کد خبر: ۲۹۷۷۷۶
زمان انتشار: ۱۹:۳۵     ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید دولت یازدهم رویکرد کارشناسی و معقولی را دنبال کرده است و اصل اینکه تشخیص داده است که باید در ابتدا با تورم و بعدا با رکورد مبارزه کند نگاه درست و حرکت معقولی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ در حالی که بررسی لایحه بودجه سال 94 کل کشور در مجلس شورای اسلامی به روزهای حساس خود در صحن علنی نزدیک می شود، حاشیه های پرداخت یارانه نقدی به ثروتمندان به اوج خود رسیده و اعضای کمیسیون تلفیق از تصویب مصوبه ای مبنی بر حذف یارانه ثروتمندان در سال آینده خبر داده اند.

مسئولان دولتی در روزهای نخست سال جاری به منظور اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرد و وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد 10 میلیون ثروتمند برای حذف از لیست یارانه بگیران شناسایی شده اند، همچنان یارانه نقدی به تمام متقاضیان پرداخت می شود. آنچنان که حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید پرداخت یارانه نقدی به بن‌بست رسیده است.

در شرایطی که رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرده امکان شناسایی وضعیت مالی 15 درصد جامعه برای پرداخت یارانه نقدی فراهم نیست نماینده مردم تهران در مجلس می گوید حتما امکان شناسایی افراد وجود دارد و اگر این کار انجام نشود معلوم می‌شود که اراده لازم برای اجرای قانون را همانند سال جاری ندارند. مشروح گفت وگوی حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم را در ادامه مطالعه فرمایید:

بحث قانون هدفمندی یارانه ها موضوع اصلی بودجه 94 شده و کمیسیون تلفیق مصوبه حذف یارانه نقدی افراد با درآمد 2.5 میلیون تومان را مطرح کرده است. این در شرایطی است که به نظر می رسد سازوکار لازم برای شناسایی این افراد مشخص نیست. دولت از چه طریقی می تواند افراد با درآمد بالای 2.5 میلیون تومان را شناسایی کند؟

شناسایی تمام کسانی که حقوق بگیر هستند و حقوقشان از طریق دولت و یا شرکت های غیر دولتی که فیش حقوقی دارند تعیین می شود آسان است. اینها جمعیت عظیمی است که شامل حدود دو و نیم میلیون نفر کارکنان بخش غیر دولتی، دو و نیم میلیون نفر بازنشستگان و پنج میلیون نفر خانوار هستند. علاوه بر اینها دو میلیون و دویست هزار صاحبان حرفه ها و مشاغل خصوصی هستند. در واقع دو میلیون و دویست هزار بنگاه اقتصادی و مغازه داریم که اینها قابل شناسایی هستند. علاوه بر این شرکت های غیر دولتی که حقوق می دهند نیز حقوق هایشان مشخص است چون کارکنان دارای حقوق رسمی و معینی هستند پس بخش عظیمی قابل شناسایی هستند. اگر اینها شناسایی شدند و به کسانی که بیش از دو و نیم میلیون تومان ماهانه درآمد دارند به انها یارانه پرداخت نشد عدد بزرگی خواهد شد. پیش بینی این است که این عدد حدود نه میلیون نفر را شامل شود و بعید نیست که بیشتراز این هم بشود.

باید به فقرا یارانه بیشتری داد تا از زیر خط فقر خارج شوند


معتقدم باید از پایین شروع کنیم؛ فقرا و نیازمندان را شناسایی کنیم و آنها را از شمول یارانه برخوردار کرد و یارانه بیشتری نیز به آنها داد زیرا یارانه به عنوان کمک باید به هدف برسد و هدف نیز همین افراد است . اینکه بتوانیم نیازمندان را کمک کنیم که از زیر خط فقر خارج شوند نسبت به اینکه شناسایی ثروتمندان را در دستور قرار دهیم اولویت دارد .

البته دولت پایگاههای اطلاعاتی گسترده ای دارد که می تواند صاحبان املاک ،خودروها و کسانی را که مالیات ده هستند، کسانی که وام های بانکی گرفته اند، سفرهای خارجی می روند یا بصورت متعدد سفرهای داخلی با هواپیما می روند را شناسایی کند. دولت می تواند خانواده های ثروتمند جامعه و کسانی که بیش از دو و نیم میلیون تومان درآمد دارند را شناسایی کند. اینکه بگوییم نمی تواند شناسایی کند قابل قبول نیست.

امکان حذف یارانه ثروتمندان حتما وجود دارد

پس شما معتقدید امکان حذف یارانه این افراد در سال آینده وجود دارد؟

حتما امکان دارد، اگر این کار انجام نشود معلوم می‌شود که اراده لازم برای اجرای قانون را همانند سال جاری ندارند. دولت در سال جاری این تکلیف را داشت، این تکلیف متوجه دولت بود که خانواده‌های نیازمند متقاضی را شناسایی کند نه ثروتمندان را. بعد گفتند ما ابزاری برای شناسایی ثروتمندان نداریم ،اتفاقا شناسایی خانواده های نیازمند دشوار نیست آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی هستند که از قبل شناسایی شده اند، آنهایی که در نوبت قرار دارند و معادل همین عدد هستند نیز شناسایی شده اند. وقتی این شناسایی ممکن و مشخص است پس دیگر بهانه ای برای حذف نیست. گرچه ما گفته بودیم یک عدد را که حقوق ماهانه باشد اعلام کنند هرکس زیر ان عدد درامد دارد کمک کنند. در واقع افراد می توانستند مدارکشان را بدهند مبنی بر اینکه ما کمتر از دو و نیم یا دو میلیون درآمد داریم و دولت بگوید به شما یارانه می دهیم و اگر خلافش اثبات شد گفتیم هم جریمه کنند و هم مبلغ را پس بگیرند.

دولت به قانون هدفمندی عمل نمی کند

اما دولت به قانون عمل نمی کند و اراده عمل به قانون را ندارد، عجیب این است که مدعی است که قانون گرا نیز هست.

پرداخت یارانه نقدی اشتباه بزرگ دولت احمدی‌نژاد بود

آیا پرداخت نقدی به بن بست نرسیده است ؟راهکارها در این زمینه چیست؟

پرداخت نقدی حتما به بن بست رسیده است، چرا که هزینه زیادی را برای کشور بوجود آورد. این اشتباه بزرگ دولت احمدی نزاد بود، بنده در این زمینه هم نقد داشتم و هم تخلف دولت را براساس ماده 206 آیین نامه داخلی به مجلس ارائه کردیم و مجلس کارش را دراین زمینه انجام داد. از این به بعد کار قوه قضاییه است، ما تخلفات در این حوزه را دو بار گزارش کردیم و بیش از این مجلس وظیفه نداشت، مجلس وظیفه نظارتی اش را تا همین جا به درستی انجام داده است.

راهکار نیز این است که خانواده های نیازمند را شناسایی و تحت پوشش قرار دهیم و از آنها به صورت جدی حمایت کنیم و به بقیه یارانه نپردازیم. در این صورت نه تنها یارانه هایی که پرداخت می شود از کفایت لازم برخودار است بلکه مبالغ زیادی ذخیره می شود که می تواند به امر بهداشت و درمان، اشتغال جوانان بیکار یا حقوق دوران بیکاری به آنها، کمک به خانواده های نیازمند روستایی و مسکن آنها، تقویت حمل و نقل عمومی، کمک به تولید به عنوان یارانه تسهیلات بانکی اختصاص یابد. زیرا الان نرخ 22 درصد تسهیلات بانکی به نسبت تورم 15 درصدی بسیار بالاست یعنی 7درصد سود خالص. در دنیا چنین سودی به ندرت پیدا می شود، باید سود معقول باشد، از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تعجب می کنم که چگونه دست روی دست گذاشته اند و شاهد کاهش نرخ تورم و افزایش سود بانکی شده اند، این نرخ سود بانکی را از تولید کنندگان مطالبه می کنند و تولید امکان پاسخگویی به چنین نرخ سودی را ندارد و یک علت رکود اقتصادی همین است.

دولت نگاه کارشناسی و معقولی در اقتصاد دارد اما سرعت حرکت ضعیف است

با این تفاسیر عملکرد اقتصادی دولت را در طول 18 ماه قبل چگونه ارزیابی می کنید؟

دولت یازدهم رویکرد کارشناسی و معقولی را دنبال کرده است و اصل اینکه تشخیص داده است که باید در ابتدا با تورم و بعدا با رکورد مبارزه کند نگاه درست و حرکت معقولی است اما در سرعت حرکت این دولت را ضعیف می دانم. ما باید خیلی سریعتر پیش می رفتیم، تورم را مهار می کردیم، از رکورد خارج می شدیم و این امکان وجود داشت .

دولت از ظرفیت اقتصادی کشور درست استفاده نمی‌کند، ظرفیت منابع طبیعی بسیار عالی است و درست است ما کشوری نیمه خشک هستیم و از نظر منابع آبی دچار مشکل هستیم ولی بهره وری در استفاده از آب بسیار پایین است،92درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و بهره وری در بخش کشاورزی بسیار پایین است، اگر ما درست از منابع آبمان استفاده کنیم حداقل می توانیم سه برابر تولید محصولات کشاورزی محصول تولید کنیم.

دولت در بهبود فضای کسب و کار ضعیف عمل کرده است، موانع بزرگی بر سر راه بنگاههای اقتصادی وجود دارد، در حال حاضر بیش از 50 درصد صنعت متوسط و کوچک ما خوابیده است و حدود 50 درصد صنعت کوچک و متوسط مان زیر 50درصد ظرفیت کار می کنند. این مشخص می کند که وضعیت رکود استمرار خواهد داشت و باید دولت خیلی جدی به این موضوعات بپردازد.

بخش اعظمی از نیروی انسانی تحصیلکرده ما بیکار هستند و برای کسب و کار و کارآفرینی باید آموزش ببیند، اما خبری از این آموزش و کارآفرینی نیست و معلوم نیست چرا به این جوانان که دستشان برای اشتغال دراز است کارآفرینی داده نمی شود. چرا این جوانان تشویق نمی‌شوند که تعاونی های را خودشان خودجوش ایجا کنند، دولت از آنها حمایت کند و ریسک فعالیت های آنها را بپذیرد.

ذر مسئله اخذ مالیات رییس امور مالیاتی می گوید اگر ما مالیات کشور را بتوانیم جمع کنیم می توانیم تمام بودجه جاری کشور را از مالیات تامین کنیم و اگر چنین ظرفیتی وجود دارد چرا این کار را دولت و سازمان امور مالیاتی نمی کند .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها