کد خبر: ۳۰۵۵۲۶
زمان انتشار: ۲۱:۱۹     ۲۷ اسفند ۱۳۹۳
بانک مرکزی با ارائه گزارشی از وضعیت شبکه پرداخت الکترونیک بانک ها در پایان سال اعلام کرد: تعداد تراکنش ­های شبکه تبادل اطلاعات بین ­بانکی (شتاب) به رقم بی ­سابقه ۶۴ میلیون تراکنش در یک روز رسید.
بانک مرکزی با تاکید بر اینکه وضعیت شبکه ­های پرداخت ­الکترونیک در پایان سال پایدار و مطلوب است، اعلام کرد: هم­زمان با افزایش مبادلات در روزهای پایانی سال، نظام ­های پرداخت کشور (نقد، الکترونیک و چک) مسئولیت سنگینی به­ عهده دارند و روزهای پُرکاری را سپری می­ کنند.

در حوزه پرداخت الکترونیک از ابتدای سال تا ۱۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۳، تعداد تراکنش­ های شتاب به بیش از ۱۳ میلیارد و شاپرک به بیش از ۱۴ میلیارد تراکنش رسیده است. در سال ۱۳۹۳ حداقل سطح کیفی خدمات الکترونیک بانک ­ها در خصوص تراکنش ­های موفق از ۹۵ درصد به ۹۷.۵ درصد ارتقاء یافته و بانک ­ها جریمه تراکنش ­های ناموفق کمتر از سطح استاندارد تعیین شده را می پردازند.

برای ارائه خدمات الکترونیک بهتر به هم­وطنان سه بازه کم­باری، میان­باری و پُرباری تعریف شده و در صورتی که در ساعات پُرباری مانند روزهای پایان سال سطح کیفیت خدمات افت کند، بانک ­ها باید دو برابر هزینه استاندارد جریمه پرداخت کنند.

همچنین تراکنش ­های بین ­بانکی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ رشد چشمگیری داشته به نحوی که آمار عملیات در سامانه ­های شتاب و شاپرک به بالاترین میزان خود رسیده است. تعداد تراکنش های شبکه تبادل اطلاعات بین ­بانکی (شتاب) به رقم بی ­سابقه ۶۴ میلیون تراکنش طی یک روز و تعداد تراکنش ­های شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) از ۷۶ میلیون تراکنش طی یک روز فراتر رفته است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر ؛ با این وجود، وضعیت شبکه­ های پرداخت ­الکترونیک در پایان سال پایدار و مطلوب است. برای نمونه در بازه زمانی یکشنبه ۹۳.۱۲.۱۷ تا شنبه ۹۳.۱۲.۲۳ (روزهای پُرباری شبکه) در شتاب به ­طور متوسط ۹۷.۷۱ درصد و در شاپرک ۹۸.۸۱ درصد تراکنش ­های موفق ثبت شده که بالاتر از کیفیت استاندارد حداقلی تعیین شده بوده و تراکنش ­های ناموفق ثبت شده عمدتا به دلیل اختلال در سوئیچ بانک ­ها است.

شایان ذکر است در این مدت پایداری سرویس به صورت دائمی و با ضریب بسیار مناسبی همراه بوده و ارائه خدمات الکترونیک بین ­بانکی به هیچ وجه دچار اختلال نشده است. ضمنا بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به مشتریانی که از انواع خدمات پرداخت الکترونیک بانکی استفاده می­ کنند، لیکن به دلیل ضعف در سامانه ­های درون­ بانکی و تراکنش ­های دارای مغایرت، وجوه آن­ها به موقع واریز نمی شود، به نسبت مدت و مبلغ آن وجه التزام برای جبران خسارت پرداخت می­ شود.

هم­وطنان عزیزی که با تراکنش­ های دارای مغایرت مواجه می­ شوند می ­توانند به همین منظور به میز امداد شتاب مستقر در بانک ­ها مراجعه یا با شماره ۲۹۹۱۱ تماس حاصل نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها