کد خبر: ۲۹۹۴۴۷
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۰۷ اسفند ۱۳۹۳
دکتر سلام/ گل گندم (نام علمي: ‘Centaurea cyanus’) گياه يک‌ساله يا چندساله‌اي از تيره مينا است.
اين گياه از گياهان دارويي يک يا دوساله‌است که داراي ساقه منشعب و به ارتفاع ۲۵ تا ۸۰ سانتيمتر است. ساقه اين گياه سبز مايل به سفيد است، گل‌هاي اين گياه اغلب آبي پر رنگ هستند. بيشتر در مزارع گندم و غلات مي‌رويد و به همين علت به گل گندم معروف است.

اين گياه قرنها پيش براي بيماريهايي که در بيشتر موارد مربوط به چشم مي شود قابل استفاده بوده است. معجزه اي که اين گياه در درمان ورم ملتحه چشم و پف کردن آن و همچنين درد چشم مي کند، توسط متخصصان گياه شناسي به خوبي شناخته شده است.ساقه گل گندم درد سوزش ناشي از پارگي و بريدگي ها را التيام مي دهد. بهتر است قسمت انتهايي ساقه آن را اطراف نواحي آسيب ديده بماليد. همچنين از گياه مي توانيد براي کمپرس چشم استفاده کنيد. يک تکه پنبه را در جوشانده اين گياه خيس کرده و چشمتان را با آن کمپرس نماييد.
ـ جوشانده اين گياه براي ماساژ صورت و درمان جوش ها و آکنه نيز مفيد است. مي توانيد برگ ها و گل هاي اين گياه را بجوشانيد هنگامي که در حال جوشيدن است حوله اي را روي سر خود بيندازيد و صورت خود را بالاي ظرفي که گياه مي جوشد به مدت ۱۵ دقيقه نگه داريد بعد از آن صورتتان را با آب سرد بشوييد متوجه مي شويد که پوست صورتتان تغيير کرده است.

ترکيب شيميايي
گل‌هاي اين گياه داراي موسيلاژ، مواد مومي و تانن مي‌باشد. همچنين در اين گياه مقداري پتاس، اسيد فسفريک و منگنز وجود دارد.

خواص درماني
گل‌هاي اين گياه داراي اثر مدر(ادرارآور) است و براي سرماخوردگي، رفع سرفه و بيماري‌هاي سينه استفاده مي‌شود.

محل رويش
محل رويش اين گياه در آسيا و اروپا مي‌باشد و همچنين در نواحي شمالي ايران، منطقه البرز، اطراف تهران، بلوچستان، خراسان، کرمانشاه مي‌رويد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها