کد خبر: ۲۹۹۸۴۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۶     ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
باید دید جنیفر ساکی که همواره با اظهارات خود سخنان بی‌اساسی را مطرح می‌کند آیا باز هم نگرانی‌اش تحقق می‌یابد؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ موضوع فروش سامانه‌های دفاع ضدموشکی به بحثی رو به رشد و قابل طرح در یکی دو ماهه اخیر تبدیل شده که با توجه به برخورد زمان خرید این سیستم‌ها با تحریم‌های بین‌المللی ایالات متحده آمریکا فصل جدیدی از رویدادها بین "ایران" و فدراسیون روسیه را گشوده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از اتفاقاتی که بین دو کشور درباره سامانه S۳۰۰ رخ داد به سمت بومی‌سازی تجهیزات دفاعی خود پیش رفت که نتیجتاً با تحولات بین‌المللی شرایط قرار شکل جدیدی به خود گرفت.

* مخالفت واشنگتن با تصمیم مسکو

"جنیفر ساکی" درباره تحویل سامانه‌ای (S۳۰۰) اظهار داشت: تصمیم روسیه برای عدم فروش پروسه و تحویل سامانه "اس سیصد (S۳۰۰)" به ایران از سوی ما قابل تقدیر بوده ولی از سوی دیگر تصمیم مسکو برای فروش سامانه ۲ هزار و پانصد (۲۵۰۰) به تهران از جمله مواردی است که با آن مخالف هستیم.


تحریم‌های ناجوانمردانه بین‌المللی و قصد مسکو و تلاش واشنگتن برای انحراف تصمیم مسکو همواره قرارداد سامانه اس سیصد (S۳۰۰) را در طول چند سال اخیر در کشور را متاثر کرده است.

* پیشنهاد فروش موشک های ضد هواپیما

روزنامه گاردین (The Guardian) گزارش داد: روسیه پیشنهاد به عرضه و فروش "موشک‌های ضدهواپیما" را به ایران کرد. این کشور پیشنهاد عرضه سامانه‌های قدرتمند و پیشرفته موشکی ضدهواپیما را به ایران داده است.


روزنامه گاردین ادامه داد: فروش سامانه موشکی سطح به هوا در سال ۲۰۱۰ پس از فشار آمریکا و اسرائیل متوقف شد.


* نقش آفرینی آنتی ۲۵۰۰ در ایجاد تعاملات دو کشور

این روزنامه (گاردین) مدعی شد: پیشنهاد فروش سامانه‌های ضدموشکی توسط وزیر دفاع فدراسیون روسیه ژنرال "سرگی شیگوف" در ماه گذشته حین بازدید به تهران داده شد. دو کشور از ۵ سال گذشته (نسبت به فروش سامانه S۳۰۰) با هم اختلاف داشتند و سامانه آنتی ۲۵۰۰ (Antey ۲۵۰۰) ورژن بهبود یافته S۳۰۰ بوده و برد بلند و با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بیشتری است.

"سرگی چمزوف" رئیس شرکت تسلیحاتی فدراسیون روسیه در گفتگو با خبرگزاری "تاس (Tass)" اظهار داشت: شرکت مایل به تأمین سامانه‌های موشکی "آنتی ۲۵۰۰ (Antey ۲۵۰۰)" که قابلیت متوقف کردن و از بین بردن موشک‌های "بالستیک" و "کروز" و همچنین موشک‌های "ضدهواپیما" را دارد و سامانه آنتی ۲۵۰۰ به جای S۳۰۰ ارائه شده است.

وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) درباره تصمیم فدراسیون روسیه نوشت: روسیه پیشنهاد فروش سامانه‌های دفاع هوایی را به ایران داده است.

* تلاش های ضد ایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی

وال استریک (WallStreet) با اشاره به سابقه فروش این سیستم از سال ۲۰۰۷ تاکنون و لغو قرارداد در سال ۲۰۱۰ ادامه داد: آمریکا و اسرائیل و لابی‌های گسترده آن‌ها تلاش‌هایی را ضد روسیه (برای مبارزه با جلوگیری از فروش سامانه S۳۰۰) انجام داده است. سامانه آنتی ۲۵۰۰ (Antey ۲۵۰۰) یک سیستم متحرک موشکی ضدهوایی است که می‌تواند موشک‌های بالستیک و پرنده‌ها (هواپیماها) را هدف قرار دهد.


سایت شبکه المنار (Almanar) با اشاره به رخدادهای بین دو کشور ایران و روسیه در طول فروش و عدم تحویل سامانه S۳۰۰ بیان داشت: آمریکا مخالف فروش S۳۰۰ به ایران بوده و به نقل از یکی از مسئولان نظامی روسیه نوشت ایران پیشنهاد فروش آنتی ۲۵۰۰ را به جای S۳۰۰ دارد.

خبرگزاری رویترز (Reuters) نوشت: روسیه پیشنهاد فروش سیستم‌های دفاع ضد موشکی آنتی ۲۵۰۰ را به ایران داده و بر اساس گزارشات داده شده این سیستم جایگزین سیستم‌های S۳۰۰ می‌گردد.

خبرگزاری روترز نوشت: روسیه پیشنهاد فروش سیستم‌های دفاع ضد موشکی آنتی ۲۵۰۰ را به ایران براساس گزارشات داده و این سیستم جایگزین سیستم‌های اس ۳۰۰ است که تحت فشار غرب و اسرائیل صادرات آن به ایران متوقف شد.

این خبرگزاری ادامه داد: سامانه آنتی ۲۵۰۰ سامانه پیشرفته‌تری نسبت به اس۳۰۰ وی (S۳۰۰ v) بوده که با سرعتی معادل ۴۵۰۰ متر در ثانیه و برد بلند توانایی‌های منحصر بفردی دارد.




سایت دیفنس آپدیت (Defence Update ) درباره سامانه آنتی ۲۵۰۰ نوشت: سیستم آنتی ۲۵۰۰ یک سامانه جهانی متحرک دفاع موشکی با کاربری زمین به هواست که توسط شرکت آنتی آلماز (َAlmaz Antey) با هدف ردیابی اهداف از جمله موشک و هواپیما طراحی و ساخته شده است .

این سایت می‌افزاید: این سامانه راداری شامل پست فرماندهی، رادار وتجهیزات ارتباطی و تعدادی گیرنده موشک است که با خصوصیات‌های متحرک قادر است موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز به برد کوتاه را هدف قرار دهد و دو نوع موشک رهگیر دارد.


سایت آرمای تکنولوژی (Army Technology) درباره خصوصیات موشک آنتی ۲۵۰۰ گزارش داد سامانه اس ۳۰۰ که سیستم برد بلند ضد موشکی است که توسط شرکت آنتی آلماز (َAlmaz Antey) با خصوصیات رزمی طراحی و ساخته شده است.

* سامانه ای که ۲۵۰ کیلومتر بدون سوختگیری را طی می کند

این سایت ادامه داد: این سامانه توسط ارتش "فدراسیون روسیه" عملیاتی شده و در آوریل ۲۰۱۳ به "ونزوئلا" تحویل داده شده که پیشنهاد ارائه آن به دو کشور "ترکیه" و "عربستان سعودی" دیده شده است. این سامانه از ۲۴ تا ۳۰ هدف را رهگیری کرده و توان رهگیری و از بین بردن موشک‌های بالستیک و دارای سامانه‌های چند کاناله را داراست که موشک‌های میانبرد ۱۱۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر را هدف قرار داده و ۲۵۰ کیلومتر بدون سوخت‌گیری را طی می‌کند.

با این تفاصیل اگر فرض بر اطمینان فروش قراداد داشته باشیم و فرض بر اینکه روابط فدراسیون روسیه و غرب بر سر مسئله اوکراین دچار بعضا فراز و نشیب شده آیا می‌توان به تصمیم فدراسیون روسیه مبنی بر فروش سامانه آنتی ۲۵۰۰ اطمینان کرد. باید یک جمله را مطرح کرد که آزموده را آزمودن خطاست و شاید روسیه تحولات و تغییراتی را در این قرارداد مدنظر داشته باشد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها