کد خبر: ۳۰۲۱۷۱
زمان انتشار: ۰۸:۴۶     ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
روزشمار تاریخ/
روز ۲۸ تیر ۱۳۴۱ امیر اسدالله علم فرمان نخست‌وزیری را از محمد‌رضا پهلوی گرفت‌ و ۱۷ اسفند ۱۳۴۲ از نخست‌وزیری استعفا داد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از  فارس، امروز 17 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 17 جمادی الاول 1436 هجری و 8 مارس 2015 میلادی است. رویداد‌های زیر روی داده‌اند.

*رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 17 اسفند 1393 )

*تأسیس "حزب دموکرات" تبریز توسط روحانی مجاهد شیخ "محمد خیابانی" (1295 ش)

در زمان شیخ محمد خیابانی، اوضاع جهان اسلام و بالاخص ایران به خاطر دخالت‏‌های بیگانگان از جمله روسیه، انگلیس و آلمان بسیار آشفته و تأسف‏ انگیز بود. در این حال، شیخ محمد خیابانی، روحانی دلاور و آذربایجانی برای قطع ایادی استعمار و مبارزه با بیگانگان و ستمکاران داخلی، در هفدهم اسفند 1295ش برابر با 14 جمادی‏الاول 1335ق حزب دموکرات تبریز را به وجود آورد. خیابانی، سازمان سیاسی خود را دموکرات ملی، و آذربایجان را آزادستان نامید. با وجود اینکه قیام خیابانی، شوروی‏‌ها را به وسوسه انداخته بود، ولی طولی نکشید که دریافتند رهبر نهضت نه تنها روی خوش به آن‏ها نشان نمی‏‌دهد بلکه نسبت به پیاده شدن قوای شوروی در بندر انزلی سخت معترض است. شیخ محمد خیابانی در حالی دست به این اقدام زد که مردم به خاطر فروپاشی حکومت تزاری روس، غرق شادی بودند و خروج نظامیان روسیه از تبریز را آرزو می‌‏کردند. خیابانی در این هنگام دوستان آزادی‏خواه و مبارز خود را که اغلب دموکرات نامیده می‏‌شدند گرد آورد و کمیت‌ه‏ای تشکیل داد و درباره وضع پیش آمده، به تصمیم‌‏گیری و سیاست‏گذاری پرداخت. شیخ محمد خیابانی، نمایندگان فرقه دموکرات و دیگر آزادی‏خواهان را از سراسر آذربایجان به تبریز دعوت کرد و تشکیلات فرقه دموکرات که از پنج سال قبل تعطیل شده بود، دوباره تاسیس شد.

*استعفای "اسداللَّه علم" از نخست‏ وزیری و انتخاب "حسنعلی منصور" به این مقام (1342 ش)

امیر اسداللَّه علم که پس از توافق آمریکا و شاه ایران در 28 تیرماه 1341 به نخست ‏وزیری رسیده بود، سرانجام پس از بیست ماه صدارت به اراده شاه و بدون اعتنا به قوه مقننه استعفا کرد و جای خود را به حسنعلی منصور داد. این استعفا و سپس انتصاب منصور، از نظر سرعت عمل در مشروطیت ایران بی‏‌سابقه بوده است زیرا در همان روز که علم از کار بر کنار شد، منصور به این مقام انتخاب شد و او که از ماه‌‏ها قبل مهیای این منصب بود، در همان روز، وزرای خود را معرفی کرد. از نظر ملت ایران دوران حکومت اسداللَّه علم، یکی از تاریک‏ترین ایام در روزگار سیاه سلطنت محمدرضا پهلوی است. برگزاری رفراندوم فرمایشی شاه و ملت، حمله به مدرسه فیضیه و بالاخره قیام خونین پانزدهم خرداد 42، از جمله وقایع مهم این دوران می‏‌باشند. پس از علم، منصور که مورد حمایت انگلیس و آمریکا بود، بر سر کار آمد و شاه بار دیگر خوش خدمتی خود را به اربابانش نشان داد. منصور نیز طی دوران صدارتش، زمینه‏‌های قانون ننگین کاپیتولاسیون را فراهم آورد و پس از اعتراض امام خمینی(ره) به این مصوبه، آن حضرت را به ترکیه تبعید کرد. سرانجام حسنعلی منصور در بهمن سال بعد، توسط جوانان مؤمن هیئت مؤتلفه اسلامی اعدام انقلابی شد و بر کارنامه ننگین او، مهر ابطال خورد.

*استعفای "اسداللَّه علم" از نخست‏ وزیری و انتخاب "حسنعلی منصور" به این مقام (1342 ش)

امیر اسداللَّه علم که پس از توافق آمریکا و شاه ایران در 28 تیرماه 1341 به نخست‏ وزیری رسیده بود، سرانجام پس از بیست ماه صدارت به اراده شاه و بدون اعتنا به قوه مقننه استعفا کرد و جای خود را به حسنعلی منصور داد. این استعفا و سپس انتصاب منصور، از نظر سرعت عمل در مشروطیت ایران بی‏‌سابقه بوده است زیرا در همان روز که علم از کار بر کنار شد، منصور به این مقام انتخاب شد و او که از ماه‏‌ها قبل مهیای این منصب بود، در همان روز، وزرای خود را معرفی کرد. از نظر ملت ایران دوران حکومت اسداللَّه علم، یکی از تاریک‏ترین ایام در روزگار سیاه سلطنت محمدرضا پهلوی است. برگزاری رفراندوم فرمایشی شاه و ملت، حمله به مدرسه فیضیه و بالاخره قیام خونین پانزدهم خرداد 42، از جمله وقایع مهم این دوران است. پس از علم، منصور که مورد حمایت انگلیس و آمریکا بود، بر سر کار آمد و شاه بار دیگر خوش خدمتی خود را به اربابانش نشان داد. منصور نیز طی دوران صدارتش، زمینه‏‌های قانون ننگین کاپیتولاسیون را فراهم آورد و پس از اعتراض امام خمینی(ره) به این مصوبه، آن حضرت را به ترکیه تبعید کرد. سرانجام حسنعلی منصور در بهمن سال بعد، توسط جوانان مؤمن هیئت مؤتلفه اسلامی اعدام انقلابی شد و بر کارنامه ننگین او، مهر ابطال خورد.

*درگذشت "احمد عبادی" استاد معاصر موسیقی ایرانی (1371 ش)

استاد احمد عبادی، هنرمند و استاد برجسته سه تار و موسیقی اصیل ایرانی، در سال 1283ش در تهران به دنیا آمد. وی در کودکی پدر را از دست داد و تحت تکفل برادرش قرار گرفت. احمد عبادی از نوجوانی به فراگیری موسیقی ایران پرداخت و پس از سال‏ها نواختن سه‏ تار، شیوه جدیدی را در نواختن این ساز ارایه و این شیوه را متداول کرد. استاد عبادی در تعلیم موسیقی به دیگران بسیار کوشا بود و از طریق آموزش پیگیر و تشویق شاگردانش به تمرین و ممارست، موسیقی اصیل ایرانی را رشد و توسعه داد. احمد عبادی معلمی دلسوز و مهربان بود و با سخاوت فراوان، آنچه را در سینه داشت برای هنرجو در کف قرار می‏‌داد. او ردیف‏‌های موسیقی ایران را گردآوری کرد و آنها را به شاگردانش آموخت. از استاد عبادی، آثار بسیاری در موسیقی به جای مانده که برای دوستداران موسیقی سنتی ایران، گنجینه‌‏ای گران‏ بهاست. از جمله این آثار، اجرای کوک‏‌های مختلف سه تار است که حاصل هشتاد سال تجربه اوست. استاد احمد عبادی سرانجام در هفدهم اسفند 1371ش در 88 سالگی درگذشت.


**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 17 جمادی الاول 1436 )

*تولد "ابوحامد امام محمد غزالی"، دانشمند شهیر و فیلسوف نامی ایران(450 ق)

ابوحامد امام محمد غزالی، در سال 450 هجری قمری در طوس به دنیا آمد. در مدت کمی بر اثر ذکاوت فطری، مقدمات را فرا گرفت و سپس عازم نیشابور شد و در حوزه‏ درس امام الحَرَمین جُوِینی مراتب کمال را پی‌مود. ابوحامد در سال 480 ق و در 30 سالگی به مدرسه‏ نظامیه‏ بغداد که از پر اهمیت ‏ترین حوزه‏‌های درسی آن زمان بود، رفت و به صدها تن از افاضل درس گفت. پس از مدتی که آوازه‏‌اش همه جا را فرا گرفته بود، بر اثر تحول عظیم روحی درس و بحث و مقام را رها کرد و عُزلت گزید و پس از مدتی از بغداد هجرت کرد. امام محمد غَزّالی سپس راهی حجاز، شام و بیت المقدس شد و دیگر به بغداد نرفت. وی سرانجام به طوس رفت و در آن جا به تدریس پرداخت و طریقت صوفیه را برگزید. امام محمد غزالی دارای تالیفات فراوانی است از جمله: احیاءُ علوم الدین، کیمیای سعادت، تفسیرُ القرآن، الاقتِصاد و المُسْتَصْغی. غزالی سرانجام در سال 505 ق در 55 سالگی در طوس درگذشت.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 8 مارس 2015 )

*مرگ "جان اریکسون" مهندس و مخترع سوئدی (1889م)

جان اریکسون مبتکر سوئدی در 31 جولای 1803م در سوئد به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات متوسطه به خدمت در ارتش پیوست. وی در ارتش سوئد نقشه‏‌های نظامی طرح می‏‌کرد و درباره قطعات جدید ماشین‏‌ها، نظریه‏‌های بسیاری ارائه می‏‌داد. در آن زمان، روش معمول برای راندن و حرکت کشتی‏‌ها ابتدایى و اولیه بود. چرخ‏های پره‏‌دار اغلب در اثر برخورد با اجسام شناور زیان می‏‌دیدند و گردش آنها به سختی انجام می‏‌گرفت. نظریه اریکسون برای حل این مشکل، نصب یک پروانه بزرگ در انتهای زیرین کشتی بود. وی سپس پروانه دَوّاری اختراع کرد که بسیاری از اشکالات فنی کشتی بخار را از میان برمی‏‌داشت. اریکسون پس از چندی برای ارتش امریکا نوعی ناو جنگی را طراحی کرد که با موتوری بسیاری قوی کار می‏‌کرد و به وسیله سکان، تغییر جهت می‌‏یافت. جالب‏‌ترین قسمت این ناو، آسانسوری بود که گلوله توپ را به برج توپخانه می‏‌برد و آماده شلیک می‏‌ساخت. اریکسون را به خاطر این اختراع، پدید آورنده ناوهای جنگی امروزی می‌‏دانند. جان اریکسون سرانجام در 8مارس 1889م در 86 سالگی درگذشت.

*آغاز حاکمیت حزب بعث در سوریه (1963م)

هر چند سوریه بعد از جنگ جهانی دوم مستقل شد اما حوادث متعددی باعث شد تا آرامش سیاسی پایدار دراین کشور برقرار نشود. وقوع جنگ با اسرائیل در سال‏های 1948 و 1956، شکل‌‏گیری و فروپاشی جمهوری متحد عربی و وقوع کودتاهای پی‏‌درپی در سوریه، نمونه‌‏ای از مشکلات فرا روی این کشور تازه استقلال یافته بود. در این میان، کودتای 28 سپتامبر 1961 و خروج تدریجی سوریه از جمهوری متحده عربی، مرحله‌‏ای دیگر از حیات سیاسی این کشور را رقم زد. با این حال حزب بعث سوریه آرام آرام جایگاه خویش را تثبیت کرد و از طریق افکار عمومی و جراید، دولت را برای پذیرش خواسته‏‌های خود تحت فشار قرار می‏‌داد. با مشخص شدن ضعف درونی و ناتوانی دولت‏مردان و بروز اختلافات داخلی در هیأت حاکمه، یگان‏‌هایى از ارتش به فرماندهی افسران بعثی در 8 مارس 1963 دست به کودتا زده و ضمن سرنگونی دولت، حاکمیت را به طور یک پارچه در اختیار گرفتند. کودتاگران که نیروهای برگزیده‏ای از تفکرات اجتماعی حزب بعث بودند در 24 مارس همان سال قدرت قانون گذاری و اجرایی را به "شورای میهنی رهبری انقلاب" سپردند. حاکمیت حزب بعث در سوریه پس از گذشت بیش از چهار دهه، همچنان ادامه دارد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها