کد خبر: ۳۰۱۵۰۹
زمان انتشار: ۲۰:۴۹     ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
جردن باروز متولد 1988 در نيوجرسي است. اين کشتي‌گير آمريکايي بي‌ترديد بهترين کشتي‌گير وزن 74 کيلو دنيا است.
به گزارش "ورزش سه" جردن درمیان کشتی دوستان و کشتی‌گیران ایران محبوبیت زیادی دارد؛ بسیاری نوجوانان و جوانان کشتی‌گیر از سبک کشتی او الگوبرداری می‌کنند و آرزویشان این است که روزی مانند جردن باروز طلای جهان و المپیک را فتح کنند. جردن باروز در مسابقات جهانی استانبول به شهرت جهانی رسید، در وزن 74 کیلو پیروزی برابر دنیس سار گوش روس و صادق گودرزی کاری بزرگ بود که او در استانبول موفق به انجام آن شد. باروز در مسابقات المپیک نیز باز دیگر موفق به شکست این دو کشتی‌گیر شد و مدال طلا را به گردن آویخت. نابغه کشتی دنیا مدال طلای مسابقات جهانی سال 2013 را کسب کرد و سال 2014با پای مصدوم در مسابقات جهانی تاشکند به روی تشک رفت و با قبول شکست برابر سارگوش درنهایت به مدال برنز قناعت کرد.

جردن دعوت مارا برای انجام یک مصاحبه اختصاصی را به گرمی پذیرفت. او در این گفتگو از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها، تشویق‌های تماشاگران ایرانی، رقبای خود در جهان، برنامه‌هایش و احساسات خود سخن گفت. متن این گفتگوی جذاب و خواندنی را در ادامه مشاهده فرمایید:

*چطور شد که به ورزش کشتی علاقه‌مند شدید و کشتی را از چندسالگی آغاز کردید؟
از پنج‌سالگی کشتی را شروع کردم. در آن سال یکی از معلمان شهر برای جذب نوجوانان به ورزش کشتی تبلیغ می‌کرد. من هم علاقه داشتم تا کشتی‌گیر شوم، به مادرم گفتم آیا می‌توانم در رشته کشتی ثبت‌نام کنم؟ او موافقت کرد و این‌چنین شد که فعالیت در رشته کشتی را آغاز کردم و عاشق این رشته ورزشی شدم.

*تا پیش از مسابقات جهانی 2011استانبول شما یک کشتی‌گیر گمنام بودید، پیش از آن در رده نوجوانان و جوانان چه مقام‌ها و عناوینی را کسب کردید؟
تا سن 17 سالگی حتی در ایالت(استان) خودمان نیز قهرمان نشدم. تا آن سال بدنم هنوز به آن پختگی لازم نرسیده بود. من مقابل بسیاری از کشتی‌گیران شکست خوردم اما بعدها هیچ‌کدام از حریفان به‌اندازه من پیشرفت نکردند. سال2008 در مسابقاتی جهانی جوانان به همراه تیم ملی کشتی آزاد ایالات‌متحده حضور داشتم که با دو برد و یک باخت دهم شدم. من تا قبل از سال 2011 شکست‌های زیادی خوردم؛ اما در آن سال از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم و تمام انرژی‌ام را صرف کشتی کردم که نتیجه آن قهرمانی در مسابقات جهانی بود.

*کدام مربی آمریکایی در پیشرفت کشتی شما نقش اساسی داشت؟
در سن 18 سالگی آقای مارک منینگ مربی دانشگاه نبراسکا به من کمک زیادی کرد و این مربی در موفقیت من نقش زیادی داشته است. او همیشه هنگام مسابقات در کنار تشک حضور دارد و مربی اصلی من محسوب می‌شود.

* اعتقاد عمومی بر این است که کشتی‌گیران آمریکایی بیشتر به قدرت بدنی خود متکی هستند تا توانایی فنی؛ شما در این خصوص چه نظری دارید؟
من هم با این نظر موافقم. کشتی‌گیران آمریکایی ازنظر فنی در سطح بالایی نیستند و این به خاطر آن است که کشتی اصلی آمریکا فولک استایل(FOLKSTYLE) نام دارد که بیشتر قدرتی است. ما آمریکایی‌ها از دوران کودکی تا دانشگاه با این سبک کشتی می‌گیریم، نوع تمرینات این سبک کشتی بسیار سنگین است و این باعث شده تا کشتی‌گیران آمریکا ازنظر قدرتی در دنیا بهترین باشند.

*در میان رقبای غیر ایرانی ، چه کسی بیش از همه شمارا در مسابقات کشتی آزار داده است؟
در دنیا حریفان بسیار خوبی دارم اما در آمریکا رقبای سرسختی دارم و آن‌ها مرا بیشتر آزار می‌دهند.

* در میان رقبای ایرانی شما، صادق گودرزی و عزت اله اکبری مسابقات فینال را در مسابقات جهانی و المپیک با شما برگزار کرده‌اند، اگر بخواهید میان این دو کشتی‌گیر مقایسه بکنید، چه نظری می‌دهید؟
سبک کشتی این دو باهم فرق می‌کرد. گودرزی قوی‌تر بود، حمله‌اش بسیار خوب بود و دفاع خوبی داشت اما اکبری قدبلندی داشت و بیشتر تدافعی کشتی می‌گرفت؛ اما به‌طورکلی این دو کشتی‌گیر حریفان بسیار خوب و آماده‌ای بودند.

* هنگامی‌که برای مسابقات جام جهانی 2013 به ایران آمدید و استقبال گرم مردم ایران را دیدی، چه احساسی به شما دست داد؟
یکی از بهترین لحظه‌های زندگی ورزشی من حضور در ایران بود. تماشاگران ایرانی عالی هستند و حتی بیشتر از تماشاگران آمریکایی به من احترام گذاشتند. پیش‌ازاین نمی‌دانستم ایرانی‌ها چگونه مردمی هستند اما وقتی احترام مردم را دیدم، به آن‌ها علاقه‌مند شدم. بسیار دوست داردم که فرصتی فراهم شود تا به ایران بیایم دوباره در آنجا کشتی بگیرم.

*امسال در مسابقات جهانی، مقابل سار گوش روس مغلوب شدی، دلیل این شکست چه بود؟ آیا مصدومیت عامل اصلی باخت شما بود؟
باخت من دلایل گوناگونی داشت. یکی از دلایل این بود که زانوی من آسیب‌دیده و اصلاً آماده نبود؛ اما آدم باید حقیقت را بگوید، سار گوش آماده بود و بسیار خوب کشتی گرفت.

*هنگامی‌که با سارگوش کشتی گرفتی، تعدادی از بزرگان کشتی روسیه برای تشویق سارگوش تا لب تشک آمدند، آیا در آن هنگام احساس تنهایی نکردید؟
من هم همین انتظار را داشتم، زیرا من یکی از بهترین کشتی‌گیران دنیا هستم و پیروزی سارگوش برای آن‌ها مهم بود. سار گوش توانست مقابل من به پیروزی برسد و روز بسیار خوبی برای روس‌ها رقم خورد.

*چه پیغامی برای دنیس سار گوش دارید؟
من سخت تمرین می‌کنم و خودم را برای مسابقات جهانی سال 2015آماده می‌کنم. من دو بار در سال‌های2011و 2012سارگوش را مغلوب کردم و امیدوارم در سال 2015دوباره با او کشتی بگیرم و تا همه ببینند این بار چه کسی برنده می‌شود.

*در میان کشتی‌گیران وزن 74 کیلو، چه کسی را برترین کشتی‌گیر 10سال اخیر می‌دانید؟
به نظر من سایتیف بهترین کشتی‌گیر این وزن بوده است.

*خیلی‌ها اعتقاددارند اگر سایتیف هم‌دوره جردن باروز بود، شاید می‌توانست شمارا شکست دهد، شما در این خصوص چه فکری می‌کنید؟
شاید همین‌طور باشد؛ اما هیچ‌وقت نمی‌توانیم با قاطعیت به این سؤال جواب دهیم. (با لبخند) اگر سایتیف دوست دارد برگردد، من هم آماده هستم با او کشتی بگیرم. ولی مهم این است که او بهترین کشتی‌گیر زمان خود بود و من هم در حال حاضر بهترین کشتی‌گیر دنیا هستم.

*آیا شکستن رکورد جان اسمیت ازنظر جردن باروز دست‌یافتنی است؟
نمی‌دانم، اما بسیار امیدوارم تا رکورد او را بشکنم. او 6مدال طلای جهان و المپیک دارد و من سه مدال دارم، نصف راه را آمده‌ام و امیدوارم در ادامه هم موفق شوم.

*چرا بیشتر قهرمانان کشتی آمریکا، پس از مدتی به ورزش ام ام ای روی می‌آورند؟
متأسفانه در کشور آمریکا پول زیادی به کشتی‌گیران نمی‌دهند. در این کشور رشته‌های فوتبال، بسکتبال و بیس‌بال اهمیت بیشتری دارد. بعضی از کشتی‌گیران توانایی آن را ندارند که به‌صورت دائم تمرین کنند اما در رشته ام ام ای پول بیشتری نصیب کشتی‌گیران می‌شود.

*خیلی از کشتی‌گیران نوجوان و جوان ایرانی، سبک کشتی شمارا دوست دارند، چه پیغامی برای آن‌ها دارید؟
من هم کشتی‌گیران ایرانی را دوست دارم. به خاطر حمایت‌ها و تشویق آن‌ها سپاسگزارم. از اینکه آن‌ها مرا به‌عنوان یکی از بهترین کشتی‌گیران جهان به‌حساب می‌آورند، بسیار ممنونم. امیدوارم قهرمانی‌های دیگری را در مسابقات جهانی و المپیک به دست بیاورم و دوباره به ایران بیایم و در میان هوادارانم حاضر شوم. ایرانی‌ها مردمی مهمان‌نواز هستند و از اینکه مردم این کشور به کشتی علاقه زیادی دارند خوشحالم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها