کد خبر: ۲۹۷۶۸۷
زمان انتشار: ۱۹:۳۴     ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
گزارش رسانه های آمریکا از تمایل یهویان برای زندگی در ایران:
ان پی آر در مطلبی با تیتر ”ایران وطن ما است و ما اینجا می مانیم" از بی رغبتی یهودیان ایرانی به ترک وطن نوشت. در ابتدای این مطلب آمده است: ”ایران کشوری است که در تظاهرات های همیشگی اش، همواره شعار مرگ بر اسرائیل به گوش مب رسد. اما همین کشور وطن هزاران یهودی است که پس از اسرائیل و ترکیه، بزرگترین اجتماع یهودیان در خاورمیانه را تشکیل می دهد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اعتراف پایگاه خبری رادیو ملی امریکا (ان پی آر) درخصوص وطن دوستی یهودیان ایرانی موجی از واکنش ها را در بین مخاطبین مختلف خود در پی داشت. ان پی آر در مطلبی با تیتر ”ایران وطن ما است و ما اینجا می مانیم" از بی رغبتی یهودیان ایرانی به ترک وطن نوشت.

در ابتدای این مطلب آمده است: ”ایران کشوری است که در تظاهرات های همیشگی اش، همواره شعار مرگ بر اسرائیل به گوش مب رسد. اما همین کشور وطن هزاران یهودی است که پس از اسرائیل و ترکیه، بزرگترین اجتماع یهودیان در خاورمیانه را تشکیل می دهد. جمعیت یهودیان ایران اگرچه تا پیش از سرنگونی رژیم پهلوی حدودا 100،000 نفر بود و اکنون به حدود 9000 نفر رسیده است اما این تعداد اکثرا افرادی هستند که ایران را وطن خود می دانند نه هیچ جای دیگر!

حضور این تعداد یهودی در ایران نشان از مسئله ای پیچیده دارد که درک آن برای غیرایرانیان بسیار دشوار است: چطور ممکن است یهودیان در کشوری زندگی کنند که آرزوی نابودی اسرائیل را دارد؟"

گزارشگر ان پی آر سپس از مصاحبه ی خود با برخی ایرانیان یهودی می نویسد. اولین نفر آنها یک آشپز است که در رستوران پدر خود در تهران کار می کند: ”[گزارشگر]: از دیوید [یهودی ایرانی] پرسیدم زندگی در یک کشور اسلامی مانند ایران به عنوان یک یهودی چگونه است؟ جواب دیوید متحیر کننده بود: خوب و خوش!"

دیوید شومر سپس اضافه کرد: ”ما در ایران حقوق مساوی داریم" گزارشگر ان پی آر که با این جمله ی شوکه کننده از یک یهودی در ایران مواجه شده است در ادامه ی مطلب با سیاهنمایی غیرمستند خود اضافه می کند که ”البته ما می دانیم که اینگونه نیست و یهودیان زندگی خوبی در ایران ندارند و این جواب از طرف کسی بیان شده است که به زندگی در یک طبقه ی اجتماعی متوسط در جامعه ی ایران برای او خوشایند است!"

دیوید شومر ایرانی در ادامه به گزارشگر می گوید: ”من اینجا هم شغل دارم هم ماشین دارم... هرچیزی که بخواهم اینجا هست. چرا ناراضی باشم؟"

اما این جواب گزارشگر ان پی آر را قانع نکرد. او در ادامه ی مطلب خود می نویسد این پرسشی است که ذهن خیلی افراد مخصوصا امریکایی ها را به خود مشغل کرده است: ”چرا باید عده ی کثیری یهودی تمایل داشته باشند در ایران زندگی کنند؟ و پاسخ این است که رضایت یهودیان ایرانی از زندگی در این کشور به دلیل بردباری و سعه ی نظر ایران نسبت به اقلیت های دینی است."

در ادامه ی این گزارش، با نماینده ی کلیمیان ایران آقای سیامک موره صدق نیز مصاحبه شده که بخشی از آن را می خوانیم: ”آقای موره صدق ایران را کشور تناقضات غیرقابل باور خوانده و می گوید شما می بینید که بزرگترین اجتماع یهودیان خاورمیانه بعد از اسرائیل و ترکیه در کشوری است که بزرگترین دشمن اسرائیل است! باید پذیرفت که یهودیت همان صهیونیسم نیست! بین یهودی بودن و صهیونیست بودن تفاوت های بیشماری وجود دارد. ما از کشورمان ایران و سیاست خارجی اش حتی جایی که به جامعه ی یهودیان می رسد حمایت می کنیم.

البته باید این را نیز گفت که وقتی دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران از هولوکاست صحبت می کرد اگرچه با نحوه ی مطرح کردن موضوع از جانب ایشان مخالف بودم- اما منظور ایشان را درک می کردم. ایشان صریحا هولوکاست را زیرسوال نبرد بلکه فقط چند سوال درباره ی آن مطرح کرد."

اما بخشی از این مطلب صدها بازخورد متفاوت را در بخش نظرات سایت در پی داشت. جمله ی ”یهودی بودن به معنای صهیونیست بودن نیست" باعث شد تا مخالفین و موافقین آن به اظهارنظر در رابطه با آن پرداخته و گردانندگان سایت ناچار به حذف برخی نظرات شوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها