ولایت ائمه اطهار(ع) موجب می شود که انسان هیچ وقت دچار ضلالت نشود، عنوان کرد: یکی از تعابیر دیگر در خصوص مقام امامت، تعبیر روح است که ولایت ایشان روح الهی را در میان مردم می دمد و آنان را حیات نورانی می دهد و از ظلمت بیرون می کند؛ عبادت همه کائنات به تبعیت از امام به سوی خداوند فرستاده می شود و مومنی که امر امام را پذیرفت، تمام رفتار و سکناتش از سوی امام صادر می شود و رنگ و بوی کاملا ولایی به خود می گیرد؛ در زمان حضرت داوود(ع) تسبیح کوه ها در تسخیر ایشان بود و از طریق این پیامبر (ص) به جانب پررودگار می رسید.

وی گفت: اگر مردم با پذیرش ولایت به حیات طیبه برسند، سقف آرزوها تغییر می کند و دیگر به هیچ تکنولوژی و وعده های مادی دلخوش نخواهند شد؛ مخالفان ولایت هیچ گاه توان درک این حیات طیبه را به خصوص در مجالس عزاداری امام حسین(ع) نخواهند داشت؛ امام حسین(ع) در ده روز اول محرم نفس رحمانی را در مومنین می دمد و کسی که این نفس را دریافت کرد دنیا را به هیچ می انگارد زیرا به این درک می رسد که دنیا محل ولایت دشمنان اهل بیت(ع) و آخرت محل ولایت و حکمرانی ائمه اطهار(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با ذکر این مطلب که کسی که در محیط ولایت قرار گرفت در تمام امور، تسلیم امر امام(ع) می شود، اظهارداشت: کسی که مطیع باشد، همه فعالیت های مادی اش نیز، عبادت محسوب می شود زیرا همه افعالش در مسیر آخرت شکل می گیرد؛ اگر در جامعه ای، این روح جریان پیدا کند به آرامی به سوی جامعه زمینه ساز حرکت خواهد کرد.

وی گفت: جامعه بشری با ظهور امام زمان(عج) به حیات طیبه خواهد رسید و امام حسین(ع) در عاشورا جامعه جهانی را به سمت حقیقت ظهور سوق داد تا روزگاری پدید آید که همه مردم به هیچ قدرت و جذبه مادی کشش نداشته باشند و تنها خواسته آنان تسلیم در برابر ولایت الهی باشد؛ جامعه مومنان حقیقی و ولایی جامعه ای است که به وضع موجود مادی دنیا قانع نیست و به دنبال یک حقیقت محض که تجلی حقیقت ظهور است می رود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: باب شهادت از بزرگترین مراتب هستی است که با شهادت امام حسین(ع) به سوی بشر باز شد و به همین دلیل نیز لقب سیدالشهدا(ع) یافتند؛ ملت ایران نیز با انگیزه شهادت طلبی در مقابل تمدن مادی گرایی ایستادند و نشان دادند چگونه می توان در این قرن، آرزوهای خود را تغییر داد و طلب حیات طیبه کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها