کد خبر: ۲۹۸۰۲۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
نشریه ی امریکایی بلومبرگ نوشت:
کری وزیر امور خارجه ی امریکا نیز روز شنبه به خبرنگاران گفته بود با اینکه کاخ سفید تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد/ بلومبرگ همچنین به نقل از علی واعظ، تحلیلگر مسائل بین الملل نوشت: ”حضور صالحی و مونیز احتمالا نشان دهنده ی این واقعیت است که مباحث فنی به انتهای خود نزدیک می شوند". انستیتوی اتمی ماساچوست محلی است که در دهه ی 1970 میلادی آقایان صالحی و مونیز مشغول تحقیق و تحصیل بوده اند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، نشریه ی امریکایی بلومبرگ در مطلبی عنوان کرد باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داده است در صورت احتمال عدم پیشرفت مذاکرات به سمت یک توافق عملی، از ادامه ی گفتگوها ممانعت به عمل خواهد آورد! همچنین، جان کری وزیر امور خارجه ی امریکا نیز روز شنبه به خبرنگاران گفته بود با اینکه کاخ سفید تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد اما باید پذیرفت که هنوز شکاف های بزرگی در مباحث وجود دارند و راه درازی باقی تا رسیدن به نتیجه باقی مانده است.

کری پیش از عزیمت به ژنو گفته بود: اکنون می روییم تا ببینیم آیا ایران قادر است گفته های خود درباره ی تمایل به اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را با عمل خود مطابقت دهد؟! نتیجه ی مذاکرات مشخص خواهد کرد تا چه حد حرف و عمل ایرانی ها با هم تطبیق دارد"!

وی در ادامه افزود: چیزی که خیال من را راحت می کند این است که پرزیدنت اوباما آماده است تا اگر احساس کند مذاکرات به سمتی پیش نمی روند که امریکا را قانع کنند، آنها را متوقف کند". وی ادامه داد: امریکا درخصوص اهمیت متوقف کردن مسیر ایران به سمت دسترسی احتمالی به تسلیحات هسته ای، با متحدین بین المللی خود متفق القول است".

گفتنی است وزیر انرژی امریکا آقای ارنست مونیز و همچنین رئیس سازمان انرژی اتی ایران آقای صالحی برای اولین بار در طول مذاکرات با هم دیدار و گفتگو خواهند کرد. حضور کارشناسان مسائل هسته ای در این دوره از مذاکرات همزمان با حضور مقامات سیاسی کشورها، به این دلیل است تا مسائل فنی باقی مانده حل و فصل شده و احتمال رسیدن به توافق مشترک پررنگ تر گردد.

بلومبرگ همچنین به نقل از علی واعظ، تحلیلگر مسائل بین الملل نوشت: حضور صالحی و مونیز احتمالا نشان دهنده ی این واقعیت است که مباحث فنی به انتهای خود نزدیک می شوند". انستیتوی اتمی ماساچوست محلی است که در دهه ی 1970 میلادی آقایان صالحی و مونیز مشغول تحقیق و تحصیل بوده اند. بلومبرگ مدعی است ایران در آن دهه در ازای آموزش علوم هسته ای به 23 دانشجوی ایرانی، 1 میلیون دلار دریافت کرده است.

مونیز یکی از اعضای کلیدی تعیین سیاست های انرژی در دولت کلینتون و اوباما بوده است.وی در سال های 1997 تا 2001، معاون وزیر انرژی بود.او در سال 1998، از نشت نزدیک به یک میلیون گالن مواد رادیواکتیو جلوگیری کرد.یک سال بعد وی نیم میلیارد دلار صرفه جویی کرد و یک اشتباه 16 ساله در هزینه ها را اصلاح کرد.

در اوایل دولت کلینتون،مونیز به مدت دو سال مدیر دفتر علم و تکنولوژی رئیس جمهور بود.در سال 2009،مونیز به عضویت شورای مشاوران علم و تکنولوژی دفتر اوباما منصوب شد.مونیز همچنین تجربه شهادت در برابر کنگره را دارد،زمانی که در ژوئن سال 2000، درمورد سیاست های انرژی دولت و آینده ی گاز طبیعی بحث می شد.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-02-21/iran-nuclear-talks-turn-technical-as-mit-physicists-join-debate

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
سیدعلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۰
۰
یک غلط ترجمه ای است جایی که نوشته شده ایران 1 میلیارد دلار دریافت کرده است. در اصل ایران 1 میلیون دلار هزینه کرده است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها