کد خبر: ۳۰۰۸۱۰
زمان انتشار: ۰۸:۴۵     ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
۳۳ سال پیش در چنین روزی
آسوشیتدپرس گزارش داد: انتظار می رود دیدار خانواده های اسرای ایرانی و عراقی که اقدامی بی سابقه در تاریخ جنگ های بین کشورها است و دست کم شامل حال 40 هزار تن می شود در ظرف یک ماه بعد انجام شود .

رخدادهای 12 اسفند 1360

چکیده

  • آیت الله محمدی گیلانی حاکم شرع دادگاه های انقلاب اسلامی مرکز و موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب اسلامی مرکز با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند.

 

  • امام خمینی : البته شما صد در صد اسلامی هم عمل کنید دشمنان اسلام دست از دروغ و اعتراض بر نخواهند داشت چون آن ها به اسلام و انقلاب عقیده ندارند باید کاری کنید که آن ها مصداق معینی از نقاط ضعف شما نداشته باشند.

 

  • آسوشیتدپرس به نقل از مقامات کویتی گزارش داد : انتظار می رود دیدار خانواده های اسرای ایرانی و عراقی که اقدامی بی سابقه در تاریخ جنگ های بین کشورها است در ظرف یک ماه بعد انجام شود .

 

  • ایران پیشنهاد کرد برای این که اثبات شود وضعیت اسرای عراقی در ایران بهتر از وضعیت اسرای ایرانی در عراق است خانواده های اسرای دو کشور از هر دو اردوگاه بازدید کنند.

 

  • به حکم دادگاه های دادسرای انقلاب اسلامی مبارزه با مواد مخدر 21 تن از قاچاقچیان مواد مخدر که به اعدام محکوم شده بودند بعد از ظهر دیروز در محوطه زندان قصر اعدام شدند .

 

  • خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد سوختن پالایشگاه کرکوک عراق که روز جمعه گذشته به وسیله جنگنده های ایران بمباران شد به حدی بوده است که شعله های آتش از کیلومترها مشاهده می شده است.

 

  • یونایتدپرس از پاریس گزارش داد فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه طی دیدار رسمی خود از اسرائیل، برای ایجاد یک کشور فلسطینی از آن رو که برای تضمین صلح در خاورمیانه لازم می باشد پافشاری خواهد کرد !

 

  • در رابطه با دستگیری چند تن از خوانین و فئودال های مناطق کردنشین شهرستان ارومیه اطلاعیه ای از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه انتشار یافت.

امام خمینی : دشمنان می کوشند تا از نفوذ روحانیت کاسته شود

آیت الله محمدی گیلانی حاکم شرع دادگاه های انقلاب اسلامی مرکز و موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب اسلامی مرکز با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند. امام خمینی در این دیدار طی سخنانی اظهار داشتند : امروز مسئولیت آقایان قضات شرع بسیار سنگین است چون هم باید حیثیت اسلام را حفظ کنند و از طرفی باید حیثیت روحانیت را در نظر بگیرند.

ایشان ادامه دادند : دشمنان اسلام با اشاره دروغ و یا بزرگ جلوه دادن نقاط ضعف شما تلاش می کنند حیثیت روحانیت را لکه دار کنند تا از نفوذی که روحانیت در پیشبرد اسلام دارد کاسته شود و آن ها بتوانند اسلام را از بین ببرند و به مقاصد شوم خود برسند. امروز مسئولیت آقایان قضات از صدر اسلام هم مهم تر است . چون در صدر اسلام به قضات شرع نسبت به رعایت حقوق مردم سفارش می شد اما امروز علاوه بر آن حیثیت و کیان روحانیت هم مطرح است که شما باید در رفتار و اعمال خود کاملا دقت و مواظبت داشته باشید.

ایشان ادامه دادند : البته شما صد در صد اسلامی هم عمل کنید دشمنان اسلام دست از دروغ و اعتراض بر نخواهند داشت چون آن ها به اسلام و انقلاب عقیده ندارند باید کاری کنید که آن ها مصداق معینی از نقاط ضعف شما نداشته باشند.(1)

آخرین خبرها در رابطه با بی سابقه ترین اقدام در طول تاریخ جنگ ها !

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات کویتی گزارش داد : انتظار می رود دیدار خانواده های اسرای ایرانی و عراقی که اقدامی بی سابقه در تاریخ جنگ های بین کشورها است و دست کم شامل حال 40 هزار تن می شود در ظرف یک ماه بعد انجام شود .

مقام کویتی گفته است : از فرودگاه این کشور به عنوان پایگاهی برای مبادله خانواده های اسرای جنگی استفاده خواهد شد و از هر گروه یک هفته در ایران یا عراق پذیرایی می شود و هر گروه از اقوام اسیر خود دیدن کرده و اماکن مقدسه در دو کشور در حال جنگ را زیارت خواهند کرد.

این مقام کویتی گفت : ایران و عراق اولین فهرست اسامی اسرا را که برآورد می شود حدود 10 هزار نفر باشند از طریق شماره سریال نظامی ارائه خواهند داد و این شماره ها می تواند سرنوشت صدها سرباز ایرانی و عراقی را که مفقود الاثر تلقی می شوند روشن سازد.(2)

10 نکته ایران در رابطه با پذیرش و اعزام خانواده های اسرا

بیانیه شماره 2 ایران در رابطه با پذیرش و اعزام خانواده های اسرای جنگی دیشب انتشار یافت . در این بیانیه پیشنهادهای دولت جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر مطرح شد ؛

1- بدیهی است در اجرای برنامه خداپسندانه از امکانات هر دو کشور همجوار به طور مساوی استفاده خواهد شد .
2-  با آن که دولت جمهوری اسلامی ایران در پیشنهاد خود هیچ نوع محدودیتی در مورد تعداد و ترکیب خانواده های اسرا قائل نشده بود معهذا از آن جا که رژیم بغداد در این زمینه محدودیتی قائل شده است دولت جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از توقف برنامه با محدودیت مورد نظر رژیم بغداد مخالفتی نمی کند . بدین ترتیب در مورد هر اسیر حداکثر چهار نفر از میان والدین ، همسر و فرزندان وی می توانند به ایران سفر کنند.
3- تقدم در پذیرش خانواده های اسیران بر اساس تاریخ اسارت خواهد بود باشد تا از این رهگذر خانواده ها و اسیرانی که به دلیل جنگ تحمیلی زمانی طولانی تر از فیض دیدار عزیزان خود محروم بوده اند مقدم بر سایرین با خانواده های خود ملاقات کنند.
4- پیشنهاد می کنیم برای این که اثبات شود وضعیت اسرای عراقی در ایران بهتر از وضعیت اسرای ایرانی در عراق است خانواده های اسرای دو کشور پیش از عزیمت به کشور همسایه از اردوگاه های نگهداری اسرا در کشور خود بازدید کرده و بعد از ملاقات با عزیزان خود وضعیت دو طرف را مقایسه کنند.
5- مبادله خانواده های اسرای جنگی منحصرا با مباشرت و نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ با همکاری هلال احمر صورت خواهد گرفت و در این زمینه ایران حاضر نیست هیچ نوع گفت و گو و یا ملاقاتی با نمایندگان رژیم بغداد انجام دهد.
6- هزینه حمل و نقل خانواده ها از کشور مبدا تا کشور مقصد و بالعکس هزینه توقف در کشور ثالث با کشور متبوع دیدار کنندگان و هزینه پذیرایی و اقامت خانواده ها در کشور میزبان با کشور میزبان خواهد بود .

 

7- از آن جا که کلیه نیازهای خانواده های اسرای عراقی در ایران به خوبی تدارک دیده شده است همراه آوردن هدیه از جانب خانواده عراقی ضروری نیست ولی خانواده های میهمان می توانند در صورت تمایل هدایایی را در ضمن بازدید از شهر تهران به سلیقه خود تهیه نمایند.
8- دولت ایران در بیانیه نخست تاریخ مبادله را روز 22 بهمن مصادف با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تعیین نمود و پس از آن که برنامه به دلیل تعلل رژیم بغداد در تاریخ مذکور برگزار نگردید اعلام نمود در هر تاریخی برای اجرای برنامه آماده است ولی از آن جا که تاریخ 15 /3 /1982 روز پیشنهادی عراق یادآور روز نحس و شوم 24 اسفند روز تولد رضا شاه می باشد مخالفت خود را با آغاز برنامه در این روز خاص اعلام می دارد و برای نشان دادن حسن نیت خود مجددا اعلام می دارد که آماده است در هر تاریخی قبل و بعد از روز یاد شده برنامه را به مرحله اجرا در آورد.
9- هر گروه از خانواده های اسرای ایرانی را یک گروه 22 نفره از هلال احمر متشکل از تنی چند امدادگر ، پزشک و مترجم همراهی خواهند کرد.
10- امیدواریم رژیم بغداد برای یک بار هم که شده از اجرای یک طرح خداپسندانه و انسان دوستانه سرباز نزند.(3)

21 قاچاقچی در زندان قصر اعدام شدند

به حکم دادگاه های دادسرای انقلاب اسلامی مبارزه با مواد مخدر 21 تن از قاچاقچیان مواد مخدر که به اعدام محکوم شده بودند و حکم اعدام آن ها به تائید شورای عالی قضایی نیز رسیده بود بعد از ظهر دیروز در محوطه زندان قصر اعدام شدند . (4)

پالایشگاه کرکوک بر اثر بمباران جنگنده های ایران در آتش سوخت

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد سوختن پالایشگاه کرکوک عراق که روز جمعه گذشته به وسیله جنگنده های ایران بمباران شد به حدی بوده است که تاسیسات پالایشگاه به مدت 24 ساعت در آتش می سوخته و شعله های آتش از کیلومترها مشاهده می شده است.(5)

پافشاری میتران برای ایجاد یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل !

یونایتدپرس از پاریس گزارش داد فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه طی دیدار رسمی خود از اسرائیل که روز چهارشنبه آغاز می شود برای ایجاد یک کشور فلسطینی از آن رو که برای تضمین صلح در خاورمیانه لازم می باشد پافشاری خواهد کرد !

بر اساس گزارش و ادعای یونایتدپرس چنان چه وی در کسب موافقت اسرائیل نسبت به دادن امتیازاتی در مورد خودمختاری فلسطین موفق شود به این شرط که فلسطینی ها حقوق [!] اسرائیل را محترم بشمارند توانسته است قضیه ای را به انجام برساند که 4 رئیس جمهور آمریکا در انجام آن عاجز مانده اند.

هر چند عده کمی معتقد هستند که میتران در وظیفه ای که بر عهده گرفته توفیق خواهد یافت مقام های ریاست جمهوری این کشور تاکید می کنند که واقعیت این سفر به خودی خود گام مهمی در جهت صلح است ! گفتنی است تاکید یونایتدپرس بر صلح در خاورمیانه در حالی است که اسرائیل از هیچ فرصتی برای قتل عام مردم منطقه از جمله حمله به لبنان ، اشغال اراضی سوریه از جمله جولان و ...دریغ نکرده است . (6)

دستگیری گسترده خان ها و فئودال های مناطق کرد نشین ارومیه

در رابطه با دستگیری چند تن از خوانین و فئودال های مناطق کردنشین شهرستان ارومیه اطلاعیه ای از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه انتشار یافت.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : به دنبال دستگیری های پیاپی ضد انقلابیون و عناصر وابسته به شرق و غرب در هفته های اخیر که منجر به اعدام انقلابی عصمت خان دری و متلاشی شدن تشکیلات گروهک های آمریکایی پیکار ، راه کار گر ، منافقین ، فدایی اقلیت و عناصر سلطنت طلب در ارومیه گردید طی هفته اخیر عده زیادی از سردمداران کفر و مفسدین منطقه و فئودال های زالو صفت را که عمری بر گرده خلق مستضعف و مسلمان کرد سوار شده و خونشان را مکیده اند دستگیر نموده و تحویل دادگاه اسلام دادیم .

در این عملیات خوانینی از جمله رشید بیگ ، حاجی سامی هناره ، امیر خان ، رضاخان هناره ، حاج محمد خان چیان ، مجید رشیدی ، فارس دری (پسر جهان گیر خان فراری) ، عصمت زرزا و پسران عمرخان معدوم دستگیر شده و تحویل دادگاه عدل اسلامی ارومیه گردیده اند.

مدارک به دست آمده از این مزدوران حاکی از همکاری کامل آنان با احزاب منحله دمکرات و کومله و عناصر سلطنت طلب می باشد و هنوز بعد از گذشت سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی از خانه این خائنین عکس هایی از شاه و پرچم های رژیم شاهنشاهی به دست می آید .(7)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 12 اسفند 1360 ، صفحه 2
2- اطلاعات ، 12 اسفند 1360 ، صفحه 3
3- جمهوری اسلامی ، 12 اسفند 1360 ، صفحه 11
4- کیهان ، 12 اسفند 1360 ، صفحه 13
5- اطلاعات ، 12 اسفند 1360 ، صفحه 3
6- اطلاعات ، 12 اسفند 1360 ، صفحه 16
7- کیهان ، 12 اسفند 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها